Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Åbo Akademi
Viitteet 1-10 / 10
-
”En gång är ingenting, men två gånger är redan två gånger” : Pedagogers uppfattning av det mobbningsförebyggande arbetet på daghem
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med den här avhandlingen är att klargöra pedagogens uppfattning av sin roll i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. För att nå syftet har jag använt mig av följande frågeställningar: - Hur beskriver pedagogen ... -
Hållbart ledarskap inom småbarnspedagogik : Ur ett föreståndarperspektiv
(2023)Syftet med denna studie är att undersöka hur daghemsföreståndare ser på hållbart ledarskap och hur de arbetar för ett hållbart ledarskap utgående från sina egna förutsättningar. Utgående från syftet har två forskningsfrågor ... -
Hållbart pedagogiskt ledarskap – ett pussel
(2022)Denna magisteravhandling fördjupar sig i det hållbara pedagogiska ledarskapet ur daghemsföreståndens synvinkel och hur det tar sig i uttryck i verksamhetskulturens kontext på daghem. Enligt styrdokumentet Grunderna för ... -
Högkänslighet hos barn inom småbarnspedagogiken : Lärares uppfattningar om högkänsliga barn, bemötandet och verksamhetsmiljön inom småbarnspedagogiken
(2021)Syftet med undersökningen är att redogöra för vilka uppfattningar lärare inom småbarnspedagogikens har om högkänslighet hos barn. Vidare syftar undersökningen till att belysa vilka uppfattningar lärarna inom småbarnspedagogiken ... -
Kartläggning av daghemspersonalens AKK-användning för barn med språksvårigheter
(2022)Utifrån flera studier har det visat sig att det förekommer en språkstörning hos ungefär 7 % av befolkningen. För de barn som har svårigheter att uttrycka sig är det betydelsefullt att man erbjuder stödåtgärder för en så ... -
Ljudutjämning på daghem? - En explorativ analys av personalens upplevelser av ljudutjämningssystem
(2023)Skol- och daghemsmiljöer är mycket bullriga bland annat eftersom där finns många barn samtidigt och ofta icke-optimala akustiska förutsättningar. De höga bullernivåerna har i tidigare forskning konstaterats påverka såväl ...Embargo 19.10.2024 asti -
Samband mellan barns tidiga språkutveckling och daghemsfaktorer
(2022)När barn är i två års ålder är språkinlärning en avgörande del av deras utveckling. Olika faktorer i omgivningen kan påverka barns tidiga språkutveckling, och därför är det viktigt att kartlägga dessa faktorer. Till exempel ... -
Språkmiljön, lärtillfällen och interaktioner på två daghem i Närpes – En observationsstudie
(2023)I Finland deltar majoriteten av barn i åldern 1–6 år i någon form av dagvårdsverksamhet. Daghemmen ansvarar för en stor del av barns utveckling, inklusive språkutvecklingen. Hur personalen medvetet och omedvetet arbetar ... -
Vad innebär det att bli demokratisk? : dimensioner av demokrati i mötet mellan barn och pedagoger
(Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 29.09.2016)The purpose of this study is to examine aspects of democracy as they occur in the encounters between young children and educators at daycares. The research question is: what aspects are critical to differentiate when ...