Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
Finlandssvenska speciallärares glädjeämnen och utmaningar i arbetet
Grön, Paulina (Åbo Akademi, 2019)En studie om Finlandssvenska speciallärare glädjeämnen och utmaningar i sitt arbete. -
Finlandssvenska speciallärares olika samarbetsformer
Grönholm, Heidi (Åbo Akademi, 2019)I avhandlingen har det undersökts hur ofta och vilken form av kompanjonundervisning och handledning finlandssvenska speciallärare använder. Samarbete utöver kompanjonundervisning och handledning undersöks också.Studien ... -
Finns det ett liv efter specialklass? : En undersökning om specialklasselevers tid efter grundskolan
Jonsson, Robert (Åbo Akademi, 2020) -
Fyrbenta läsambassadörer. Läshundsverksamhet i finlandssvensk skolkontext.
Gäddnäs, Emma (2021)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2014) är syftet med litteraturundervisningen att väcka elevers läslust, men samtidigt visar PIRLS-och PISA undersökningar ... -
” För tillfället så har jag inga elever med behov av differentiering” : differentiering i gymnastikundervisningen inom den grundläggande utbildningens årskurser 7–9
Nybäck, Tobias; Sjöblom, Josefine (Åbo Akademi, 2015)Differentiering i gymnastikundervisning är ett relativt outforskat område. I den nya läroplanen som tas i bruk höstterminen 2016 har begreppet differentiering fått en allt större betydelse. Enligt läroplanen innebär ... -
Handledning som stöd för inkludering av elever med en hörselnedsättning - en fallstudie
Grönholm, Amanda Sofia (2021)Avhandlingens syfte varatt få kunskap om hur den externa handledning som ges av handledare till lärare som har elever med en hörselnedsättning i sin klass genomförs och upplevs som stöd för inkluderingen. Utgående från ... -
Identifiering av begåvade elever
Väisänen, Charlotta (Åbo Akademi, 2016) -
Identifiering av förskolebarn i risk för inlärningssvårigheter i matematik
Häggdahl, Malin; Korhonen, Maria (2023)Forskningsbaserade kartläggningsverktyg är ytterst viktiga för att på ett jämlikt sätt kunna identifiera barn i risk för inlärningssvårigheter, ordna med optimala stödåtgärder samt för att kunna följa upp barnens utveckling ... -
Identifiering av särbegåvade barn inom småbarnspedagogik och förskola
Koskinen, Johanna (2023)Ett särbegåvat barn förvånar gång på gång sina medmänniskor med både sina kunskapsmässiga och exceptionella förmågor inom ett eller flera domäner. Särbegåvning måste kunna identifieras, helst redan under småbarnspedagogiken. ... -
Inverkar matematikångest på målsättningar i matematik? : En kvantitativ studie bland elever i årskurs 7 och 9
Asplund, Laura (Åbo Akademi, 2019)Få ungdomar har utbildnings- och yrkesmålsättningar i matematik. Detta är oroväckande med tanke på att betydelsen av matematik ständigt ökar i samhället. Vi går mot en allt mer teknisk miljö, vilket kräver allt högre kunskap ... -
"Jag har känt mig lite, så där, modigare": En kvalitativ interventionsstudie i positiv psykologi
Söderlund, Jennifer (Åbo Akademi, 2019)Positiv psykologi är ett vetenskapsområde inom vilket man undersöker välbefinnande. Studiet av välbefinnande på olika områden i samhället har ökat markant sedan positiv psykologi blev en etablerad disciplin inom tillämpad ... -
”... jag känner att de ser på varandra med större tålamod och mera kärlek” : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av positiv pedagogik
Sandholm, Ditte (Åbo Akademi, 2020)Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser av arbetet med positiv pedagogik under fortbildningen Styrka, Glädje och Medkänsla. Jag ställde följande forskningsfrågor: 1. För vilka ändamål beskriver lärarna att ... -
“Jag vill bara bli mött med respekt” : En narrativ studie om skolgångsbiträdens syn på sitt arbete
Haldin, Fanny (Åbo Akademi, 2020)Skolgångsbiträden är en del av vardagen i majoriteten av skolor i Finland. Sedan 1970-talet har antalet yrkesverksamma skolgångsbiträden ökat markant i Finland. Deras huvudsakliga uppgifter är att bland annat assistera ... -
Jag är ingen vild liten pojke : Fem kvinnor som i tonåren eller vuxen ålder fått diagnosen adhd berättar om skolupplevelser och stöd i retrospektiv
Tast, Åsa Ida Maria (Åbo Akademi, 2019)Adhd, som är en utvecklingsrelaterad funktionsavvikelse, kan te sig annorlunda hos flickor än hos pojkar vilket kan resultera i att flickor förbises. Flickor är oftast mera drömmande och vill ogärna ha uppmärksamhet medan ... -
Kan extra fysisk aktivitet ge bättre resultat i matematik? : En interventionsstudie i årskurs 7
Erikslund, Frida; Lindroos, Erika (Åbo Akademi, 2019)Embargo till 26.2.2022 -
“Känns som tomt i magen... som att det blir svart där” : Barns reflektioner om konflikter i förskolan
Grandér, Ida (Åbo Akademi, 2020)Enligt den sociokulturella teorin lär sig barn i interaktion med andra. Samtidigt har även språkutvecklingen en stor betydelse för barns sociala utveckling och samspelsförmåga. När en konflikt uppstår i leken sätts de ... -
”Leken är det viktigaste vi har” : Lärares tankar om att stöda barn i behov av socialt stöd i småbarnspedagogiken
Löfdahl, Emma (2023)Sociala färdigheter är viktiga att utveckla eftersom de har en stor inverkan på barns välbefinnande, lärande och samspel med andra. Barn lär sig i en social miljö tillsammans med andra och det hör till småbarnspedagogikens ... -
Lexplore : Det ultimata kartläggnings- och interventionsmaterialet?
Friman, Leonora (2023)Lästräning är en viktig del av modersmålsundervisningen i grundskolan och tar upp en stor del av speciallärarens arbetsuppgifter. I specialläraryrket arbetas det dagligen med att stödja elever i deras läs- och skrivutveckling. ... -
Lärarens vilja att stödja elevernas välmående
Thomasson, Cornelia (2024)Allt fler elever upplever ett försämrat välmående inom skolan jämfört med tidigare. Samtidigt upplever lärare ett försämrat välmående, främst orsakat av arbetsrelaterad stress och arbetsbörda. Lärarnas arbetsuppgifter är ...