Yhteistyö- ja kommunikaatioteknologia työ- ja opiskelutoiminnan tukena
Paananen, Soili (2011)
Paananen, Soili
Muu
Muu
Maanpuolustuskorkeakoulu
2011
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978–951–25–2269–9
https://urn.fi/URN:ISBN:978–951–25–2269–9
Tiivistelmä
Vuodesta 2000 puolustusvoimat on aktiivisesti kehittänyt virtuaalisia yhteistyö- ja kommunikaatioteknologioita
tukemaan henkilöstön koulutus- ja työtoimintaa. Tällä kehittämistoiminnalla
on ollut kolme keskeistä tavoitetta. Ensinnäkin sen avulla on luotu kattava
verkko-oppimisympäristö, jota koko puolustusvoimat hyödyntää osana kansallista
tietoyhteiskuntahanketta. Toiseksi kehittämisen pedagogisena tavoitteena on ollut osaltaan
ohjata puolustusvoimien koulutuskulttuurin muutosta aiempaa enemmän oppijakeskeiseen
suuntaan ja samalla yhtenäistää puolustusvoimien koulutusta ja sen eri järjestelytapoja siviiliyhteiskunnan
koulutusjärjestelmän kanssa. Lisäksi yhteistyö- ja kommunikaatioteknologialla
on haluttu varmistaa henkilöstön osaamisen kehittäminen. Sodan kuvan muutos,
työn ammatillistuminen ja sen tietointensiivisyys sekä jatkuva muutos edellyttävät osaavia
työntekijöitä, jotka kykenevät joustavasti sopeutumaan niihin tieto- ja taitomuutoksiin, joita
muuttuva työelämä ja teknologia aiheuttavat koko heidän työuralleen. Nämä ajattelu- ja
toimintatapoihin sekä työn kvalifikaatioihin heijastuvat muutospaineet edellyttävät henkilöstöltä
jatkuvaa työssä oppimista ja kehittymistä. Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kartoittaa, millaisia tarpeita työntekijät asettavat teknisille
järjestelmille. Puolustusvoimien henkilöstö työskentelee erilaisissa toimintaympäristöissä,
tehtävissä ja asiantuntijuusalueilla, joista nousevat esiin ne tarpeet, joihin yhteistyö- ja
kommunikaatioteknologian tulisi integroitua. Myös työssä tapahtuneet muutokset, kuten
hajautunut ja verkostomainen työmalli sekä yhteisöllisyys, ovat osaltaan vaikuttamassa niihin
haasteisiin, joihin henkilöstö mahdollisesti hakee ratkaisuja ja tukea. Käsillä oleva teos esittelee varsin laajasti puolustusvoimien työntekijöiden näkemyksiä yhteistyö-
ja kommunikaatioteknologian käytöstä ja sen implementoinnista. Lisäksi se luo
kuvaa niistä konkreettisista haasteista, joita työntekijät kokevat pyrkiessään käyttämään teknologiaa
työssään, sen hallinnassa sekä itsensä ja työnsä kehittämisessä. Kyselyyn vastanneet
henkilöt ovat arvokkailla näkemyksillään auttaneet muun muassa tekniikan parissa työskenteleviä
henkilöitä muodostamaan kokonaiskuvaa teknologian kytkeytymisestä työntekijöiden
arkeen. Tässä yhteydessä haluankin kiittää tutkimukseen osallistuneita heidän näkemyksistään
ja ideoistaan yhteistyö- ja kommunikaatioteknologian sekä niihin kytkeytyvien
toimintojen kehittämiseksi.
tukemaan henkilöstön koulutus- ja työtoimintaa. Tällä kehittämistoiminnalla
on ollut kolme keskeistä tavoitetta. Ensinnäkin sen avulla on luotu kattava
verkko-oppimisympäristö, jota koko puolustusvoimat hyödyntää osana kansallista
tietoyhteiskuntahanketta. Toiseksi kehittämisen pedagogisena tavoitteena on ollut osaltaan
ohjata puolustusvoimien koulutuskulttuurin muutosta aiempaa enemmän oppijakeskeiseen
suuntaan ja samalla yhtenäistää puolustusvoimien koulutusta ja sen eri järjestelytapoja siviiliyhteiskunnan
koulutusjärjestelmän kanssa. Lisäksi yhteistyö- ja kommunikaatioteknologialla
on haluttu varmistaa henkilöstön osaamisen kehittäminen. Sodan kuvan muutos,
työn ammatillistuminen ja sen tietointensiivisyys sekä jatkuva muutos edellyttävät osaavia
työntekijöitä, jotka kykenevät joustavasti sopeutumaan niihin tieto- ja taitomuutoksiin, joita
muuttuva työelämä ja teknologia aiheuttavat koko heidän työuralleen. Nämä ajattelu- ja
toimintatapoihin sekä työn kvalifikaatioihin heijastuvat muutospaineet edellyttävät henkilöstöltä
jatkuvaa työssä oppimista ja kehittymistä.
järjestelmille. Puolustusvoimien henkilöstö työskentelee erilaisissa toimintaympäristöissä,
tehtävissä ja asiantuntijuusalueilla, joista nousevat esiin ne tarpeet, joihin yhteistyö- ja
kommunikaatioteknologian tulisi integroitua. Myös työssä tapahtuneet muutokset, kuten
hajautunut ja verkostomainen työmalli sekä yhteisöllisyys, ovat osaltaan vaikuttamassa niihin
haasteisiin, joihin henkilöstö mahdollisesti hakee ratkaisuja ja tukea.
ja kommunikaatioteknologian käytöstä ja sen implementoinnista. Lisäksi se luo
kuvaa niistä konkreettisista haasteista, joita työntekijät kokevat pyrkiessään käyttämään teknologiaa
työssään, sen hallinnassa sekä itsensä ja työnsä kehittämisessä. Kyselyyn vastanneet
henkilöt ovat arvokkailla näkemyksillään auttaneet muun muassa tekniikan parissa työskenteleviä
henkilöitä muodostamaan kokonaiskuvaa teknologian kytkeytymisestä työntekijöiden
arkeen. Tässä yhteydessä haluankin kiittää tutkimukseen osallistuneita heidän näkemyksistään
ja ideoistaan yhteistyö- ja kommunikaatioteknologian sekä niihin kytkeytyvien
toimintojen kehittämiseksi.
Kokoelmat
- Julkaisut [500]