Mielekästä oppimiskokemusta etsimässä ilmasotalinjan esiupseerikurssin opinnoissa
Manneri, Harri (2010-04)
Manneri, Harri
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 62
04 / 2010
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201201181081
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201201181081
Tiivistelmä
Tämä laadullinen fenomenografinen tapaustutkimus selvittelee Esiupseerikurssi 62:n ilmasotalinjalla
opiskelevien upseereiden opiskelukokemuksia ja mielekkään oppimisen ehtoja
Csikszentmihalyin flow-teorian kautta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin seitsemältä ilmasotalinjan opiskelijalta. Tutkimusaineisto
analysoitiin laadullisella menetelmällä pelkistäen aineistosta ilmenevät käsitteet.
Tämän jälkeen hahmoteltiin löytyneiden käsitteiden välisiä suhteita. Tutkimusaineistolle
tehtiin myös kevyt määrällinen tarkastelu. Saatujen tulosten pohjalta vastattiin tutkimuksen
alaongelmiin ja varsinaiseen tutkimuksen pääongelmaan eli esiintyykö esiupseerikurssin
opiskelijoilla opinnoissaan flow-ilmiön piirteitä.
Tutkimuksen perusteella esiupseerikurssin opiskelijoilla voi esiintyä opinnoissaan flowilmiön
piirteitä, jos edellytykset siihen ovat olemassa. Opiskelija näyttäisi luovan oppimistehtävästä
itselleen merkityksen tavoitteen, omien valmiuksiensa ja mahdollisuuksiensa
kautta. Mielekäs oppimiskokemus on mahdollinen, mikäli tavoite koetaan mielekkääksi,
omat valmiudet riittäviksi ja mahdollisuudet tavoitteen saavuttamiseen ovat olemassa.
Flown kokeminen on todennäköistä, kun nämä kolme tekijää kohtaavat optimaalisesti oppijan
valmiuksien ylärajoilla. Tämä on toteutunut ainakin muutaman tutkimukseen osallistuneen
opiskelijan kohdalla jossain opintojen vaiheessa. Suurin este mielekkäälle oppimiskokemukselle
näyttäisi olevan se, että opiskelijat eivät koe opetustavoitteita mielekkäiksi ja
itselleen tärkeiksi.
Mielenkiinnottomassa tai epämieluisassa oppimiskokemuksessa tavoite voidaan kokea itselle
merkityksettömäksi tai sitä ei ymmärretä. Myös omat valmiudet tai mahdollisuudet
voidaan kokea riittämättömiksi tavoitteen saavuttamiseksi.
Linjakkaan opetuksen periaatteet näyttäisivät tukevan mielekästä oppimista. Mielekkään
oppimisen mahdollisuudet kasvavat, jos oppilaitoksen, opettajien ja opiskelijoiden käsitykset
tavoitteista, valmiuksista ja mahdollisuuksista kohtaavat. Mielekkään oppimisen perustana
voidaan katsoa olevan opiskeluympäristön avoin vuorovaikutus ja ilmapiiri.
opiskelevien upseereiden opiskelukokemuksia ja mielekkään oppimisen ehtoja
Csikszentmihalyin flow-teorian kautta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin seitsemältä ilmasotalinjan opiskelijalta. Tutkimusaineisto
analysoitiin laadullisella menetelmällä pelkistäen aineistosta ilmenevät käsitteet.
Tämän jälkeen hahmoteltiin löytyneiden käsitteiden välisiä suhteita. Tutkimusaineistolle
tehtiin myös kevyt määrällinen tarkastelu. Saatujen tulosten pohjalta vastattiin tutkimuksen
alaongelmiin ja varsinaiseen tutkimuksen pääongelmaan eli esiintyykö esiupseerikurssin
opiskelijoilla opinnoissaan flow-ilmiön piirteitä.
Tutkimuksen perusteella esiupseerikurssin opiskelijoilla voi esiintyä opinnoissaan flowilmiön
piirteitä, jos edellytykset siihen ovat olemassa. Opiskelija näyttäisi luovan oppimistehtävästä
itselleen merkityksen tavoitteen, omien valmiuksiensa ja mahdollisuuksiensa
kautta. Mielekäs oppimiskokemus on mahdollinen, mikäli tavoite koetaan mielekkääksi,
omat valmiudet riittäviksi ja mahdollisuudet tavoitteen saavuttamiseen ovat olemassa.
Flown kokeminen on todennäköistä, kun nämä kolme tekijää kohtaavat optimaalisesti oppijan
valmiuksien ylärajoilla. Tämä on toteutunut ainakin muutaman tutkimukseen osallistuneen
opiskelijan kohdalla jossain opintojen vaiheessa. Suurin este mielekkäälle oppimiskokemukselle
näyttäisi olevan se, että opiskelijat eivät koe opetustavoitteita mielekkäiksi ja
itselleen tärkeiksi.
Mielenkiinnottomassa tai epämieluisassa oppimiskokemuksessa tavoite voidaan kokea itselle
merkityksettömäksi tai sitä ei ymmärretä. Myös omat valmiudet tai mahdollisuudet
voidaan kokea riittämättömiksi tavoitteen saavuttamiseksi.
Linjakkaan opetuksen periaatteet näyttäisivät tukevan mielekästä oppimista. Mielekkään
oppimisen mahdollisuudet kasvavat, jos oppilaitoksen, opettajien ja opiskelijoiden käsitykset
tavoitteista, valmiuksista ja mahdollisuuksista kohtaavat. Mielekkään oppimisen perustana
voidaan katsoa olevan opiskeluympäristön avoin vuorovaikutus ja ilmapiiri.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]