Keskitetyt IP-vaihdepalvelut
Sihvola, Samu (2007-04-12T06:34:12Z)
Sihvola, Samu
12.04.2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1173267245-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1173267245-0
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä käsitellään Elisa OYJ:ssä käytössä olevia keskitettyjä IP-vaihdepalveluja. Työn tarkoituksena on tarkastella kolmen eri vaihdevalmistajan, Siemensin, Ciscon ja Centilen, keskitettyjä IP-vaihderatkaisuja. Työn tarkoituksena on myös tu-tustuttaa perinteisen puhelintekniikan parissa työskenteleviä ihmisiä VOIP-järjestelmiin. Työssä tarkastellaan yleisesti VOIPia henkilöasiakkaan, yritysasiakkaan ja laitevalmistajan näkökulmista, perehdytään IP-vaihteiden rakenteisiin ja palveluihin, käsitellään IP-vaihteiden hallintaa, viankorjausta ja valvontaa sekä käydään läpi IP-vaihteiden kustannuksellis - toiminnallinen vertailu. Yhteenvetona voidaan todeta, että tällä hetkellä perinteisien puhelinjärjestelmävalmistajien IP-vaihteet tarjoavat monipuolisemmat toiminnot kuin uusien vaihdevalmistajien IP-vaihteet. This graduate study examines centralized IPBXs used at Elisa OYJ. The purpose of the study was to compare three centralized IPBXs manufactured by three different companies namely Siemens, Cisco and Centile. The main objective was to define how to control and how to monitor them. Another aim was to create study material for people who have worked with traditional PBXs. This study discusses VOIP from the perspective of a normal customer, business customer and IPBX producer. The focus is on centralized IPBXs' technical structures and services. It also addresses the question on how to control, monitor and repair them. In addition, a cost-functional comparison of the three different IPBXs has been included. This study shows that traditional PBX producers offer more functions in their IPBX solu-tions than what new producers of IPBXs can offer.
Kokoelmat
- Tietotekniikka [51]