Puolustusvoimien organisaatiokulttuurin soveltuvuus oppivan kriisinhallintaorganisaation rakentamiseen
Laine, Valtteri (2012-04)
Laine, Valtteri
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
96. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210309539
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210309539
Tiivistelmä
Puolustusvoimien yhtenä päätehtävänä on sotilaallinen kriisinhallinta. Kriisinhallinnan toimintaympäristö
on muuttunut viime vuosikymmeninä entistä haastavammaksi. Puolustusvoimat
on pyrkinyt vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön asettamiin haasteisiin pyrkimällä
omaksumaan oppivan organisaation mallin mukaisia piirteitä.
Tutkimuksen päämäärä on selvittää Puolustusvoimien organisaatiokulttuurin nykytilaa ja
tulevaisuuden näkymiä, sekä selvittää oppivan organisaation mallin soveltuvuutta kriisinhallinnan
toimintaympäristöön. Tutkielmassa käsitellään oppivan organisaation vaatimuksia
organisaatiokulttuurille. Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen johtamisen tutkimus.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysia. Tutkimuksen aineiston keruussa
tukeuduttiin valmiisiin aineistoihin. Keskeisimmiksi lähteiksi valikoituivat aikaisemmat
tutkimukset aihealueesta yritysmaailman näkökulmasta.
Organisaatiokulttuurin merkitys oppivalle organisaatiolle on keskeinen. Johtajan yksi tärkeimmistä
tehtävistä on luoda organisaatioon kulttuuri, joka tukee organisaation tavoitteita.
Avoin dialogi alaisten ja esimiesten välillä, toimiva palautejärjestelmä ja alaisten sitouttaminen
ovat keskeisiä tekijöitä kehitettäessä organisaatiota. Puolustusvoimat on tietoisesti pyrkinyt
omaksumaan oppivan organisaation toimintatapoja 2000-luvulla. Puolustusvoimat on
pyrkinyt vastaamaan sillä toimintaympäristön muutoksen asettamiin haasteisiin. Organisaatiokulttuurin
kehittäminen on pitkä prosessi, jonka taakse pitää saada koko organisaation
henkilöstö.
Puolustusvoimien organisaatiokulttuuria on pyritty muuttamaan kohti oppivan organisaation
ideaalimallia. Puolustusvoimat on asettanut tavoitteen, mutta sitoutumisen ja toteutumisen
valvonta on jätetty liian vähälle. Ilman valvontaa ja palautetta muutosten toimivuudesta ei
prosessi etene. Kriisinhallinnan toimintaympäristössä oppivalle organisaatiolle ja avoimelle
organisaatiokulttuurille on tilausta. Vaativan kriisinhallintaoperaation organisaatiokulttuurin
tutkiminen ja kartoittaminen olisi tarkoituksen mukaista. Toimintaympäristön asettamat
haasteet saattavat edistää henkilöstön sitoutumista ja kulttuurin muutosta.
on muuttunut viime vuosikymmeninä entistä haastavammaksi. Puolustusvoimat
on pyrkinyt vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön asettamiin haasteisiin pyrkimällä
omaksumaan oppivan organisaation mallin mukaisia piirteitä.
Tutkimuksen päämäärä on selvittää Puolustusvoimien organisaatiokulttuurin nykytilaa ja
tulevaisuuden näkymiä, sekä selvittää oppivan organisaation mallin soveltuvuutta kriisinhallinnan
toimintaympäristöön. Tutkielmassa käsitellään oppivan organisaation vaatimuksia
organisaatiokulttuurille. Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen johtamisen tutkimus.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysia. Tutkimuksen aineiston keruussa
tukeuduttiin valmiisiin aineistoihin. Keskeisimmiksi lähteiksi valikoituivat aikaisemmat
tutkimukset aihealueesta yritysmaailman näkökulmasta.
Organisaatiokulttuurin merkitys oppivalle organisaatiolle on keskeinen. Johtajan yksi tärkeimmistä
tehtävistä on luoda organisaatioon kulttuuri, joka tukee organisaation tavoitteita.
Avoin dialogi alaisten ja esimiesten välillä, toimiva palautejärjestelmä ja alaisten sitouttaminen
ovat keskeisiä tekijöitä kehitettäessä organisaatiota. Puolustusvoimat on tietoisesti pyrkinyt
omaksumaan oppivan organisaation toimintatapoja 2000-luvulla. Puolustusvoimat on
pyrkinyt vastaamaan sillä toimintaympäristön muutoksen asettamiin haasteisiin. Organisaatiokulttuurin
kehittäminen on pitkä prosessi, jonka taakse pitää saada koko organisaation
henkilöstö.
Puolustusvoimien organisaatiokulttuuria on pyritty muuttamaan kohti oppivan organisaation
ideaalimallia. Puolustusvoimat on asettanut tavoitteen, mutta sitoutumisen ja toteutumisen
valvonta on jätetty liian vähälle. Ilman valvontaa ja palautetta muutosten toimivuudesta ei
prosessi etene. Kriisinhallinnan toimintaympäristössä oppivalle organisaatiolle ja avoimelle
organisaatiokulttuurille on tilausta. Vaativan kriisinhallintaoperaation organisaatiokulttuurin
tutkiminen ja kartoittaminen olisi tarkoituksen mukaista. Toimintaympäristön asettamat
haasteet saattavat edistää henkilöstön sitoutumista ja kulttuurin muutosta.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]