Haku
Viitteet 1-10 / 52
"Det är en rikedom att vara flera yrkesgrupper tillsammans" : Ledares perspektiv på att leda mångprofessionella team inom småbarnspedagogiken
(2022)
Denna magisteravhandling fördjupar sig i ledare inom småbarnspedagogiks syn på det pedagogiska ledarskapet samt vad det innebär för dem att leda mångprofessionella team. Enligt Ruohola, Fonsén, Lahtinen, Salomaa och Reunamo ...
Socialt kompetenta flickor och fysiskt aktiva pojkar : En studie om hur genus konstrueras i barnets plan för småbarnspedagogik
(2022)
Denna magisteravhandling undersöker hur genus görs i den pedagogiska dokumentationen i småbarnspedagogiken. Grunderna för planen för småbarnspedagogik (Utbildningsstyrelsen, 2018) betonar en genussensitiv småbarnspedagogik, ...
Språkberikad undervisning i småbarnspedagogik och förskola : Lärarnas, vårdnadshavarnas och barnens synvinklar
(2022)
Avhandlingen är en studie av ett språkprogram för undervisning på två språk som har som mål att stärka den kommunikativa finskan i en tvåspråkig kommun med en stark svensktalande majoritetsbefolkning (Hansell & Björklund, ...
Flexibel förskole- och nybörjarundervisning : Ur lärar- och ledarperspektiv
(2023)
Övergången från förskolan till nybörjarundervisningen kan vara utmanande för ett barn och för att underlätta övergången för förskoleeleverna har man på olika sätt försökt föra verksamheterna närmare varandra. Syftet med ...
Språkduschtandem som språköverskridande arbetssätt i småbarnspedagogiken : Pedagogers och barns upplevelser
(2023)
Språkduschtandem är en form av språkberikad verksamhet. En verksamhet där mindre än 25% av undervisningen sker på ett annat språk avses vara språkberikad. Enligt Grunderna för planen för förskoleundervisning (2014) och ...
Tidiga insatser och metoder för språkutveckling i den österbottniska specialpedagogiken
(2023)
Vi upplever att specialpedagogiken har otydliga ramar i jämförelse med den allmänna pedagogiska verksamheten. Denna avhandling har som målsättning att klargöra hur barn stöds i sin språkutveckling, samt ge en grundlig ...
Högkänsliga småbarnspedagogers upplevelser av att arbeta inom småbarnspedagogiken
(2023)
Högkänslighet är ett medfött personlighetsdrag som innebär att sensorisk information bearbetas på ett djupare plan på grund av ett känsligare nervsystem, och det kan innebära att högkänsliga personer upplever arbetsplatsen ...
”Under den fria leken ska barnen själva få välja vad de vill göra” : Lärarnas uppfattningar av den fria leken i den småbarnspedagogiska verksamheten
(2022)
Magisteravhandlingen fördjupar sig i lärarnas uppfattningar av barns fria lek i småbarnspedagogiken samt på vilket sett lärarna anser att det ges utrymme för den fria leken i verksamheten. Leken är en inifrån styrd aktivitet ...
Egenvårdarmodellen inom småbarnspedagogik : Pedagogernas beskrivning av hembesökets och mjuklandningens betydelse
(2021)
Syftet med avhandlingen är att beskriva hur pedagoger inom småbarnspedagogik beskriver betydelsen av egenvårdarmodellens faser hembesök och mjuklandning. Forskningsfrågorna är följande:
1. Hur beskriver ...
”Nödvändigt för några, bra för många men inte farligt för någon” : En kvalitativ fallstudie om förskollärares användning av samt tankar om bildstöd i förskolan
(2023)
Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare arbetar med bildstöd i verksamheten, samt att undersöka vad det utgående från deras upplevelser finns för möjligheter och utmaningar med bildstöd. Syftet är också att ...