Understanding and improving quality of secondary school education : conceptions among teachers in Tanzania
Jidamva, George (2012-12-11)
Jidamva, George
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
11.12.2012
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-681-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-681-8
Tiivistelmä
Temat för studien handlar om gymnasielärares uppfattningar om kvalitet och
om hur kvalitet kan utvecklas i gymnasieutbildningen in Tanzania. Studien är
till sin karaktär kvalitativ och består av utprövade semistrukturerade intervjuer
med sammanlagt trettio lärare som arbetar i fyra gymnasieskolor både i urbana
och rurala miljöer. Lärarna har varierande arbetserfarenhet och undervisar i
olika ämnen. Huvudfokus har gällt identifieringen av variationer i lärares
uppfattningar om kvalitet. På basen av två forskningsfrågor avslöjar analysen
uppfattningar av hur lärare förstår och önskar utveckla kvaliteten på gymnasieutbildningen.
Resultaten visar att lärare förstår kvaliteten på utbildningen i sina skolor som
försök att möta skolans och samhällets mål, som individuella prestationer och
förmågor som att inneha kompetenser och som att möta utmaningar inom
utbildning, Identifierade uppfattningar var baserade på lärarnas personliga
kunskap, arbetsmiljön och varierande omständigheter som rådde i deras skolor.
Uppfattningar om en förbättring av kvaliteten i gymnasieutbildningen
innefattade utveckling av lärares motivation, skolmiljön, arbetet i klassrum,
kvaliteten på lärares kunskaper och färdigheter och undervisningsmaterial.
Ambitionen bakom studien ar att erbjuda en plattform för strategier för att
förbättra kvaliteten på gymnasieutbildningen. Resultaten strävar till att ge en
fördjupad insikt i uppfattningar hos en utvald grupp av lärare som arbetar under
samma villkor inom gymnasieskolor I Tanzania. Av den här anledningen är
den genererade kunskapen därför relevant för att belysa lärares uppfattningar
även utanför den studerade gruppen av respondenter. The topic of this study deals with secondary school teachers’ conceptions on
understanding and improving the quality of secondary school education in
Tanzania. The study is qualitative and a tested semi-structured interview has
been conducted comprising thirty teachers serving in four secondary schools
both in the urban and rural context. The teachers represent a varying range of
teaching experiences and subject areas. The main focus has been to identify
variations in conceptions about quality among teachers. Based on two research
questions, an analysis of interviews yields the teachers’ conceptions about
understanding and improving the quality of secondary school education.
The results show that, teachers understand quality of education in their schools
as meeting the aims of schools and society, as individuals’ achievements and
capabilities, as possessing competencies and as meeting the challenges of
education. The conceptions identified were based on teachers’ personal
knowledge, the context of their work or the different circumstances found in
their schools. Conceptions about the improvement of quality of secondary
schools comprised development of teacher motivation, school contexts,
classroom practices, teacher knowledge and skills and instructional materials.
The ambition of this study is to provide a platform for strategies on improving
quality in secondary school education. The result aims at offering deep insights
into a selected group of teachers working under the same conditions as
secondary school teachers in Tanzania. Therefore the knowledge generated is
also relevant for viewing teachers’ conceptions beyond the selected group of
respondents.
om hur kvalitet kan utvecklas i gymnasieutbildningen in Tanzania. Studien är
till sin karaktär kvalitativ och består av utprövade semistrukturerade intervjuer
med sammanlagt trettio lärare som arbetar i fyra gymnasieskolor både i urbana
och rurala miljöer. Lärarna har varierande arbetserfarenhet och undervisar i
olika ämnen. Huvudfokus har gällt identifieringen av variationer i lärares
uppfattningar om kvalitet. På basen av två forskningsfrågor avslöjar analysen
uppfattningar av hur lärare förstår och önskar utveckla kvaliteten på gymnasieutbildningen.
Resultaten visar att lärare förstår kvaliteten på utbildningen i sina skolor som
försök att möta skolans och samhällets mål, som individuella prestationer och
förmågor som att inneha kompetenser och som att möta utmaningar inom
utbildning, Identifierade uppfattningar var baserade på lärarnas personliga
kunskap, arbetsmiljön och varierande omständigheter som rådde i deras skolor.
Uppfattningar om en förbättring av kvaliteten i gymnasieutbildningen
innefattade utveckling av lärares motivation, skolmiljön, arbetet i klassrum,
kvaliteten på lärares kunskaper och färdigheter och undervisningsmaterial.
Ambitionen bakom studien ar att erbjuda en plattform för strategier för att
förbättra kvaliteten på gymnasieutbildningen. Resultaten strävar till att ge en
fördjupad insikt i uppfattningar hos en utvald grupp av lärare som arbetar under
samma villkor inom gymnasieskolor I Tanzania. Av den här anledningen är
den genererade kunskapen därför relevant för att belysa lärares uppfattningar
även utanför den studerade gruppen av respondenter.
understanding and improving the quality of secondary school education in
Tanzania. The study is qualitative and a tested semi-structured interview has
been conducted comprising thirty teachers serving in four secondary schools
both in the urban and rural context. The teachers represent a varying range of
teaching experiences and subject areas. The main focus has been to identify
variations in conceptions about quality among teachers. Based on two research
questions, an analysis of interviews yields the teachers’ conceptions about
understanding and improving the quality of secondary school education.
The results show that, teachers understand quality of education in their schools
as meeting the aims of schools and society, as individuals’ achievements and
capabilities, as possessing competencies and as meeting the challenges of
education. The conceptions identified were based on teachers’ personal
knowledge, the context of their work or the different circumstances found in
their schools. Conceptions about the improvement of quality of secondary
schools comprised development of teacher motivation, school contexts,
classroom practices, teacher knowledge and skills and instructional materials.
The ambition of this study is to provide a platform for strategies on improving
quality in secondary school education. The result aims at offering deep insights
into a selected group of teachers working under the same conditions as
secondary school teachers in Tanzania. Therefore the knowledge generated is
also relevant for viewing teachers’ conceptions beyond the selected group of
respondents.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [112]