Raskaan liikenteen pysäköinti- ja levähdysalueet Uudenmaan ELY:n alueella : Käyttäjälaskennat 2010
Lapp, Tuomo; Leskinen, Teuvo (2011)
Lapp, Tuomo
Leskinen, Teuvo
Uudenmaan ELY-keskus
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-235-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-257-235-6
Tiivistelmä
Raskaiden ajoneuvojen kuljettajien lakisääteisiin taukoihin ja yöpymiseen soveltuvien pysäköintipaikkojen kysyntä pääkaupunkiseudulla on kasvanut ja toisaalta paikkojen tarjonta on vähentynyt, kun käytöstä on poistunut tai poistumassa rakennustoiminnan tai uusien liikennejärjestelyjen takia useita kuljettajien käyttämiä pysäköintialueita. Uudenmaan ELY-keskus selvitti syksyllä 2010 tehdyssä käyttäjälaskennoissa yhteensä 33 palvelualueen sekä pysäköinti- ja levähdysalueen käyttöä raskaiden ajoneuvojen pysäköintiin yöaikaan. Kartoitus kattoi 50 – 70 km säteellä Kehä III:lta sijaitsevat tärkeimmät raskaalle liikenteelle soveltuvat tauko- ja yöpymispaikat päätieverkon varrella.
Laskennassa todettiin, että näillä alueilla oli pysäköitynä öisin noin 200 - 250 rekkaa ja alueiden pysäköintipaikoista on käytössä 70 – 90%. Noin joka kolmannelle alueelle oli pysäköitynä enemmän rekkoja kuin alueelle oli suunniteltu pysäköintipaikkoja. Suosituimpia yöpymispaikkoja ovat öisin auki olevat palvelualueet ja liikenneasemat, joilla on yleisesti pysäköitynä yöaikaan 15 – 30 rekkaa. Myös eräät levähdysalueet, joilla ei ole palveluja, ovat suosittuja yöpymispaikkoja. Esimerkiksi valtatien 7 Tammion levähdysalueella laskettiin 20 pysäköityä rekkaa, vaikka alue on mitoitettu vain 10 – 12 autolle. Rekkoja joudutaan pysäköimään yöllä myös henkilöautoille tarkoitetuille pysäköintipaikoille ja levähdysalueen ramppien varrelle.
Selvityksen tuloksena todettiin, että valtatien 3 varrelta lähivuosina poistuvaa Keimolanportin palvelualuetta korvaava uusi Luhtaanmäen alue tulisi mitoittaa vähintään 30 – 50 rekka-auton yöaikaista pysäköintiä varten. Kysytyimmillä levähdysalueilla tulisi muuttaa liikenteenohjausta vastaamaan alueiden todellista käyttötarvetta siten, että ainakin yöaikaan sallitaan raskaiden ajoneuvojen pysäköinti myös henkilöautopaikoilla. Efterfrågan på sådana parkeringsplatser som lämpar sig för de lagstadgade pauser och övernattningar som förare av tunga vägfordon behöver, har ökat i huvudstadsregionen. Å andra sidan har utbudet av sådana parkeringsplatser minskat, eftersom flera parkeringsområden tagits eller skall tas ur bruk på grund av byggverksamhet och nya trafikarrangemang. Nylands ELY-central utredde under hösten 2010 användningen av totalt 33 serviceområden samt parkeringsområden och rastplatser. Antalet tunga vägfordon (användare) räknades nattetid. Kartläggningen omfattar den tunga trafikens viktigaste rast- och övernattningsplatser vid huvudvägarna inom en 50 – 70 km radie från Ring III.
Räkningarna visar att cirka 200–250 långtradare är parkerade på dessa områden nattetid. 70–90 % av parkeringsplatserna är upptagna nattetid. På ungefär var tredje område var fler fordon parkerade än vad området planerats för. Mest populära som övernattningsställen är nattöppna serviceområden och trafikstationer. Överlag brukar 15–30 långtradare vara parkerade på sådana områden nattetid. Även en del rastplatser utan service är populära för övernattning. Till exempel vid Tammio rastplats vid riksväg 7 räknades till 20 parkerade långtradare, då området är planerat för endast 10–12 långtradare. Långtradare parkeras nattetid också på platser som är till för personbilar och utefter rastplatsernas ramper.
På basis av utredningen kan konstateras att när Luhtabacka-området inom några år skall ersätta Käinbyporten (Keimolanportti)-serviceområdet vid riksväg 3, bör det nya området dimensioneras för minst 30–50 nattetid parkerade långtradare. På de mest populära rastplatserna borde trafikstyrningen ändras så att den motsvarar det verkliga behovet. Då borde det vara tillåtet för tunga vägfordon att åtminstone nattetid parkera på personbilsplatser.
Laskennassa todettiin, että näillä alueilla oli pysäköitynä öisin noin 200 - 250 rekkaa ja alueiden pysäköintipaikoista on käytössä 70 – 90%. Noin joka kolmannelle alueelle oli pysäköitynä enemmän rekkoja kuin alueelle oli suunniteltu pysäköintipaikkoja. Suosituimpia yöpymispaikkoja ovat öisin auki olevat palvelualueet ja liikenneasemat, joilla on yleisesti pysäköitynä yöaikaan 15 – 30 rekkaa. Myös eräät levähdysalueet, joilla ei ole palveluja, ovat suosittuja yöpymispaikkoja. Esimerkiksi valtatien 7 Tammion levähdysalueella laskettiin 20 pysäköityä rekkaa, vaikka alue on mitoitettu vain 10 – 12 autolle. Rekkoja joudutaan pysäköimään yöllä myös henkilöautoille tarkoitetuille pysäköintipaikoille ja levähdysalueen ramppien varrelle.
Selvityksen tuloksena todettiin, että valtatien 3 varrelta lähivuosina poistuvaa Keimolanportin palvelualuetta korvaava uusi Luhtaanmäen alue tulisi mitoittaa vähintään 30 – 50 rekka-auton yöaikaista pysäköintiä varten. Kysytyimmillä levähdysalueilla tulisi muuttaa liikenteenohjausta vastaamaan alueiden todellista käyttötarvetta siten, että ainakin yöaikaan sallitaan raskaiden ajoneuvojen pysäköinti myös henkilöautopaikoilla.
Räkningarna visar att cirka 200–250 långtradare är parkerade på dessa områden nattetid. 70–90 % av parkeringsplatserna är upptagna nattetid. På ungefär var tredje område var fler fordon parkerade än vad området planerats för. Mest populära som övernattningsställen är nattöppna serviceområden och trafikstationer. Överlag brukar 15–30 långtradare vara parkerade på sådana områden nattetid. Även en del rastplatser utan service är populära för övernattning. Till exempel vid Tammio rastplats vid riksväg 7 räknades till 20 parkerade långtradare, då området är planerat för endast 10–12 långtradare. Långtradare parkeras nattetid också på platser som är till för personbilar och utefter rastplatsernas ramper.
På basis av utredningen kan konstateras att när Luhtabacka-området inom några år skall ersätta Käinbyporten (Keimolanportti)-serviceområdet vid riksväg 3, bör det nya området dimensioneras för minst 30–50 nattetid parkerade långtradare. På de mest populära rastplatserna borde trafikstyrningen ändras så att den motsvarar det verkliga behovet. Då borde det vara tillåtet för tunga vägfordon att åtminstone nattetid parkera på personbilsplatser.
Kokoelmat
- Julkaisut 2010-2011 [225]