Selaus tekijän mukaan kokoelmassa 516 Kasvatustieteet
-
Bildanalys av finlandssvenska läroböcker i matematik för årskurs 4
Flemming, Jonathan (2023)Magisteravhandlingen består av en analys av bildmaterialet i tre läroboksserier som använts i årskurs 4 i finlandssvenska skolor mellan 1994 och 2023. Syftet är att undersöka förhållandet mellan bild och text i dessa böcker ... -
Datasekretess i den grundläggande utbildningen : En kvalitativ studie om rektorers kunskaper, inställningar och tillämpningar av datasekretess
Sahl, Alexia (Åbo Akademi, 2019)Referat I och med digitaliseringen av samhället har hanteringen av datasekretessen förändrats. Det förändrade sättet att hantera exempelvis personuppgifter gav upphov till att den enskilda individen inte hade särskilt ... -
"De lär ju sig med ögonen, med näsan och med alla sinnen, de upplever en bondgård" : En kvalitativ studie om klasslärares syn på undervisning på en lantgård
Lövsund, Emilia (Åbo Akademi, 2019)Studiebesök till lantgårdar är en form av utomhusundervisning och upplevelsebaserat lärande. Undervisningen sker i en autentisk miljö och platsen är utgångspunkten för lärandet. Eleverna får konkreta upplevelser och lär ... -
Den helhetsskapande undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar : Fem klasslärares berättelser om användning av helhetsskapande inslag i undervisningen
Nylund, Emma (2023)Helhetsskapande undervisning är ett elevaktivt arbetssätt där läroämnenas olika perspektiv förenas för att eleverna ska få en bredare förståelse för fenomenet som diskuteras. Både John Dewey och Jean Piaget har varit stora ... -
"Det bästa med jobbet är ju eleverna" : nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till elever
Kumlin, Henrika (Åbo Akademi, 2019)Syftet med denna studie är att undersöka nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till elever. Som vetenskaplig grund för studien ligger den relationella pedagogiken. För att uppnå syftet har följande ... -
"Det krävs inte mycket för att ge eleverna en aktivare skoldag!" : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på en fysiskt aktiv skoldag
Hakala, Jennie; Lindroos, Sofia (Åbo Akademi, 2018)Syftet med vår avhandling är att undersöka hur lärarstuderande vid Åbo Akademi förhåller sig till rörelseintegration samt till en fysiskt aktiv skoldag. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Hur ser lärarstuderande på ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
”Det känns inte lika nervöst då de bara är genom datorn” : En intervjustudie om gymnasiestuderandes upplevelser av eklasstandem
Sund, Carolina (2022)Tandem som metod för språkinlärning har som syfte att skapa möten för elever med olika modersmål. Tanken är att skapa möjligheter för interaktion mellan elever med olika språklig bakgrund, med målet att de kan lära sig ... -
Det nationella möter det regionala : En fallstudie av statsunderstöd och skolutveckling i ett pedagogiskt ledarskapsperspektiv
Katajarinne, Anni (Åbo Akademi, 2019)Skolan har en utmaning i att följa den snabba samhällsutvecklingen och det finns konstant ett behov av att utveckla skolan. Nationella statsunderstöd är ett sätt att möjliggöra skolutveckling. Alla kommuner i Finland har ... -
Diabetiker i klassrummet : En kvalitativ studie om hur lärare upplever en diabetikers skolvardag
Knutar, Emmelie (Åbo Akademi, 2018)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur lärare upplever att det är att ha en diabetiker i klassen och hur de upplever att arbeta med en diabetiker i klassen samt hur samarbetet mellan skolan och hemmet fungerar. ... -
Differentiering i språkundervisningen : En kvalitativ intervjustudie om klasslärares olika sätt att differentiera språkundervisningen
Semskar, Julia (2022)Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 ska elever som har svårigheter i språk få stöd i sitt lärande. För elever som är tvåspråkiga eller elever som har mera kunskap i finska/engelska behöver ... -
Digi-manuell slöjd : En elevgrupps och lärares möte med 3D-modellering, 3D- skrivning och e-textilier i slöjdämnet.
Borg, Rasmus (Åbo Akademi, 2019)Inom de senaste två decennierna har teknologi som används i skolor utvecklats i rask takt. Kombinationen av det digitala och det konkreta framhävs speciellt inom maker- rörelsen för att minska abstraktionen i digital ... -
Digital kalender i skolan : Ibruktagandet och hur lärarnas användning påverkas av omgivningen
Kivikoski, Jesper (2023)Syftet med avhandlingen är att ur ett sociomateriellt perspektiv ta reda på hur en digital kalender kan omforma arbetsdagen, men också privatlivet, genom att alltid vara närvarande. Mer specifikt betyder det att avhandlingen ... -
Distansundervisningens organisatoriska förutsättningar : En kvalitativ designbaserad fallstudie i en svensk rural skolmiljö
Eriksson, Kent (Åbo Akademi, 2020) -
Dubbelkarriär för idrottande högstadieelever
Källberg, Casper; Huuhka, Ville (Åbo Akademi, 2020) -
"Då har man varit med om för mycket" : En studie om hur högkänsliga lärare upplever sitt arbete
Rauhala, Petra (Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur personer som bedömer sig vara högkänsliga uppfattar sin arbetssituation, sin arbetsmiljö och sina strategier för att ta hand om sin arbetshälsa. De undersökta lärarnas bedömning ... -
“Då man hörde att vårt tema var energi så tänkte alla neej” : En fallstudie om elevers erfarenheter av en helhetsskapande temamodul om energi
Söderlund, Max (Åbo Akademi, 2019)Syftet med min avhandling är att undersöka hur eleverna som deltog i en helhetsskapande temamodul gällande energi såg sitt projekt från en fysik- och kemididaktisk synpunkt. Mina forskningsfrågor är följande: - Hur har ...