Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Åbo Akademi
Viitteet 2398-2417 / 5068
-
Ja eller nej till kommunal folkomröstning : en granskning av kommuninvånares och beslutsfattares syn på användning av direkt demokrati i beslutsfattandet
(Åbo Akademi, 2018)Inom både lagstiftningen och den offentliga diskussionen finns klara strävanden till att öka medborgarnas inflytande och deltagande i den demokratiska processen som ett komplement till det representativa beslutsfattandet. ... -
Ja vet int va de heter på svenska : interaktion mellan tvåspråkiga elever och deras lärare i en enspråkig klassrumsdiskurs
(Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 14.10.2005)This is a study about language and learning aspects in the interaction between pupils and teachers in classrooms, where the majority of the pupils are bilingual. The aim of the dissertation is to develop the understanding ... -
”JA! JAG VILL! ELLER… VILL JAG VERKLIGEN?” : En kritisk granskning av sexuellt samtycke utifrån Den europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna samt Europarådets konvention om förebyggande och bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
(Åbo Akademi, 2019)Våldet mot kvinnor är erkänt som brott mot de mänskliga rättigheterna. Även det sexuella våldet mot kvinnor, däribland våldtäkt, har inkluderats. Definitionen på våldtäkt har traditionellt sett utgått ifrån krav på våld, ... -
"Ja, men jag ska ju bli lärare och inte forskare" : en kvalitativ studie om nyutbildade klasslärares upplevelser av den forskningsbaserade lärarutbildningen
(Åbo Akademi, 2017)Syftet med denna avhandling är att undersöka nyutbildade klasslärares upplevelser av den forskningsbaserade lärarutbildningen och mer specifikt hur de upplever utbildningens betydelse för den egna personliga utvecklingen, ... -
"Jag har hittat mig själv och barnen" : barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogisk-psykologiskt interventionsprogram
(Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 04.12.2009) -
"Jag har känt mig lite, så där, modigare": En kvalitativ interventionsstudie i positiv psykologi
(Åbo Akademi, 2019)Positiv psykologi är ett vetenskapsområde inom vilket man undersöker välbefinnande. Studiet av välbefinnande på olika områden i samhället har ökat markant sedan positiv psykologi blev en etablerad disciplin inom tillämpad ... -
”... jag känner att de ser på varandra med större tålamod och mera kärlek” : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av positiv pedagogik
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser av arbetet med positiv pedagogik under fortbildningen Styrka, Glädje och Medkänsla. Jag ställde följande forskningsfrågor: 1. För vilka ändamål beskriver lärarna att ... -
Jag längtar också till en fridens boning : Karaktärsutveckling i Aleksis Kivis roman Seitsemän veljestä
(Åbo Akademi, 2019)I avhandlingen analyseras inverkan samhället och vildmarken har på karaktärerna, och hur detta påverkar dem som personer i Aleksis Kivis roman Seitsemän veljestä. Genom att studera karaktärernas tillvaro i samhället och ... -
Jag ser klart? : synen på den heliga Birgitta i svenska 1900-talsbiografier
(Åbo Akademis förlag - Åbo Akademi University Press, 13.05.2006) -
"Jag trivs jättebra, men..." : – hur makt, kön och ålder påverkar unga kvinnliga journalister i arbetet
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med avhandlingen är att undersöka hur unga kvinnliga journalister upplever att de blir bemötta i det finlandssvenska medielandskapet, både på redaktionerna och ute på fältet. Jag har intervjuat fyra unga kvinnliga ... -
"Jag tycker vi har för lite fysisk aktivitet på timmarna" : Elevers upplevelser av fysisk aktivitet integrerad i klassrumsundervisningen
(Åbo Akademi, 2020)Syftet med denna studie är att undersöka integrering av fysisk aktivitet i klassrumsundervisningen. Undersökningen begränsas till elever i årskurs 7–9 och gymnasiet. Utgående från syftet har två forskningsfrågor utformats: 1. ... -
“Jag vill bara bli mött med respekt” : En narrativ studie om skolgångsbiträdens syn på sitt arbete
(Åbo Akademi, 2020)Skolgångsbiträden är en del av vardagen i majoriteten av skolor i Finland. Sedan 1970-talet har antalet yrkesverksamma skolgångsbiträden ökat markant i Finland. Deras huvudsakliga uppgifter är att bland annat assistera ... -
”Jag vill inte äta kokt potatis hela mitt liv” : tema, sexualitet och etnicitet i Moskva
(Åbo Akademi, 2019)Denna avhandling handlar om icke-heterosexuella kvinnors etnicitet och sexualitet i Moskva. Studiens startpunkt var den relativa brist på studier om icke-heterosexuella kvinnor i Ryssland som fokuserar på just etnicitet. ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Jag är ingen vild liten pojke : Fem kvinnor som i tonåren eller vuxen ålder fått diagnosen adhd berättar om skolupplevelser och stöd i retrospektiv
(Åbo Akademi, 2019)Adhd, som är en utvecklingsrelaterad funktionsavvikelse, kan te sig annorlunda hos flickor än hos pojkar vilket kan resultera i att flickor förbises. Flickor är oftast mera drömmande och vill ogärna ha uppmärksamhet medan ... -
"Jag är ju också invandrare" : En analys av identitetskonstruktion i finlandssvenska migrationsberättelser
(Åbo Akademi, 2020)Avhandlingens syfte är att studera om och hur etnisk och språklig identitet framställs i migrationsberättelser skildrade av finlandssvenskar som har flyttat till Sverige. Jag utgår från tanken om privilegiering då jag ...