Rediscovering profitability in entrepreneurship : evidence from Finnish high-technology start-ups
Kiviluoto, Niklas (2011-12-16)
Kiviluoto, Niklas
Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press
16.12.2011
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-617-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-617-7
Kuvaus
Denna avhandling utmanar sambandet mellan tillväxt och lönsamhet. Lönsamhet, som borde vara företagens största prioritet har nästan totalt försvunnit från entreprenörskapsfältet. Istället har den blivit ersatt av en fokus på tillväxt och framförallt hög tillväxt. Den nuvarande allmänna normen verkar vara att tillväxt blint prioriteras över lönsamhet. Detta beror på det förvrängda sambandet mellan tillväxt och lönsamhet; antagandet att hög tillväxt förr eller senare kommer att leda till hög lönsamhet. Således ses tillväxt som ett mått på ett företags framgång och som ett mål värt att eftersträva. Det har blivit fokuset i allmän media och entreprenörskapsforskning, något beslutfattarna försöker stöda och uppmuntra, entreprenörerna vill uppnå och finansiärerna vill skapa. Allt detta, oftast på bekostnad av lönsamhet. Denna avhandling strävar efter att få en ändring på detta genom att utmana denna nuvarande norm.
Avhandlingens empiriska del fokuserar sig på nya finska högteknologiföretag inom bio- och IT-branschen. Tillväxtfenomenet studeras i tre olika kontexter: forskningen (en analys på 118 artiklar i ledande entreprenörskaps och managementjournaler), praktiken (en finansiell analys på 1039 nya företag) och bland intressenternas perspektiv (23 intervjuer med entreprenörer, beslutsfattare, offentliga finansiärer och riskfinansiärer).
Resultaten bekräftar en stark förvrängning av tillväxt och lönsamhet inom de tre studerade kontexterna. Den finansiella analysen bekräftar resultaten av senare forskning och visar att lönsamhet, istället för tillväxt, är förutsättningen för fortsatt lönsam tillväxt. Resultaten stämmer oberoende av företagens ålder. Det visas även att en ändring i strategisk position är osannolik och mycket svår att genomföra. Detta lyfter fram nödvändigheten för startade företag att fokusera sig på rätt saker genast från start; skapandet av en lönsam affärsmodell.
Tämä tutkimus pyrkii haastamaan kasvun ja kannattavuuden välisen suhteen. Kannattavuus, jonka pitäisi olla yritysten ensisijainen päämäärä, on lähes kokonaan hävinnyt yrittäjyyskontekstista. Kannattavuuden on syrjäyttänyt kasvu ja erityisesti korkea kasvu. Tämänhetkinen yleinen normi vaikuttaa olevan se, että kasvua priorisoidaan sokeasti kannattavuuden sijaan. Tämä johtuu vääristyneestä kasvun ja kannattavuuden suhteesta; olettamuksesta, että kasvun myötä ennen pitkää tulee myös kannattavuus. Tämä on johtanut siihen että kasvu nähdään yleisesti ottaen yrityksen parhaana menestyksen mittarina sekä strategisena päämääränä johon kannattaa pyrkiä. Kasvusta on tullut se johon yleinen media keskittyy ja jota tutkimus yrittää selittää. Sitä päätöksentekijät pyrkivät tukemaan ja edesauttamaan, yrittäjät haluavat saavuttaa ja sijoittajat luoda. Kaikki tämä tapahtuu, useimmiten kannattavuuden kustannuksella. Tämä tutkimus pyrkii tuoman tähän muutoksen haastamalla tämänhetkisen normin.
Tutkimuksen empiirinen osa keskittyy suomalaisiin korkeateknologiayrityksiin bio- ja IT-alalla. Kasvuilmiötä tutkitaan kolmessa eri kontekstissa: tutkimuksessa (118 artikkelin analyysi jotka on julkaistu johtavissa yrittäjyys- ja liikkeenjohdonjournaaleissa), käytännössä (kvantitatiivinen analyysi 1039 yrityksen taloudellisesta datasta) ja sidosryhmien näkökulmasta (23 haastattelua yrittäjien, päätöksentekijöiden, julkisten sijoittajien ja riskisijoittajien kanssa).
Tutkimusten tulokset vahvistavat vääristyneen kasvun ja kannattavuuden välisen suhteen kaikissa tutkituissa konteksteissa. Taloudellisen datan analysointi vahvistaa viimeaikaisten tutkimusten tulokset ja osoittaa vahvasti että kasvun sijaan kannattavuus, on kannattavan kasvun perusedellytys. Tämä pitää paikkaansa huolimatta siitä, minkä ikäisiä yritykset ovat. Tulokset osoittavat myös sen, että strategisen position muuttaminen on yritykselle erittäin vaikeaa ja epätodennäköistä. Näin ollen, oikean strategisen fokuksen, kannattavan liiketoimintamallin luonnin, tärkeys korostuu yrityksen ensivaiheilta asti.
Avhandlingens empiriska del fokuserar sig på nya finska högteknologiföretag inom bio- och IT-branschen. Tillväxtfenomenet studeras i tre olika kontexter: forskningen (en analys på 118 artiklar i ledande entreprenörskaps och managementjournaler), praktiken (en finansiell analys på 1039 nya företag) och bland intressenternas perspektiv (23 intervjuer med entreprenörer, beslutsfattare, offentliga finansiärer och riskfinansiärer).
Resultaten bekräftar en stark förvrängning av tillväxt och lönsamhet inom de tre studerade kontexterna. Den finansiella analysen bekräftar resultaten av senare forskning och visar att lönsamhet, istället för tillväxt, är förutsättningen för fortsatt lönsam tillväxt. Resultaten stämmer oberoende av företagens ålder. Det visas även att en ändring i strategisk position är osannolik och mycket svår att genomföra. Detta lyfter fram nödvändigheten för startade företag att fokusera sig på rätt saker genast från start; skapandet av en lönsam affärsmodell.
Tämä tutkimus pyrkii haastamaan kasvun ja kannattavuuden välisen suhteen. Kannattavuus, jonka pitäisi olla yritysten ensisijainen päämäärä, on lähes kokonaan hävinnyt yrittäjyyskontekstista. Kannattavuuden on syrjäyttänyt kasvu ja erityisesti korkea kasvu. Tämänhetkinen yleinen normi vaikuttaa olevan se, että kasvua priorisoidaan sokeasti kannattavuuden sijaan. Tämä johtuu vääristyneestä kasvun ja kannattavuuden suhteesta; olettamuksesta, että kasvun myötä ennen pitkää tulee myös kannattavuus. Tämä on johtanut siihen että kasvu nähdään yleisesti ottaen yrityksen parhaana menestyksen mittarina sekä strategisena päämääränä johon kannattaa pyrkiä. Kasvusta on tullut se johon yleinen media keskittyy ja jota tutkimus yrittää selittää. Sitä päätöksentekijät pyrkivät tukemaan ja edesauttamaan, yrittäjät haluavat saavuttaa ja sijoittajat luoda. Kaikki tämä tapahtuu, useimmiten kannattavuuden kustannuksella. Tämä tutkimus pyrkii tuoman tähän muutoksen haastamalla tämänhetkisen normin.
Tutkimuksen empiirinen osa keskittyy suomalaisiin korkeateknologiayrityksiin bio- ja IT-alalla. Kasvuilmiötä tutkitaan kolmessa eri kontekstissa: tutkimuksessa (118 artikkelin analyysi jotka on julkaistu johtavissa yrittäjyys- ja liikkeenjohdonjournaaleissa), käytännössä (kvantitatiivinen analyysi 1039 yrityksen taloudellisesta datasta) ja sidosryhmien näkökulmasta (23 haastattelua yrittäjien, päätöksentekijöiden, julkisten sijoittajien ja riskisijoittajien kanssa).
Tutkimusten tulokset vahvistavat vääristyneen kasvun ja kannattavuuden välisen suhteen kaikissa tutkituissa konteksteissa. Taloudellisen datan analysointi vahvistaa viimeaikaisten tutkimusten tulokset ja osoittaa vahvasti että kasvun sijaan kannattavuus, on kannattavan kasvun perusedellytys. Tämä pitää paikkaansa huolimatta siitä, minkä ikäisiä yritykset ovat. Tulokset osoittavat myös sen, että strategisen position muuttaminen on yritykselle erittäin vaikeaa ja epätodennäköistä. Näin ollen, oikean strategisen fokuksen, kannattavan liiketoimintamallin luonnin, tärkeys korostuu yrityksen ensivaiheilta asti.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [57]