Multimedia johtajakoulutuksessa : teoreettinen tarkastelu multimedian käytettävyydestä varusmiesten johtajakoulutuksen opetuksessa
Collin, Rami (2011-04)
Collin, Rami
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Esiupseerikurssin tutkielma
Esiupseerikurssi 63
04 / 2011
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin kielletty.
Julkinen
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201201251210
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201201251210
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin interaktiivisen multimedian käytettävyyttä varusmiesten johtajakoulutuksessa
ja kuinka multimedia opetusmateriaalina tukee johtajakoulutuksen keskeisten
tavoitteiden saavuttamista. Samalla tutkimuksessa haluttiin jäsentää johtajakoulutuksen teoriataustaa
ja multimediaoppimisen kognitiivisia prosesseja. Tutkimuksen kohteena oli johtajakoulutuksessa
käytössä oleva Johtajakoulutus -multimediaopetusmateriaali. Tutkimus toteutettiin
laadullisena teoreettisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä
ovat multimedia opetusvälineenä, oppiminen kognitiivisena prosessina sekä konstruktivistinen
oppimiskäsitys ja transformatiivinen oppiminen. Oppimisen kognitiivista prosessia tarkasteltiin
multimediaoppimisen kognitiivisen teoriaan pohjautuen. Tutkimuksen aineistona
olivat aihealueeseen liittyvä kirjallisuus ja aikaisempi tutkimus sekä Johtajakoulutus -
multimedia. Multimediaa analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen
pääongelmana oli selvittää miten multimedia opetusvälineenä tukee johtajakoulutuksen kasvatustavoitteen
ja syväjohtaminen -oppimisohjelman oppimistavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksessa
ilmeni, että multimedia soveltuu erityisesti itseopiskeluun tarjoamalla riittävästi
informaatiota johtajakoulutuksen keskeisimmistä opetussisällöistä. Multimedia opetusmateriaalina
antaa monipuolisia mahdollisuuksia tukea lähiopetusta. Kouluttajien opetustyötä ja
multimedian tehokasta opetuskäyttöä tukisi multimediaan käyttöön liittyvä pedagoginen käsikirjoitus.
Johtajakoulutus -multimedian toteutus vastasi hyvin multimediaoppimisen kognitiivisen
teorian periaatteita ja sen monipuolinen sisältö tukee konstruktivistisen oppimiskäsityksen
mukaista oppimista. Teoreettisen tarkastelun perusteella multimedia soveltuu hyvin
johtajakoulutuksen opetusmateriaaliksi. Jatkotutkimuksella olisi tarpeellista selvittää kouluttajien
ja oppijoiden kokemuksia multimedian käytöstä sekä sen avulla saavutettavista oppimistuloksista.
ja kuinka multimedia opetusmateriaalina tukee johtajakoulutuksen keskeisten
tavoitteiden saavuttamista. Samalla tutkimuksessa haluttiin jäsentää johtajakoulutuksen teoriataustaa
ja multimediaoppimisen kognitiivisia prosesseja. Tutkimuksen kohteena oli johtajakoulutuksessa
käytössä oleva Johtajakoulutus -multimediaopetusmateriaali. Tutkimus toteutettiin
laadullisena teoreettisena tutkimuksena. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä
ovat multimedia opetusvälineenä, oppiminen kognitiivisena prosessina sekä konstruktivistinen
oppimiskäsitys ja transformatiivinen oppiminen. Oppimisen kognitiivista prosessia tarkasteltiin
multimediaoppimisen kognitiivisen teoriaan pohjautuen. Tutkimuksen aineistona
olivat aihealueeseen liittyvä kirjallisuus ja aikaisempi tutkimus sekä Johtajakoulutus -
multimedia. Multimediaa analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen
pääongelmana oli selvittää miten multimedia opetusvälineenä tukee johtajakoulutuksen kasvatustavoitteen
ja syväjohtaminen -oppimisohjelman oppimistavoitteiden saavuttamista. Tutkimuksessa
ilmeni, että multimedia soveltuu erityisesti itseopiskeluun tarjoamalla riittävästi
informaatiota johtajakoulutuksen keskeisimmistä opetussisällöistä. Multimedia opetusmateriaalina
antaa monipuolisia mahdollisuuksia tukea lähiopetusta. Kouluttajien opetustyötä ja
multimedian tehokasta opetuskäyttöä tukisi multimediaan käyttöön liittyvä pedagoginen käsikirjoitus.
Johtajakoulutus -multimedian toteutus vastasi hyvin multimediaoppimisen kognitiivisen
teorian periaatteita ja sen monipuolinen sisältö tukee konstruktivistisen oppimiskäsityksen
mukaista oppimista. Teoreettisen tarkastelun perusteella multimedia soveltuu hyvin
johtajakoulutuksen opetusmateriaaliksi. Jatkotutkimuksella olisi tarpeellista selvittää kouluttajien
ja oppijoiden kokemuksia multimedian käytöstä sekä sen avulla saavutettavista oppimistuloksista.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]