Simulerade skoldilemman : redskap för utveckling av reflektionsförmåga?
Edman Stålbrandt, Eva (2013-04-05)
Edman Stålbrandt, Eva
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
05.04.2013
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-691-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-691-7
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att studera lärarstuderandes samtal om simulerad
skolverksamhet för att söka förstå möjligheter och begränsningar med
simulerade dilemman som medierande redskap för reflektion över lärares arbete.
Undersökningen är genomförd under seminarier i svensk och finländsk
lärarutbildning. Forskningsprocessen består av tre faser; en konstruktionsfas, en
prövningsfas och en undersökningsfas. Under konstruktionsfasen producerades
simuleringar på basen av en narrativ analys av semistrukturerade intervjuer med
nyutbildade lärare. Simuleringarna testades med lärare och lärarstuderande i
prövningsfasen. I undersökningsfasen utarbetades reflektionsfrågor och studiens
empiriska data samlades in genom videoobservation. Totalt femton samtal
filmades vid fem seminarier och tre olika lärosäten, två i Sverige och ett i
Svenskfinland. De studerande som förekommer i datamaterialet befann sig i
början, mitten och i slutet av sin lärarutbildning. Analysen bygger på Schöns
olika reflektionsbegrepp och ett sociokulturellt perspektiv som bygger på den
ryska kulturhistoriska skolan.
Resultaten visar att de studerande engagerade sig starkt i samtalen i de flesta fall
och att engagemanget var relaterat till deras uppfattningar om simuleringens
autenticitet. Simuleringarna och reflektionsfrågorna användes både som
sekundära och tertiära artefakter. Bland simuleringarnas modaliteter framstod
ljudet som den viktigaste för nyanser av förståelse och engagemang och
reflektionsfrågorna fungerade som kommunikativt stöd och strukturell
scaffolding. När de studerande använde simuleringen för dekontextualisering i
en öppen dialog förekom en tertiär dialog, i vilken förhandling av ny mening
ägde rum. Kreativ reflektion – att se dilemmat ur olika perspektiv och reciprok
reflektion – öppen utmanande dialog förekom flitigt i vilka en didaktiskanalytisk
praktikgemenskap skapades. Slutsatserna är att simulerade
skoldilemman kan utgöra en potential för lärarstuderandes utveckling av
reflektionsförmåga när de används i mindre samtalsgrupper och den didaktiska
inramningen relateras till aktuellt kursinnehåll. Om simuleringens innehåll inte
upplevs som autentiskt finns dock risk för att förutfattade meningar om lärares
arbete förstärks om de inte utmanas av medstuderande eller lärarutbildare. The aim of the thesis is to study pre-service teachers’ conversations about
simulated school- and classroom dilemmas within teacher education. This is
done in order to understand and illuminate opportunities and constraints with the
use of simulations to support development of reflection. The study is conducted
in Sweden and Swedish-speaking Finland. The research process consisted of
three phases; construction of simulations, test of simulations and the
investigation phase. During the construction phase the simulations were
produced, based on semi-structured interviews with newly qualified teachers and
a narrative analysis. In the investigation phase instructional questions were
developed and the empirical data were collected during fifteen conversations in
five seminars at three different universities, two in Sweden and one in Finland.
The pre-service teachers in the empirical data were in the beginning, in the
middle and in the end of their teacher education. Video recordings obtained the
data and the analysis was based on Schön’s different notions of reflection. Neo-
Vygotskian and Vygotskian socio-cultural theories served as the framework for
interpretation of the data.
The results show that the pre-service teachers were for the most part highly
engaged. The engagement was related to the pre-service teachers' perceptions of
the simulations' fidelity. The simulations and the instructional questions were
used both as secondary and tertiary artefacts by the pre-service teachers. Among
the multimodal affordances, the voice recordings appeared to be the key
modality in order to engage and understand nuances of the content. The
instructional questions were used as scaffolding for communication. When the
pre-service teachers used the simulation in order to de-contextualise in an open
dialogue, a tertiary dialogue appeared where new meaning was negotiated.
Creative reflection where multiple perspectives took place and reciprocal
reflection – open challenging dialogues, appeared in many of the conversations
where a pedagogical-analytical community of practice were created. The
conclusions are that the simulated dilemmas showed to be a potential for
reflection in peer-groups when the learning environment is organised and related
to the course content and offers a variation of examples from school practice to
be exposed in teacher education. However, if the content of the simulation is not
perceived as an authentic dilemma, there is a risk for cementation of preassumptions
in case there is a lack of intellectual challenge from peers or a
teacher educator.
skolverksamhet för att söka förstå möjligheter och begränsningar med
simulerade dilemman som medierande redskap för reflektion över lärares arbete.
Undersökningen är genomförd under seminarier i svensk och finländsk
lärarutbildning. Forskningsprocessen består av tre faser; en konstruktionsfas, en
prövningsfas och en undersökningsfas. Under konstruktionsfasen producerades
simuleringar på basen av en narrativ analys av semistrukturerade intervjuer med
nyutbildade lärare. Simuleringarna testades med lärare och lärarstuderande i
prövningsfasen. I undersökningsfasen utarbetades reflektionsfrågor och studiens
empiriska data samlades in genom videoobservation. Totalt femton samtal
filmades vid fem seminarier och tre olika lärosäten, två i Sverige och ett i
Svenskfinland. De studerande som förekommer i datamaterialet befann sig i
början, mitten och i slutet av sin lärarutbildning. Analysen bygger på Schöns
olika reflektionsbegrepp och ett sociokulturellt perspektiv som bygger på den
ryska kulturhistoriska skolan.
Resultaten visar att de studerande engagerade sig starkt i samtalen i de flesta fall
och att engagemanget var relaterat till deras uppfattningar om simuleringens
autenticitet. Simuleringarna och reflektionsfrågorna användes både som
sekundära och tertiära artefakter. Bland simuleringarnas modaliteter framstod
ljudet som den viktigaste för nyanser av förståelse och engagemang och
reflektionsfrågorna fungerade som kommunikativt stöd och strukturell
scaffolding. När de studerande använde simuleringen för dekontextualisering i
en öppen dialog förekom en tertiär dialog, i vilken förhandling av ny mening
ägde rum. Kreativ reflektion – att se dilemmat ur olika perspektiv och reciprok
reflektion – öppen utmanande dialog förekom flitigt i vilka en didaktiskanalytisk
praktikgemenskap skapades. Slutsatserna är att simulerade
skoldilemman kan utgöra en potential för lärarstuderandes utveckling av
reflektionsförmåga när de används i mindre samtalsgrupper och den didaktiska
inramningen relateras till aktuellt kursinnehåll. Om simuleringens innehåll inte
upplevs som autentiskt finns dock risk för att förutfattade meningar om lärares
arbete förstärks om de inte utmanas av medstuderande eller lärarutbildare.
simulated school- and classroom dilemmas within teacher education. This is
done in order to understand and illuminate opportunities and constraints with the
use of simulations to support development of reflection. The study is conducted
in Sweden and Swedish-speaking Finland. The research process consisted of
three phases; construction of simulations, test of simulations and the
investigation phase. During the construction phase the simulations were
produced, based on semi-structured interviews with newly qualified teachers and
a narrative analysis. In the investigation phase instructional questions were
developed and the empirical data were collected during fifteen conversations in
five seminars at three different universities, two in Sweden and one in Finland.
The pre-service teachers in the empirical data were in the beginning, in the
middle and in the end of their teacher education. Video recordings obtained the
data and the analysis was based on Schön’s different notions of reflection. Neo-
Vygotskian and Vygotskian socio-cultural theories served as the framework for
interpretation of the data.
The results show that the pre-service teachers were for the most part highly
engaged. The engagement was related to the pre-service teachers' perceptions of
the simulations' fidelity. The simulations and the instructional questions were
used both as secondary and tertiary artefacts by the pre-service teachers. Among
the multimodal affordances, the voice recordings appeared to be the key
modality in order to engage and understand nuances of the content. The
instructional questions were used as scaffolding for communication. When the
pre-service teachers used the simulation in order to de-contextualise in an open
dialogue, a tertiary dialogue appeared where new meaning was negotiated.
Creative reflection where multiple perspectives took place and reciprocal
reflection – open challenging dialogues, appeared in many of the conversations
where a pedagogical-analytical community of practice were created. The
conclusions are that the simulated dilemmas showed to be a potential for
reflection in peer-groups when the learning environment is organised and related
to the course content and offers a variation of examples from school practice to
be exposed in teacher education. However, if the content of the simulation is not
perceived as an authentic dilemma, there is a risk for cementation of preassumptions
in case there is a lack of intellectual challenge from peers or a
teacher educator.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [107]