Etäjohtamista yli rajojen : pitkien kansainvälisten Frontex-komennusten etäjohtamisen kehittäminen Rajavartiolaitoksessa
Tyni, Jori (2024)
Tyni, Jori
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
johtaminen
Pro gradu -tutkielma (SM)
2024
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080864135
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080864135
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja teknologinen kehitys mahdollistavat yhä erilaisemmat organisaatiorakenteet ja työn teon muodot. Toimintaympäristön muutos yhä nopeatempoisemmaksi ja kansainvälisemmäksi haastaa varsinkin hierarkkisesti järjestäytyneitä julkishallinnollisia organisaatioita. Muutokset konkretisoituvat Rajavartiolaitoksen lähettäessä virkamiehiä kansainvälisiin rajaturvallisuusoperaatioihin osana Euroopan raja- ja merivartioston pysyvää joukkoa, joita johdetaan etäjohtamisen keinoin. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia periaatteita tulee ottaa huomioon, kun Euroopan raja- merivartioston Suomen pysyvän joukon luokan 2 etäjohtamista kehitetään Rajavartiolaitoksessa.
Laadullisessa fenomenologis-hermeneuttisessa tutkimuksessa tutkittiin neljäntoista luokassa 2 palvelleen virkamiehen etäjohtamiskokemuksia kolmen teeman näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostetut teemat olivat etäjohtamisen hyvät ja huonot käytänteet, johtamismallien menestystekijät sekä etäjohtamisjärjestelmät ja -välineet. Aineisto kerättiin sähköpostitse puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin teoriaohjaavalla aineiston analyysillä. Tutkimuksen johtopäätöksenä muodostettiin kolme etäjohtamisperiaatetta: valmiuksien johtamisen, monikanavaisen ja dynaamisen johtamisen sekä moniäänisyyden ja suunnitelmallisuuden -periaatteet. Luokan 2 etäjohtamista voidaan kehittää sovittamalla periaatteet Rajavartiolaitoksen julkishallinnolliseen johtamiseen ja organisaatiokulttuurin raameihin.
Valmiuksien johtamisen periaatteen tavoitteena on vahvistaa virkamiesten uskoa omaan minäpystyvyyteen, luoda avoin ja luottamukseen perustuva vuorovaikutus lisäämällä jäsenten välistä tuttuutta, sekä perehdyttää etäjohtamisjärjestelmät ja niiden käyttöön liittyvät säännöt. Johtaminen on demokraattista, mutta käskyillä voidaan tehostaa ja edesauttaa virkamiesten komennukseen valmistautumista. Keskeistä on määrittää toiminnan missio, visio ja konkreettiset tavoitteet sekä linjata kuinka henkilöstön toimintaa valvotaan.
Monikanavaisella ja dynaamisella johtamisen periaatteella tarkoitetaan selkeiden, toimintavarmojen ja toimintaperiaatteiltaan ennustettavien informaatiokanavien käyttöä osana johtamisvuorovaikutusta. Etäjohtaminen on dynaamista ja optimoitua virkamiehen tarpeet ja tilanteet huomioiden. Johtamisessa painottuvat transformationaalinen ja valmentava johtamismalli, mutta konfliktiratkaisussa hyödynnetään byrokraattisia johtamiskeinoja virkamiesten itsenäisyyttä rajoittamatta. Tilannekuvaa ja valvontaa ylläpidetään aktiivisella vuorovaikutuksella, kotimaassa ja komennusmaissa toteutetuilla fyysisillä tapaamisilla sekä henkilöstölle annetuilla muilla velvoitteilla.
Moniäänisyyden ja suunnitelmallisuuden periaatteella varmistetaan oikea-aikaiset ja tehokkaat paluuprosessit. Palautteeseen pitää valmistautua ja kerääminen toteuttaa monivaiheisesti. Johtamisvuorovaikutuksessa korostuu avoimuus ja oppimiskeskeisyys. Virkamiehille on tärkeää osoittaa työstä organisaation saama hyöty sekä kuinka kasvanutta ammatillista osaamista hyödynnetään kotimaassa jatkossa. Positiivista työnantajakuvaa voidaan tarvittaessa vahvistaa tunnustamalla luokasta 2 saatu komennuskokemus ansioihin perustuvalla palkitsemisella.
Laadullisessa fenomenologis-hermeneuttisessa tutkimuksessa tutkittiin neljäntoista luokassa 2 palvelleen virkamiehen etäjohtamiskokemuksia kolmen teeman näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen perusteella muodostetut teemat olivat etäjohtamisen hyvät ja huonot käytänteet, johtamismallien menestystekijät sekä etäjohtamisjärjestelmät ja -välineet. Aineisto kerättiin sähköpostitse puolistrukturoidulla kyselylomakkeella ja analysoitiin teoriaohjaavalla aineiston analyysillä. Tutkimuksen johtopäätöksenä muodostettiin kolme etäjohtamisperiaatetta: valmiuksien johtamisen, monikanavaisen ja dynaamisen johtamisen sekä moniäänisyyden ja suunnitelmallisuuden -periaatteet. Luokan 2 etäjohtamista voidaan kehittää sovittamalla periaatteet Rajavartiolaitoksen julkishallinnolliseen johtamiseen ja organisaatiokulttuurin raameihin.
Valmiuksien johtamisen periaatteen tavoitteena on vahvistaa virkamiesten uskoa omaan minäpystyvyyteen, luoda avoin ja luottamukseen perustuva vuorovaikutus lisäämällä jäsenten välistä tuttuutta, sekä perehdyttää etäjohtamisjärjestelmät ja niiden käyttöön liittyvät säännöt. Johtaminen on demokraattista, mutta käskyillä voidaan tehostaa ja edesauttaa virkamiesten komennukseen valmistautumista. Keskeistä on määrittää toiminnan missio, visio ja konkreettiset tavoitteet sekä linjata kuinka henkilöstön toimintaa valvotaan.
Monikanavaisella ja dynaamisella johtamisen periaatteella tarkoitetaan selkeiden, toimintavarmojen ja toimintaperiaatteiltaan ennustettavien informaatiokanavien käyttöä osana johtamisvuorovaikutusta. Etäjohtaminen on dynaamista ja optimoitua virkamiehen tarpeet ja tilanteet huomioiden. Johtamisessa painottuvat transformationaalinen ja valmentava johtamismalli, mutta konfliktiratkaisussa hyödynnetään byrokraattisia johtamiskeinoja virkamiesten itsenäisyyttä rajoittamatta. Tilannekuvaa ja valvontaa ylläpidetään aktiivisella vuorovaikutuksella, kotimaassa ja komennusmaissa toteutetuilla fyysisillä tapaamisilla sekä henkilöstölle annetuilla muilla velvoitteilla.
Moniäänisyyden ja suunnitelmallisuuden periaatteella varmistetaan oikea-aikaiset ja tehokkaat paluuprosessit. Palautteeseen pitää valmistautua ja kerääminen toteuttaa monivaiheisesti. Johtamisvuorovaikutuksessa korostuu avoimuus ja oppimiskeskeisyys. Virkamiehille on tärkeää osoittaa työstä organisaation saama hyöty sekä kuinka kasvanutta ammatillista osaamista hyödynnetään kotimaassa jatkossa. Positiivista työnantajakuvaa voidaan tarvittaessa vahvistaa tunnustamalla luokasta 2 saatu komennuskokemus ansioihin perustuvalla palkitsemisella.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2404]