Pedagogisen johtamisen opintojen satoa : Tutkimuksen kohteena opintojakson 3C01 opiskelijoiden oppiminen
Rentola, Hannu (2012-04)
Rentola, Hannu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 64
Maanpuolustuskorkeakoulu
04 / 2012
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206186036
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201206186036
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sotatieteiden maisterin sotilaspedagogiikan syventäviin opintoihin
sisältyvän opintojakson ”Pedagoginen johtaminen” pedagogista rakennetta, opetusta ja
opiskelijoiden kokemuksia oppimisestaan. Samalla selvitetään heidän ajatuksiaan pedagogisesta
johtamisesta; millaista, kenen toimesta ja minne kohdistuvaa toimintaa se on?
Laadullisen tutkimuksen pääkysymyksiin haetaan vastauksia erilaisten menetelmien ja aineistotriangulaation
tuottaman informaation avulla, jota tutkija käsittelee induktiivisesti päättelemällä.
Tutkimusaineisto koostuu opintojakson suunnitteluasiakirjojen; opetussuunnitelman,
pedagogisen käsikirjoituksen ja opintojaksokäskyn sisältöjen vertailusta, tutkijan lähiopetuksen
aikana tekemistä havainnoista sekä 15 opiskelijan vastauksista kyselytutkimukseen. Tutkimuksessa
tarkastellaan lisäksi kirjallisuustutkimuksen avulla pedagogisen johtamisen käsitettä
Suomessa 2000-luvulla.
Tutkimuksen opiskelijat arvioivat opintojakson pedagogisen rakenteen heidän oppimistaan
tukevaksi. Opintojakson sisältämät työelämään suunnatut oppimistehtävät koettiin merkitykselliseksi.
Opiskelijat kokivat tehneensä itsenäistä työskentelyä opintojakson aikana. Opiskelijoiden
vastaukset lähiopetuksen ja kirjallisuuden merkityksestä omalle oppimiselleen ovat
jossain määrin ristiriitaisia. Opiskelijat perehtyivät osaan opintojakson suunnitteluasiakirjoista
varsin hyvin, mutta opetussuunnitelmaan perehtyi vastaajista vain puolet. Pedagoginen johtaminen
nähdään vastausten perusteella olevan sekä näkyvää että näkymätöntä, erityisesti kollegiaalista
toimintaa, jossa esimiehen merkitys korostuu visioiden ja strategioiden jalkauttamisessa
käytännön toimiksi. Tutkimuksen tulokset noudattelevat viimeaikaista ymmärrystä ja
käsitystä pedagogisen johtamisen käsitteestä työyhteisöissä.
Opintojen suunnittelu ja toteutus on kokonaisvaltainen prosessi. Se edellyttää eri toimijoiden
välistä jatkuvaa yhteistyötä sisältötavoitteiden ymmärtämiseksi ja toimivan pedagogisen rakenteen
luomiseksi. Parhaimmillaan se näkyy opiskelijoille linjakkaasti toteutettuna opetuskokonaisuutena,
joka tukee heidän omakohtaisia oppimistavoitteita ja palvelee myös työelämässä
tarvittavaa osaamista.
sisältyvän opintojakson ”Pedagoginen johtaminen” pedagogista rakennetta, opetusta ja
opiskelijoiden kokemuksia oppimisestaan. Samalla selvitetään heidän ajatuksiaan pedagogisesta
johtamisesta; millaista, kenen toimesta ja minne kohdistuvaa toimintaa se on?
Laadullisen tutkimuksen pääkysymyksiin haetaan vastauksia erilaisten menetelmien ja aineistotriangulaation
tuottaman informaation avulla, jota tutkija käsittelee induktiivisesti päättelemällä.
Tutkimusaineisto koostuu opintojakson suunnitteluasiakirjojen; opetussuunnitelman,
pedagogisen käsikirjoituksen ja opintojaksokäskyn sisältöjen vertailusta, tutkijan lähiopetuksen
aikana tekemistä havainnoista sekä 15 opiskelijan vastauksista kyselytutkimukseen. Tutkimuksessa
tarkastellaan lisäksi kirjallisuustutkimuksen avulla pedagogisen johtamisen käsitettä
Suomessa 2000-luvulla.
Tutkimuksen opiskelijat arvioivat opintojakson pedagogisen rakenteen heidän oppimistaan
tukevaksi. Opintojakson sisältämät työelämään suunnatut oppimistehtävät koettiin merkitykselliseksi.
Opiskelijat kokivat tehneensä itsenäistä työskentelyä opintojakson aikana. Opiskelijoiden
vastaukset lähiopetuksen ja kirjallisuuden merkityksestä omalle oppimiselleen ovat
jossain määrin ristiriitaisia. Opiskelijat perehtyivät osaan opintojakson suunnitteluasiakirjoista
varsin hyvin, mutta opetussuunnitelmaan perehtyi vastaajista vain puolet. Pedagoginen johtaminen
nähdään vastausten perusteella olevan sekä näkyvää että näkymätöntä, erityisesti kollegiaalista
toimintaa, jossa esimiehen merkitys korostuu visioiden ja strategioiden jalkauttamisessa
käytännön toimiksi. Tutkimuksen tulokset noudattelevat viimeaikaista ymmärrystä ja
käsitystä pedagogisen johtamisen käsitteestä työyhteisöissä.
Opintojen suunnittelu ja toteutus on kokonaisvaltainen prosessi. Se edellyttää eri toimijoiden
välistä jatkuvaa yhteistyötä sisältötavoitteiden ymmärtämiseksi ja toimivan pedagogisen rakenteen
luomiseksi. Parhaimmillaan se näkyy opiskelijoille linjakkaasti toteutettuna opetuskokonaisuutena,
joka tukee heidän omakohtaisia oppimistavoitteita ja palvelee myös työelämässä
tarvittavaa osaamista.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]