Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Maisteri- ja lisensiaattitutkielmat sekä diplomityöt
Viitteet 2907-2926 / 3140
-
”Vackra flickor behöver inte betala” : Kläder, performativitet och mellanförskap i Johanna Holmströms Asfaltsänglar
(2021)Denna avhandling undersöker hur karaktärerna gestaltas i Johanna Holmströms roman Asfaltsänglar (2013) med betoning på kläder, flickskap och multikulturell identitet. Romanen handlar om två systrar som kämpar med att frigöra ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Vad bestämmer vårt öde egentligen? : En studie i familjeförhållanden i anknytning till generationsskiftesprocesser på finländska familjegårdar
(2021)Generationsskiften inom familjeföretag och familjegårdar är invecklade processer som det har intresserats mycket för bland forskare under de senaste decennierna. Det finns ändå väldigt lite förstånd hur ett generationsskifte ... -
Vad ger lärarutbildningen – egentligen? : En komparativ studie om lärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen i Finland och Norge
(Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutexaminerade finlandssvenska och norska lärares syn på den forskningsbaserade lärarutbildningen efter ett år i yrket. Utöver detta vill vi undersöka likheter och skillnader ... -
Vad hände sen? : Vägen ut i arbetslivet för före detta studerande som gått en yrkesutbildning med krävande särskilt stöd
(2020)Syftet med denna avhandling är att undersöka vägen ut i arbetslivet för före detta studerande som studerat med krävande särskilt stöd inom yrkesutbildningen. Studien fokuserar på respondenternas nuvarande arbete och ... -
Vad kan nyutexaminerade lärare bidra med i skolsamfundet? : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på vilken kunskap de vill bidra med som nyutexaminerade lärare
(2022)Syftet med avhandlingen är att undersöka vilken kunskap lärarstuderande på basis av sin lärarutbildning och magisteravhandling vill bidra med som nyutexaminerade lärare. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor ... -
Vad krävs av köparen vid en reklamation av CISG? : En analys av undersöknings- och reklamationsreglerna i CISG
(2021)CISG, FN:s konvention angående avtal om internationella köp av varor, har beskrivits som ett stort framsteg för harmoniseringen av internationell handelsrätt, men fortfarande anses kravet på en enhetlig tolkning av ... -
Vad lärde du dig i skolan idag? : Hur undervisningen på andra stadiet formar politiskt kunniga, demokratiska medborgare
(2024)Utbildningens uppgift kan antas vara att främja demokratisk fostran, förmedla önskvärt beteende i samhället och önskvärda värderingar, med syftet att skapa ett samhälle där medborgarna har liknande syn på vad ett bra ... -
Vad påverkar individens konsumtion av hållbara kläder? - En studie bland generation Y
(2021)Det växande intresset för hållbart mode har gjort att varumärken behövde besvara efterfrågan. När konsumeter köper ett klädesplagg som är hållbart grundar sig valet för själva köpet i djupare värderingar. Därmed betyder ... -
Vad påverkar kvinnlig representation i parlament? : En studie av fria och delvis fria demokratier
(2021)Vi lever i en alltmer jämställd värld. Finlands riksdag har aldrig bestått av så många kvinnor som den gör efter det senaste riksdagsvalet. På de flesta andra ställen i världen ser det inte lika ut. Det finns flera olika ... -
Vad styr våra matval? : Matvanor och orsaker till unga vuxnas vegetariska dieter i huvudstadsregionen
(2023)Mat är förutom en nödvändighet för människan också ett socialt fenomen. Våra matval baseras på förutom fysiologiska orsaker som till exempel sjukdomar och allergier, också på bland annat värderingar, livsstil, utbud och ... -
Vad säger det språkliga landskapet? En kvalitativ fallstudie om visuellt språklandskap och läraruppfattningar om detta i två språkbadsenheter.
(2021)Det övergripande syftet med denna studie är att analysera det språkliga landskapet i två språkbadsenheter, samt fyra lärares uppfattningar om det språkliga landskapet. Avsikten är även att jämföra hur de språkliga landskapen ... -
Vad tycker du skolan kunde göra bättre? : En kvalitativ analys av österbottniska elevers och vårdnadshavares tankar om hur skolan hanterar mobbning
(2023)Syftet med avhandlingen är att redogöra för vilka förbättringsförslag elever och vårdnadshavare har gällande mobbningsarbetet i skolan. Med hänsyn till syftet ställdes följande forskningsfrågor: (1) vilka förbättringsförslag ... -
Vad är finska revisorers inställning till hållbarhetsgranskning? : En kvalitativ studie om revisorers utmaningar i granskningen av hållbarhetsrapporter
(2023)Publiceringen av hållbarhetsrapporter har under en längre tid ökat samtidigt som nya hållbarhetsstandarder utvecklats. Granskningen av hållbarhetsrapporterna är en växande marknad och i dagens läge finns det inga krav på ... -
Valet av privat socialservice för äldre : En enkätstudie på Åland
(2023)Åland, som är en självstyrande ögrupp och ett landskap i Finland, har präglats av väldigt få privata aktörer inom det sociala området. Några tidigare privata aktörer inom området på Åland var Omsorgshemmet Epione under ... -
Validation of a Digital Twin for a Ship Engine Cooling System
(Åbo Akademi, 2020)The energy efficiency of ships is becoming more and more important due to increasingly stringent international maritime regulations and rising fuel cost. While many methods have already been put in use that increases the ... -
Validation of a fast and easy screening method for voice disorders
(Åbo Akademi, 2019)Vocal symptoms and voice disorders are a common health issue, especially among persons with vocally demanding occupations. Thus, vocal symptoms should be observed and detected in an early stage to avoid them from developing ...Embargo until 20.2.2020 -
Validation of a Screening Method for Voice Disorders
(Åbo Akademi, 2020)An optimal voice use is an important tool for verbal communication such as expressing and sharing ideas, emotions and thoughts. Changes in the quality of voice can be distressing and have a severe impact on a person’s ...Salassapidettävä 5/9/2024 asti.