Lentueen päällikkö pedagogisena johtajana
Vilén, Ilkka (2012-04)
Vilén, Ilkka
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
96. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201211069618
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201211069618
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa arvioidaan, miten lentueen päällikkö kykenee pedagogisen johtamisen
keinoin vaikuttamaan lentueessa lentokoulutusta saavien lento-oppilaiden oppimistuloksiin.
Tutkimuksessa keskitytään lentokoulutusta Vinka- ja Hawk-kalustolla antaviin lentueisiin.
Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, millaisia käytännön keinoja lentueen päälliköllä
on vaikuttaa oppimistuloksiin pedagogisen johtamisen keinoin. Aihe on ajankohtainen johtuen
puolustusvoimiin kohdistuvista säästötoimenpiteistä, jotka aiheuttavat lentotuntien vähenemistä
ilmavoimissa. Lento-oppilaiden tulee oppia samat tiedot ja taidot, vaikka aikaa on
kuitenkin käytössä vähemmän kuin aikaisemmin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu pedagogisen johtamisen sekä oppivan organisaation
mallien ympärille. Tutkimuksessa on käytetty tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista
sisällönanalyysia. Tutkimalla pedagogisesta johtamisesta sekä oppivasta organisaatiosta laadittuja
tutkimuksia kyettiin tekemään johtopäätöksiä, miten lentueen päällikön pedagoginen
johtaminen vaikuttaa lentueessa työskenteleviin lento-oppilaisiin. Lisäksi tutkimuksessa laadittiin
pedagogisen johtajan keinovalikoima, joka lentueen päälliköllä on käytössä jokapäiväisessä
työssään.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että lentueen päälliköllä on mahdollisuus pedagogisen
johtamisen keinoin vaikuttaa positiivisesti oppimistuloksiin. Lentueen päälliköllä on
mahdollisuus pedagogisen johtamisen keinoin luoda lentueeseen oppimista tukeva ilmapiiri,
mikä motivoi lento-oppilaita ja parantaa todennäköisesti oppimistuloksia.
Tulevaisuudessa lentueiden päälliköiden tulisi tiedostaa pedagogisen johtamisen mahdollisuus
sekä sen vaikutus lentueen toimintaan. Pedagoginen johtaja voi saada lentueeseen aikaan
oppimista paremmin tukevan ilmapiirin, joka vaikuttaa positiivisesti toimintaan lentueessa.
Pedagogisesti johtamalla lentueen päällikkö voi pedagogisen johtamisen keinoin saada
koulutuksessa olevat lentäjät paremmin motivoituneiksi, jolloin he suoriutuvat tehtävistään
paremmin ja antavat täyden työpanoksensa. Tällaisessa tilanteessa lento-oppilaiden oppimistulokset
todennäköisesti paranevat ja lentokoulutusten keskeytyksiltä voidaan mahdollisesti
välttyä.
keinoin vaikuttamaan lentueessa lentokoulutusta saavien lento-oppilaiden oppimistuloksiin.
Tutkimuksessa keskitytään lentokoulutusta Vinka- ja Hawk-kalustolla antaviin lentueisiin.
Tutkimuksen avulla pyritään selvittämään, millaisia käytännön keinoja lentueen päälliköllä
on vaikuttaa oppimistuloksiin pedagogisen johtamisen keinoin. Aihe on ajankohtainen johtuen
puolustusvoimiin kohdistuvista säästötoimenpiteistä, jotka aiheuttavat lentotuntien vähenemistä
ilmavoimissa. Lento-oppilaiden tulee oppia samat tiedot ja taidot, vaikka aikaa on
kuitenkin käytössä vähemmän kuin aikaisemmin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu pedagogisen johtamisen sekä oppivan organisaation
mallien ympärille. Tutkimuksessa on käytetty tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista
sisällönanalyysia. Tutkimalla pedagogisesta johtamisesta sekä oppivasta organisaatiosta laadittuja
tutkimuksia kyettiin tekemään johtopäätöksiä, miten lentueen päällikön pedagoginen
johtaminen vaikuttaa lentueessa työskenteleviin lento-oppilaisiin. Lisäksi tutkimuksessa laadittiin
pedagogisen johtajan keinovalikoima, joka lentueen päälliköllä on käytössä jokapäiväisessä
työssään.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että lentueen päälliköllä on mahdollisuus pedagogisen
johtamisen keinoin vaikuttaa positiivisesti oppimistuloksiin. Lentueen päälliköllä on
mahdollisuus pedagogisen johtamisen keinoin luoda lentueeseen oppimista tukeva ilmapiiri,
mikä motivoi lento-oppilaita ja parantaa todennäköisesti oppimistuloksia.
Tulevaisuudessa lentueiden päälliköiden tulisi tiedostaa pedagogisen johtamisen mahdollisuus
sekä sen vaikutus lentueen toimintaan. Pedagoginen johtaja voi saada lentueeseen aikaan
oppimista paremmin tukevan ilmapiirin, joka vaikuttaa positiivisesti toimintaan lentueessa.
Pedagogisesti johtamalla lentueen päällikkö voi pedagogisen johtamisen keinoin saada
koulutuksessa olevat lentäjät paremmin motivoituneiksi, jolloin he suoriutuvat tehtävistään
paremmin ja antavat täyden työpanoksensa. Tällaisessa tilanteessa lento-oppilaiden oppimistulokset
todennäköisesti paranevat ja lentokoulutusten keskeytyksiltä voidaan mahdollisesti
välttyä.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]