Transaktiivinen muisti osana sosiaalista toimintakykyä
Halme, Antton (2012-04)
Halme, Antton
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
96. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210249484
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210249484
Tiivistelmä
Transaktiivinen muisti ilmiönä on osa jokaisen yhteisön arkea. Siitä on todettu olevan hyötyä
ryhmän yhteistoiminnassa. Sotilaallisessa kontekstissa aihetta ei ole tutkittu, eikä mahdollisia
hyötyjä kartoitettu. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan transaktiivisen muistin ilmiötä
sosiaalisen toimintakyvyn näkökulmasta. Mitä transaktiivinen muisti on, miten se rakentuu,
miten se toimii ja millaisia vaikutuksia sillä on yksilöön ja ryhmään. Tutkimustehtävänä on,
mitä on transaktiivinen muisti ja miten sen avulla kyetään kehittämään joukon toimintakykyä?
Tutkimuksessa käytettiin aineistona aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita.
Kerätystä aineistosta määriteltiin sisällönanalyysin avulla sosiaalisen toimintakyvyn käsite,
transaktiivisen muistin käsite ja näiden kahden väliset suhteet ja hyödyt.
Tutkimustuloksista ilmeni, että transaktiivisesta muistista on konkreettisia joukon
toimintakykyä kehittäviä hyötyjä sekä sosiaalista toimintakykyä kehittäviä piirteitä.
Rakentuakseen transaktiivinen muisti tarvitsee sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueita. Kun
transaktiivinen muisti on rakentunut asianmukaisesti, sen rakenteelliset höydyt kehittävät
sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueita. Oikein rakentuneena ja sitä hyödynnettäessä joukko
kykenee toimimaan paremmin, esimerkiksi kun transaktiivisen muistin avulla joukon jäsenillä
on pääsy suurempaan määrään tietoa, kuin yksilöllä voisi olla. Transaktiivisen muistin
rakentumiseen ja hyödyllisyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat joukon sosiaalinen toimintakyky,
organisaatio ja toimintaympäristö. Transaktiivisesta muistista voi olla myös haittaa. Se voi
väärin rakentuessaan tai vuorovaikutuksen ollessa epätarkkaa esimerkiksi hidastaa tiedon
välittymistä tai vääristää sitä.
Transaktiivisen muistin hyödyntämiseksi joukon kouluttajan tai johtajan tulee luoda
edellytykset sosiaaliselle kanssakäymiselle ja tuoda transaktiivisen muistin ilmiö näkyväksi
joukolle.
ryhmän yhteistoiminnassa. Sotilaallisessa kontekstissa aihetta ei ole tutkittu, eikä mahdollisia
hyötyjä kartoitettu. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan transaktiivisen muistin ilmiötä
sosiaalisen toimintakyvyn näkökulmasta. Mitä transaktiivinen muisti on, miten se rakentuu,
miten se toimii ja millaisia vaikutuksia sillä on yksilöön ja ryhmään. Tutkimustehtävänä on,
mitä on transaktiivinen muisti ja miten sen avulla kyetään kehittämään joukon toimintakykyä?
Tutkimuksessa käytettiin aineistona aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita.
Kerätystä aineistosta määriteltiin sisällönanalyysin avulla sosiaalisen toimintakyvyn käsite,
transaktiivisen muistin käsite ja näiden kahden väliset suhteet ja hyödyt.
Tutkimustuloksista ilmeni, että transaktiivisesta muistista on konkreettisia joukon
toimintakykyä kehittäviä hyötyjä sekä sosiaalista toimintakykyä kehittäviä piirteitä.
Rakentuakseen transaktiivinen muisti tarvitsee sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueita. Kun
transaktiivinen muisti on rakentunut asianmukaisesti, sen rakenteelliset höydyt kehittävät
sosiaalisen toimintakyvyn osa-alueita. Oikein rakentuneena ja sitä hyödynnettäessä joukko
kykenee toimimaan paremmin, esimerkiksi kun transaktiivisen muistin avulla joukon jäsenillä
on pääsy suurempaan määrään tietoa, kuin yksilöllä voisi olla. Transaktiivisen muistin
rakentumiseen ja hyödyllisyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat joukon sosiaalinen toimintakyky,
organisaatio ja toimintaympäristö. Transaktiivisesta muistista voi olla myös haittaa. Se voi
väärin rakentuessaan tai vuorovaikutuksen ollessa epätarkkaa esimerkiksi hidastaa tiedon
välittymistä tai vääristää sitä.
Transaktiivisen muistin hyödyntämiseksi joukon kouluttajan tai johtajan tulee luoda
edellytykset sosiaaliselle kanssakäymiselle ja tuoda transaktiivisen muistin ilmiö näkyväksi
joukolle.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]