Haku
Viitteet 1-10 / 22
Det planlagda och det som visar sig : klasslärarstuderandes syn på undervisning i teknisk slöjd
(Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 2014-01-17)
Sloyd as an activity concretizes man’s ability to, with the help of mind and body, reshape materials into objects and change her conditions for survival. The sloyd actor outside school works when the spirit moves her, while ...
Under ytan, vid ytan och ovanför ytan : analys av tanken bakom tre läromedel i slöjd
(Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 2005-11-25)
This thesis is based on the personal experience gained related to the planning and production of three web-based teaching materials for the teaching subject knownas sloyd at the comprehensive school in Finland. After the ...
MED FORMGIVNING I FOKUS : En studie om holistisk slöjd i lärarutbildningen
(Åbo Akademi - Åbo Akademi University, 2009-09-23)
This thesis has its origin in a need to develop my own teaching, with a focus on how design could be integrated into the university subject sloyd in a more effective way. The research approach is hermeneutical and is built ...
DIY i online media : En enkätstudie om unga vuxnas användning av sociala medier i förhållande till slöjdrelaterat DIY-innehåll
(2022)
Syftet med avhandlingen var att kartlägga unga vuxnas användning av sociala medier i samband med utövandet av slöjdrelaterad DIY-verksamhet. Valet av målgrupp bygger på avsaknaden av forskning kring unga vuxnas slöjdvanorna ...
Elevers matematiska utmaningar i slöjd : Ämnesöverskridande lärande via handens arbete
(Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 2023-04-14)
The thesis is based on an interest in mathematical learning in the school subject sloyd in the Swedish elementary school. The students come to the sloyd classroom to make sloyd objects, but most students do not reflect ...
Men tänk om det regnar? : En studie om hur lärare i årskurserna 3-6 i Svenskfinland förhåller sig till utomhuspedagogik i slöjdundervisningen
(Åbo Akademi, 2019)
Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurserna 3–6 i Svenskfinland förhåller sig till slöjdundervisning utomhus. Utgående från syftet har följande forskningsfrågor formulerats:
1. I vilken omfattning tillämpas ...
”Slöjdämnet borde förbereda eleverna på att anpassa sitt kunnande till verklighetens behov” : Medelålderspersoners syn på vardagsnyttan med teknisk slöjd inom den grundläggande utbildningen
(Åbo Akademi, 2018)
Slöjdämnets existens i Norden har på senare tid ifrågasatts av utomstående personer som anser att slöjden inte hör hemma i dagens högteknologiska samhälle. I min kandidatavhandling, Söderström (2016), fokuserades den ...
Digi-manuell slöjd : En elevgrupps och lärares möte med 3D-modellering, 3D- skrivning och e-textilier i slöjdämnet.
(Åbo Akademi, 2019)
Inom de senaste två decennierna har teknologi som används i skolor utvecklats i rask takt. Kombinationen av det digitala och det konkreta framhävs speciellt inom maker- rörelsen för att minska abstraktionen i digital ...
Stickning i skolan : En kartläggning över stickundervisningen i F–9 ur lärarperspektiv
(Åbo Akademi, 2019)
Syftet med avhandlingen var att undersöka stickning i den finlandssvenska grundläggande utbildningen, genom att kartlägga lärarnas konkreta undervisning i form av material, redskap och tekniker. Vi strävade också efter att ...
Handledning i slöjdundervisning med kompetensutveckling som mål
(Åbo Akademi, 2016)
Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur handledning i slöjdundervisningen kunde bidra till utveckling av kompetenser. Studien fokuserar på de mål för mångsidig kompetens som ställs i grunderna för läroplanen ...