Perusyksikön päällikön mahdollisuudet luoda organisaatiokulttuuria
Häkkinen, Harri (2012-04)
Häkkinen, Harri
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
96. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210299526
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210299526
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan perusyksikön päällikön mahdollisuuksia luoda organisaatiokulttuuria
palveluksensa aloittaville alokkaille. Tutkimus on aiempiin tutkimuksiin ja
kirjallisuuteen perustuva systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat Geert Hofsteden ja Edgar Scheinin
teoriat kulttuurista ja organisaatiokulttuurista. Hofsteden teoria ei kuvaa erityisesti organisaatiokulttuuria,
vaan se kuvaa kulttuuria yleisesti. Tutkimuksessa vertaillaan Hofsteden
ja Scheinin teorioita ja todennetaan täten Hofsteden teorian käyttökelpoisuus organisaatiokulttuurin
tutkimisessa.
Perusyksikön organisaatiokulttuuria eritellään tutkimuksessa Hofsteden teorian näkökulmasta.
Organisaatiokulttuurin erittelyllä pyritään selvittämään kulttuurin rakentumista
perusyksikössä ja tätä kautta löytämään vaikuttamiskeinoja alokkaiden organisaatiokulttuurin
muodostumiseen. Tutkimuksessa tarkastellaan myös perusyksikön organisaatiota
ja sen henkilöstöä, sekä perusyksikön päällikön johtamiskeinoja organisaatiokulttuurin
luomisessa.
Organisaatiokulttuurin luominen voidaan aloittaa määrittämällä arvo, joka kulttuuriin
halutaan istuttaa. Kulttuuripiirteen juurruttaminen alokkaille aloitetaan puhumalla asiasta
ja perustelemalla sen merkitys. Koulutustilanteet muotoillaan tukemaan haluttua arvoa.
Perusyksikön johtajat sitoutetaan päämääriin ja heidän on toimittava esimerkillisesti
toteutettavan arvon suhteen. Arvon mukaisesti toimineita henkilöitä palkitaan ja nostetaan
esille. Kokonaisuutena tämä kaikki vaatii perusyksikön päälliköltä huolellista
suunnittelua, ohjaamista ja käskemistä.
Geert Hofsteden teorian avulla tuotettu näkökulma on käyttökelpoinen perusyksikön
organisaatiokulttuurin tutkimisessa. Tutkimuksessa onnistuttiin tuottamaan yleinen katsaus
perusyksikön päällikön mahdollisuuksista luoda organisaatiokulttuuria alokkaille.
palveluksensa aloittaville alokkaille. Tutkimus on aiempiin tutkimuksiin ja
kirjallisuuteen perustuva systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat Geert Hofsteden ja Edgar Scheinin
teoriat kulttuurista ja organisaatiokulttuurista. Hofsteden teoria ei kuvaa erityisesti organisaatiokulttuuria,
vaan se kuvaa kulttuuria yleisesti. Tutkimuksessa vertaillaan Hofsteden
ja Scheinin teorioita ja todennetaan täten Hofsteden teorian käyttökelpoisuus organisaatiokulttuurin
tutkimisessa.
Perusyksikön organisaatiokulttuuria eritellään tutkimuksessa Hofsteden teorian näkökulmasta.
Organisaatiokulttuurin erittelyllä pyritään selvittämään kulttuurin rakentumista
perusyksikössä ja tätä kautta löytämään vaikuttamiskeinoja alokkaiden organisaatiokulttuurin
muodostumiseen. Tutkimuksessa tarkastellaan myös perusyksikön organisaatiota
ja sen henkilöstöä, sekä perusyksikön päällikön johtamiskeinoja organisaatiokulttuurin
luomisessa.
Organisaatiokulttuurin luominen voidaan aloittaa määrittämällä arvo, joka kulttuuriin
halutaan istuttaa. Kulttuuripiirteen juurruttaminen alokkaille aloitetaan puhumalla asiasta
ja perustelemalla sen merkitys. Koulutustilanteet muotoillaan tukemaan haluttua arvoa.
Perusyksikön johtajat sitoutetaan päämääriin ja heidän on toimittava esimerkillisesti
toteutettavan arvon suhteen. Arvon mukaisesti toimineita henkilöitä palkitaan ja nostetaan
esille. Kokonaisuutena tämä kaikki vaatii perusyksikön päälliköltä huolellista
suunnittelua, ohjaamista ja käskemistä.
Geert Hofsteden teorian avulla tuotettu näkökulma on käyttökelpoinen perusyksikön
organisaatiokulttuurin tutkimisessa. Tutkimuksessa onnistuttiin tuottamaan yleinen katsaus
perusyksikön päällikön mahdollisuuksista luoda organisaatiokulttuuria alokkaille.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2261]