Bry sig om : ett vårdvetenskapligt praxisbegrepp
Karlsson, Maud (2013-04-27)
Karlsson, Maud
Åbo Akademi - Åbo Akademi University
27.04.2013
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-2870-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-2870-4
Kuvaus
’Bry sig om’ förekommer flitigt i sammanhang där människor vårdar och tar hand om varandra såväl i det vardagliga naturliga vårdandet som i det professionella vårdandet. ’Bry sig om’ är ett språkligt uttryck i människors vardagsspråk som hör samman med ’små vardagliga saker’ som är av betydelse. ’Bry sig om’ har även tydlig förbindelse med vårda och ansa i Erikssons caritativa vårdteori men har inte tidigare varit föremål för klinisk vårdvetenskaplig forskning vilket är bakgrunden till denna studie. Inom Erikssons caritativa vårdteori utgörs grundordningen av kärnbegreppen caritas, enheten människa, hälsa, lidande och vårdande. I den här avhandlingen är syftet att vidga förståelsen för kärnbegreppet vårdandet genom att utforska innebörden i praxisbegreppet ’bry sig om’.
Studien har en hermeneutisk ansats och är en sammanläggningsavhandling med fyra delstudier i form av begreppsanalys och tre empiriska studier. Materialet i begreppsutredningen är etymologisk ordbok och svenska ordböcker. I de empiriska delstudierna består materialet av självbiografisk text skrivet av en patient och händelser som patienter och vårdare varit med om vilket förstås som betydelsefullt material för klinisk vårdvetenskaplig forskning.
Den nya förståelsen gestaltas i ett tankemönster där ’bry sig om’ framträder som en inre etisk hållning där människan som är på plats kan finnas till och därmed betyda något för en annan människa. Att betyda något för en annan människa är uttryck för det naturliga omsorgsfulla vårdandet där patienten förnimmer en kärleksfull hållning i vårdarens varsamma kärleksfulla händer och varma röst. ’Bry sig om’, har sin grundval i det naturliga omsorgsfulla vårdandet som konstituerar människan som människa. Det som framkommit i avhandlingen är möjligheten att undersöka praxisbegrepp inom vårdvetenskapen där ’bry sig om’ bidragit till att synliggöra vårdandet och därmed innebörden och meningen i ansandet, lekandet och lärandet på ett nytt och annorlunda sätt ur ett kliniskt vårdvetenskapligt perspektiv.
Studien har en hermeneutisk ansats och är en sammanläggningsavhandling med fyra delstudier i form av begreppsanalys och tre empiriska studier. Materialet i begreppsutredningen är etymologisk ordbok och svenska ordböcker. I de empiriska delstudierna består materialet av självbiografisk text skrivet av en patient och händelser som patienter och vårdare varit med om vilket förstås som betydelsefullt material för klinisk vårdvetenskaplig forskning.
Den nya förståelsen gestaltas i ett tankemönster där ’bry sig om’ framträder som en inre etisk hållning där människan som är på plats kan finnas till och därmed betyda något för en annan människa. Att betyda något för en annan människa är uttryck för det naturliga omsorgsfulla vårdandet där patienten förnimmer en kärleksfull hållning i vårdarens varsamma kärleksfulla händer och varma röst. ’Bry sig om’, har sin grundval i det naturliga omsorgsfulla vårdandet som konstituerar människan som människa. Det som framkommit i avhandlingen är möjligheten att undersöka praxisbegrepp inom vårdvetenskapen där ’bry sig om’ bidragit till att synliggöra vårdandet och därmed innebörden och meningen i ansandet, lekandet och lärandet på ett nytt och annorlunda sätt ur ett kliniskt vårdvetenskapligt perspektiv.
Tiivistelmä
This study originates in caring science as an academic discipline, where Erikssons caritative caring theory constitutes the basic foundation as well as the horizon of understanding. The research is rooted in the hermeneutical tradition inspired by Gadamers philosophical hermeneutics. The design gives shape to the hermeneutical spiral in the form of a startingpoint, search and closing and illustrates the movement between systematic and clinical caring science. The hermeneutical spiral makes visible that the whole sheds light on the parts and the parts are reflected in the light of the whole. The overarching aim of this study has been to expand the understanding of the core concept of caring and the fundamental concepts tend, play and learn in Erikssons caritative caring theory by exploring the praxis concept ‘care for.’
The search has been carried out in the form of four study parts. Part II of the study sought an understanding of the ontological meaning of the concept ’care for’, and the method was concept analysis. In the empirical parts of the study, I, III and IV, the data collection was carried out by means of the critical incident-method and the material has been interpreted with the means of a hermeneutical approach and hermeneutical textual interpretation (I, III, IV). In part IV, which was clinical application research, four caregivers participated from clinical practice. The material in the different parts consists of dictionaries (II), patients’ experiences of events (I), an autobiographical text written by a patient (III), and events that the caregivers have participated in or have seen other caregivers participate in (IV).
The true, the beautiful, the good and the eternal take shape in the closing where caritas, charity and compassion along with claritas, the light and beauty, give ‘care for’ its specific substance and meaning. The meaning of to ’care for’ has emerged and reflected the core concept caring and the fundamental concepts tend, play and learn as the ethos of the inner ethics of to ‘be there for.’ ’Care for’ reflects the image of an inner sense of being touched where human beings as a unity of body, mind and soul are constantly recreated in the moment when they allow themselves to be touched by their fellow beings. The new understanding is articulated in a thought pattern over ’care for’ which emerges in the following themes: ’To allow oneself to be touched’, ’To be sensitive to what is in one’s own heart’, ’To give and receive love’, ’To see and listen to’ and ’To consider and be responsible for.’ In the thought pattern, ’care for’ as a human being’s ethos takes shape, which in turn gives caring and tend, play and learn a specific meaning and form. When human beings ’care for’ someone they accomplish their mission as human beings to serve in charity, faith and hope which finds expression in an inner ethical position where human beings both give and receive love. ’Care for’ means to be a human being and entails an awareness of oneself in relation to others.
When human beings are aware of life itself they accept their inner room and inner ethical calling that emerge in their way of being and in their lives. From the starting-point of the praxis concept, ’care for’, the core concept caring and the fundamental concepts tend, play and learn could be reflected in clinical praxis and by those means something of a human being’s reality can take shape.
The search has been carried out in the form of four study parts. Part II of the study sought an understanding of the ontological meaning of the concept ’care for’, and the method was concept analysis. In the empirical parts of the study, I, III and IV, the data collection was carried out by means of the critical incident-method and the material has been interpreted with the means of a hermeneutical approach and hermeneutical textual interpretation (I, III, IV). In part IV, which was clinical application research, four caregivers participated from clinical practice. The material in the different parts consists of dictionaries (II), patients’ experiences of events (I), an autobiographical text written by a patient (III), and events that the caregivers have participated in or have seen other caregivers participate in (IV).
The true, the beautiful, the good and the eternal take shape in the closing where caritas, charity and compassion along with claritas, the light and beauty, give ‘care for’ its specific substance and meaning. The meaning of to ’care for’ has emerged and reflected the core concept caring and the fundamental concepts tend, play and learn as the ethos of the inner ethics of to ‘be there for.’ ’Care for’ reflects the image of an inner sense of being touched where human beings as a unity of body, mind and soul are constantly recreated in the moment when they allow themselves to be touched by their fellow beings. The new understanding is articulated in a thought pattern over ’care for’ which emerges in the following themes: ’To allow oneself to be touched’, ’To be sensitive to what is in one’s own heart’, ’To give and receive love’, ’To see and listen to’ and ’To consider and be responsible for.’ In the thought pattern, ’care for’ as a human being’s ethos takes shape, which in turn gives caring and tend, play and learn a specific meaning and form. When human beings ’care for’ someone they accomplish their mission as human beings to serve in charity, faith and hope which finds expression in an inner ethical position where human beings both give and receive love. ’Care for’ means to be a human being and entails an awareness of oneself in relation to others.
When human beings are aware of life itself they accept their inner room and inner ethical calling that emerge in their way of being and in their lives. From the starting-point of the praxis concept, ’care for’, the core concept caring and the fundamental concepts tend, play and learn could be reflected in clinical praxis and by those means something of a human being’s reality can take shape.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [64]