Haku
Viitteet 1-10 / 32
Lärares synpunkter på hur de kan åtgärda skillnader i prestationer hos hög- och lågpresterande flickor : En kvalitativ studie
(2022)
Skillnader i prestationer hos pojkar och flickor är ett omdebatterat forskningsämne och har varit under observation i flera decennier. Nationella centret för utbildningsutvärdering (förkortas framöver Karvi) har publicerat ...
15–16 åriga elevers upplevelser av vegetarisk mat i skolan
(2022)
I och med en ökad befolkingsmängd behöver vi producera större mängd mat samtidigt som vi behöver bedriva hela livsmedelskedjan utan att öka på miljöns belastning. Att förändra hur vi producerar och konsumerar mat är en ...
Hur står det till med våra skolgångsbiträden? : En enkätstudie om finlandssvenska skolgångsbiträden
(2022)
Syftet med forskningen för denna avhandling är att undersöka och få en uppfattning om finlandssvenska skolgångsbiträdens kunskap i en pedagogisk kontext, samt att kartlägga möjliga problematiska områden kring deras ...
Den mångkulturella undervisningens framgångsfaktorer och utmaningar
(2022)
Den mångkulturella undervisningen blir allt viktigare i skolorna i samband med en ökande kulturell diversitet. Den mångkulturella undervisningen syftar till att fostra eleverna till att bli toleranta och förstående ...
Självuppfattning i matematik : En viktig prediktor för matematikångest, matematikfärdigheter och motivation för matematik
(2023)
Matematik är ett av de viktigaste läroämnena i skolan eftersom kunskaper i matematik är centrala både i arbetslivet och vardagen. Finländska studier har dock visat att elevers matematikkunskaper har minskat betydligt. Till ...
Mobilspelet Magis i undervisningen : En fenomenologisk fallstudie om klasslärares upplevelser
(2023)
Temat för avhandlingen är mobilspelet Magis – En berättelse om Runlunden. Spelet är utarbetat i samarbete mellan Mieli psykisk hälsa Österbotten och Institutionen för psykologi vid Jyväskylä universitet, och arbetsgruppen ...
Särbegåvade barn och skola - i föräldraperspektiv
(2023)
Det övergripande syftet med denna avhandling är att lyfta fram begreppet särbegåvning inom ramen för grundläggande utbildning, ur ett föräldraperspektiv. Utgående från syftet
har tre forskningsfrågor utformats:
1. Hur ...
Sambandet mellan välbefinnande och skolprestationer : En empirisk studie kring lärares arbete med välbefinnande och relationer för att främja elevers skolprestationer
(2023)
Genomförda Pisa-undersökningar påvisar att ungdomars välbefinnande blir allt sämre, vilket även syns bland finländska ungdomars svar i enkäten Hälsa i skolan som genomförs av Institutet för hälsa och välfärd. Syftet med ...
Matematikångest och välmående bland elever i årskurs 7–9
(2023)
Elever kan mötas av motgångar och dåligt mående inom skolvärlden och ångest är en av de faktorer som bidrar till detta. Olika former av ångest har ökat under de senaste åren och en av dessa är matematikångest. Matematikångest ...