Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Åbo Akademi
Viitteet 1-7 / 7
-
”En gång är ingenting, men två gånger är redan två gånger” : Pedagogers uppfattning av det mobbningsförebyggande arbetet på daghem
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med den här avhandlingen är att klargöra pedagogens uppfattning av sin roll i det mobbningsförebyggande arbetet på daghem. För att nå syftet har jag använt mig av följande frågeställningar: - Hur beskriver pedagogen ... -
Ragging among University Students in Bangladesh : Sex Differences, Psychological Concomitants, and Political Motives
(2021)The study aimed to investigate ragging among university students in Bangladesh. An online questionnaire was completed by 120 female and 110 male university students in Bangladesh. Students agreed that there were political ... -
Sex Differences in Aggression within Adult Samples in Ghana
(Åbo Akademi University, 15.05.2020)Previous studies into sex differences in aggression have suggested that in most patriarchal African nations, sex roles, and traditional beliefs have predisposed men and boys to dominate women. This circumstance has ... -
Speciallärares perspektiv på mobbning i årskurserna 7–9 i finlandssvenska skolor
(2020)Mobbning är ett betydande folkhälsoproblem hos barn och unga över hela världen. Idag har lärarna en viktig roll i det mobbningsförebyggande arbetet i skolan men trots det upplever många av dem att deras kunskaper inte ... -
Vad tycker du skolan kunde göra bättre? : En kvalitativ analys av österbottniska elevers och vårdnadshavares tankar om hur skolan hanterar mobbning
(2023)Syftet med avhandlingen är att redogöra för vilka förbättringsförslag elever och vårdnadshavare har gällande mobbningsarbetet i skolan. Med hänsyn till syftet ställdes följande forskningsfrågor: (1) vilka förbättringsförslag ... -
Vegan students’ discrimination and bullying at school
(2023)The aim of this study is to investigate the discrimination and bullying that vegan students, from Kindergarten to University/Vocational studies suffer at school, on a global scale. In addition, the impact that the age of ... -
Victimisation of Children from Verbal and Physical Punishment by Teachers and Peer Aggression at Schools in Azerbaijan
(2022)Aim: The aim of the study was to investigate victimisation of children from verbal and physical punishment by teachers and peer aggression at schools in Azerbaijan. Method: A questionnaire was completed by 394 children in ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa.