Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
Viitteet 330-349 / 531
-
Orkidéer i lärmiljön : En retrospektiv studie om högkänsliga personers upplevelser av miljön i småbarnspedagogik, förskola och skola
(2022)Högkänslighet är fortfarande ett relativt okänt begrepp, även om forskning visar att ca 20 % av befolkningen är högkänslig (Aron m.fl., 2012). Det är ett kontroversiellt begrepp som väcker diskussion. Det är ett ... -
Pedagogernas relationskompetens i möte med barn med problemskapande beteende
(2021)Relationskompetens är en förmåga att knyta an och bemöta barnet på ett respektfullt sätt. Att skapa relationer till barnet med problemskapande beteende har en central roll för att barnet skall lyckas. Relationskompetens ... -
Pedagogernas syn på föräldrasamverkan i flerspråkiga sammanhang inom småbarnspedagogik
(Åbo Akademi, 2020) -
Pedagogers uppfattningar om självledarskap inom småbarnspedagogiken
(2023)Syfte med denna avhandling är att utforska självledarskap inom småbarnspedagogiken ur småbarnspedagogers perspektiv. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Vilka kvalitativt olika uppfattningar om självledarskap i arbetet ... -
Pedagogisk dokumentation : Pedagogers upplevelser av dokumentation inom småbarnspedagogiken
(Åbo Akademi, 2019)Dokumentation har lång tradition inom småbarnspedagogiken men i styrdokumenten poängteras pedagogisk dokumentation som en central arbetsmetod. Pedagogisk dokumentation ska användas för att planera, genomföra och utvärdera ... -
Pedagogiskt ledarskap av distansundervisning på gymnasienivå
(2023)Intresset för distansundervisning på olika nivåer är stort, men oftast undersöks lärares och elevers perspektiv, medan skolledarens roll vid utvecklingen av olika former av distansundervisning är mer sällsynt. En global ... -
Pedagogiskt ledarskap bland lärare inom småbarnspedagogik : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sitt eget pedagogiska ledarskap
(2022)Syftet med denna avhandling är att undersöka det pedagogiska ledarskapet ur ett småbarnspedagogiskt lärarperspektiv. För att tjäna syftet har en forskningsfråga formulerats: Vilka olika sätt att uppfatta det egna ... -
Pedagogiskt ledarskap i förskolan : Förskollärares uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap
(2023)Syftet med denna avhandling är att i en förskolekontext och ur ett lärarperspektiv undersöka pedagogiskt ledarskap. Därmed har denna forskningsfråga formulerats: Vilka uppfattningar har lärare inom småbarnspedagogik om ... -
Perfektionistiska elevprofiler kopplat till skolprestationer
(2021)Det finns positiva och negativa sidor av perfektionism. Positiv perfektionism innebär i stora drag en stark inre motivation och vilja att göra sitt bästa. Negativ perfektionism är förknippad med depressiva symtom och en ... -
Performativa agenter i processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning via digitala medel
(2021)Tidigare forskning visar att det finns lite forskning inom området dans i skolan och att det finns en lucka som behöver fyllas inom forskningen. För att bidra med kunskap till fältet dans i skolan är syftet med denna ... -
Persian Language Learning by Iranian Children in Finland : Parents' Reasons and Challenges
(2023)Preservation of ethnic identity and heritage language is one of the concerns of immigrants who are far from their country. This research was done with the aim of finding the reasons and challenges of Persian-speaking Iranian ... -
Personalens uppfattningar om måltidssituationer och stödande av barn med ätstörningar inom småbarnspedagogiken
(2021)En stor andel (77 %) av barnen i Finland i åldern 1–6 år deltar i småbarnspedagogiken (THL 2019). Småbarnpedagogiken når utifrån denna statistik en stor andel av barnen i samhället. Eftersom flera måltider serveras under ... -
Physical Activity Levels of Finnish School-Aged Children
(2022)Aim: The main aim of this study was to understand the levels of physical activity among Finnish school-aged children (4th to 6th graders) during a school week. Other aims of the study were to analyse which are the most ... -
Positiva attityder till naturvård – hur utvecklas de? : En systematisk litteraturstudie om barns och ungas attityder till naturvård och undervisningens inverkan på deras attitydutveckling
(2022)Våra attityder till naturvård har en stor betydelse för möjligheterna att skydda den biologiska mångfalden, som i dagsläget minskar i snabb takt. Vi finländare värdesätter naturvården högt, och förlusten av biologisk ... -
Professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken : Blivande handledares syn på handledarskapet
(2021)Magisteravhandlingen fördjupar sig i professionshandledning som yrkeskompetens inom småbarnspedagogiken, mer specifikt blivande handledares syn på handledarskap. Med professionshandledning menas något förenklat den handledning ... -
Profilgrupper inom specialundervisningen i årskurs 7–9 med fokus på depressiva symtom och inlärningssvårigheter
(2021)Psykisk ohälsa och depressiva symtom bland ungdomar är ett växande problem i årskurserna 7–9 i Finland. Lärare i Finland står inför en stor utmaning när det gäller att upptäcka tecken på psykisk ohälsa i ett tidigt skede ... -
Provångest hos finlandssvenska elever i årskurs 7–9
(Åbo Akademi, 2018)