Das persönliche Glück auf dem unpersönlichen Markt. Deutsche und finnische Kontaktanzeigen im 20. Jahrhundert - eine kontrastive und diachrone Textsortenuntersuchung
Rinnekangas, Arja (2013-09-20)
Rinnekangas, Arja
Åbo Akademi - Åbo Akademi University
20.09.2013
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-2883-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-2883-4
Kuvaus
Min avhandling är en diakronisk och kontrastiv undersökning av texttyper. Forskningsmaterialet består av kontaktannonser i tidningarna Süddeutsche Zeitung och Helsingin Sanomat under tiden 1900 – 1999. Materialet består av 652 tyska och 538 finska annonser. De undersökta annonserna har publicerats i maj och har samlats från ovannämnda tidningar vart tionde år. Materialet har analyserats med ett statistiskt SPSS-program.
I avhandlingen analyseras utvecklingen av ovannämnda texttyp under hundra år i två olika kulturer, den tyska och den finska. Syftet med avhandlingen är att med hjälp av detta material finna språkliga och kulturella likheter och skillnader i kontaktannonser. Utgångspunkten är att språkliga uttryck avspeglar sin tids samhälleliga värderingar, vilka således också påverkar sökandet efter en livskamrat. Analysresultaten granskas sålunda i ett större samhälleligt sammanhang under olika decennier. Annonstexterna undersöks dock inte utgående från enskilda samhälleliga skeenden.
Avhandlingen analyserar 13 olika informationsenheter i kontaktannonserna, huruvida dessa enheter förekommer under hela den aktuella perioden och om samma informationsenheter förekommer i annonser i de båda kulturerna. Avhandlingen är sålunda intra- och interlingual samt interkulturell. Genom denna metod får man fram de kännetecken som är betecknande för denna texttyp under en viss tid i de bägge kulturerna.
Avhandlingen är indelad i tre delar. Den första delen ger bakgrundsinformation om äktenskapets och familjebegreppets historia samt om uppkomsten av den tyska och finska pressen. Den andra teoretiska delen behandlar text- och texttyplingvistik samt nuvarande forskning inom dessa områden. Den tredje och mest omfattade delen består av en kvalitativ och kvantitativ analys, som omfattar 11 olika forskningsdelar.
Undersökningen visar att man i texttypen kontaktannonser kan upptäcka skillnader t ex redan däri att en tysk annons skiljer sig från en finsk vad längd och informationsmängd beträffar. En finsk annons förlitar sig i sin språkliga knapphet på att läsaren förstår kontexten i texttypen. Av avhandlingen framgår också att vid analys av texttyper bör deras historiska och kulturella kontext beaktas, eftersom analysen påvisar att texttyperna är historie- och kulturbundna.
I avhandlingen analyseras utvecklingen av ovannämnda texttyp under hundra år i två olika kulturer, den tyska och den finska. Syftet med avhandlingen är att med hjälp av detta material finna språkliga och kulturella likheter och skillnader i kontaktannonser. Utgångspunkten är att språkliga uttryck avspeglar sin tids samhälleliga värderingar, vilka således också påverkar sökandet efter en livskamrat. Analysresultaten granskas sålunda i ett större samhälleligt sammanhang under olika decennier. Annonstexterna undersöks dock inte utgående från enskilda samhälleliga skeenden.
Avhandlingen analyserar 13 olika informationsenheter i kontaktannonserna, huruvida dessa enheter förekommer under hela den aktuella perioden och om samma informationsenheter förekommer i annonser i de båda kulturerna. Avhandlingen är sålunda intra- och interlingual samt interkulturell. Genom denna metod får man fram de kännetecken som är betecknande för denna texttyp under en viss tid i de bägge kulturerna.
Avhandlingen är indelad i tre delar. Den första delen ger bakgrundsinformation om äktenskapets och familjebegreppets historia samt om uppkomsten av den tyska och finska pressen. Den andra teoretiska delen behandlar text- och texttyplingvistik samt nuvarande forskning inom dessa områden. Den tredje och mest omfattade delen består av en kvalitativ och kvantitativ analys, som omfattar 11 olika forskningsdelar.
Undersökningen visar att man i texttypen kontaktannonser kan upptäcka skillnader t ex redan däri att en tysk annons skiljer sig från en finsk vad längd och informationsmängd beträffar. En finsk annons förlitar sig i sin språkliga knapphet på att läsaren förstår kontexten i texttypen. Av avhandlingen framgår också att vid analys av texttyper bör deras historiska och kulturella kontext beaktas, eftersom analysen påvisar att texttyperna är historie- och kulturbundna.
Tiivistelmä
This dissertation “Personal Happiness in the Impersonal Market – German and Finnish Personal Advertisements in the 20th Century A Contrastive and Diachronic Study of Text Types” is a diachronic and contrastive text type study. The research material consists of personal advertisements placed in the newspapers Süddeutsche Zeitung and Helsingin Sanomat from 1900 to 1999. The material entails 652 German and 538 Finnish advertisements. The advertisements studied in this research are from the month of May and selected from the abovementioned newspapers at the intervals of ten years. The data is analysed using SPSS Statistics, a software package for statistical analysis.
The research consists of an analysis of the development of the text type of personal advertisements over one hundred years in two different cultures, German and Finnish. The aim is to find linguistic and cultural commonalities and differences within this text type. As a premise, linguistic expressions reflect the prevalent values of a society at a given time, therefore impacting on the search of a life partner. Hence, the results of the data analysis are also examined in a wider social context of the time; however, the analysed texts are not considered solely in the light of social developments.
The data analysis includes thirteen information units and the analysis focuses on whether these units are present throughout the given time period, and whether these entities can be found in the advertisements in both cultures. Thus, the research is both intra- and inter-lingual, as well as intercultural. This analysis method enables the identification of characteristics that are typical for this text type at a given time in each culture.
The structure of this dissertation consists of three parts. The first part provides background information on the history of marriage and the concept of family, as well as the origins of German and Finnish press. The second part focuses on the theoretical aspects and covers text and text type linguistics and the current research in these fields. The third, and largest part, consists of the qualitative and quantitative analysis which comprises eleven different sections.
The analysis shows that in the text type of personal advertisements variations between German and Finnish advertisements are already observed in their length and information content. Finnish advertisements, in their linguistic sparsity, rely on the reader’s understanding of the context of the text type. The analysis also demonstrates that text types are historically and culturally bound. Therefore, their historical and cultural context must be taken into consideration when researching them.
The research consists of an analysis of the development of the text type of personal advertisements over one hundred years in two different cultures, German and Finnish. The aim is to find linguistic and cultural commonalities and differences within this text type. As a premise, linguistic expressions reflect the prevalent values of a society at a given time, therefore impacting on the search of a life partner. Hence, the results of the data analysis are also examined in a wider social context of the time; however, the analysed texts are not considered solely in the light of social developments.
The data analysis includes thirteen information units and the analysis focuses on whether these units are present throughout the given time period, and whether these entities can be found in the advertisements in both cultures. Thus, the research is both intra- and inter-lingual, as well as intercultural. This analysis method enables the identification of characteristics that are typical for this text type at a given time in each culture.
The structure of this dissertation consists of three parts. The first part provides background information on the history of marriage and the concept of family, as well as the origins of German and Finnish press. The second part focuses on the theoretical aspects and covers text and text type linguistics and the current research in these fields. The third, and largest part, consists of the qualitative and quantitative analysis which comprises eleven different sections.
The analysis shows that in the text type of personal advertisements variations between German and Finnish advertisements are already observed in their length and information content. Finnish advertisements, in their linguistic sparsity, rely on the reader’s understanding of the context of the text type. The analysis also demonstrates that text types are historically and culturally bound. Therefore, their historical and cultural context must be taken into consideration when researching them.
Kokoelmat
- 6121 Kielitieteet [25]