Aliupseerioppilaiden verkko-oppimisympäristön käyttö aliupseerikurssilla
Kärki, Joonas (2024)
Kärki, Joonas
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
sotilaspedagogiikka
Pro gradu -tutkielma (SM)
2024
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080764069
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024080764069
Tiivistelmä
Puolustusvoimien Koulutus2020 -ohjelman mukana on puolustusvoimien koulutuksessa otettu käyttöön käänteinen luokkahuone -opetusmenetelmä. Käänteiseen luokkahuonekoulutukseen kytkeytyy olennaisesti verkko-opetusympäristön hyödyntäminen opetuksessa. Oppimisanalytiikan työkalut mahdollistavat oppilaiden toiminnan tutkimisen verkko-opetusympäristössä entistä tarkemmin. Tutkimuksessa tutkittiin aliupseerioppilaiden verkko-opetusympäristön käyttöä aliupseerikurssin yhtenäisvaiheen aikana.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten aliupseerioppilaat käyttävät verkko oppimisympäristö PVMoodlea opintojensa aikana, ja miten aliupseerioppilaat käyttävät eri opetusmateriaaleja verkko-opetusympäristössä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin oppimisen muotoilulla tuetun verkkotyötilan vaikutusta aliupseerioppilaiden käyttäytymiseen verkko-oppimisympäristössä ja oppimisen muotoilulla tuetun työtilan vaikutusta kurssin arvosanaan. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin PVMoodlen oppimisanalyyttisia työkaluja hyödyntäen aliupseerioppilaiden toiminnasta verkko-opetusympäristössä. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeella PVMoodle- alustalla käyttäjäkokemuksista. Tutkimukseen osallistui yhteensä 69 oppilasta kahdesta eri maavoimien perusyksiköstä. Tutkimusaineistosta selvitettiin keskimääräiset tapahtumat kurssin aikana ja verrattiin tutkimusryhmien tuloksia toisiinsa. Lisäksi regressioanalyysillä selvitettiin yhtenäisvaiheen kurssin arvosanaan vaikuttaneet tekijät.
Tutkimuksen tulosten perusteella aliupseerioppilaiden verkko-oppimisympäristön käyttö itsenäiseen opiskeluun on vähäistä. Kurssin arvosanaan eniten vaikutti käytön jakautuminen usealle eri päivälle. Kurssille kohdistuneiden tapahtumien lukumäärällä tai käsketyn palveluksen ulkopuolella olevien tapahtumien lukumäärällä ei havaittu olevan yhteyttä yhtenäisvaiheen kurssin arvosanaan. Verkko opetusympäristössä opetusmateriaalin käyttö kohdistui pääasiassa oppituntien opetusmateriaalin kertaamiseen. Oppaiden ja lyhyiden opetusvideoiden käyttö oli vähäistä. Oppimisen muotoilun ei havaittu vaikuttavan kurssista saatuun arvosanaan, mutta tutkimustulokset eivät olleet luotettavia vähäisen otannan takia.
Tulosten tulkinnan jälkeen voidaan todeta, että aliupseerioppilaat kokevat PVMoodle -opetusympäristön tehokkaaksi ja helppokäyttöiseksi, mutta käyttävät verkko-opetusympäristöä vähän itsenäiseen opiskeluun. Verkko-opetusta suunniteltaessa on otettava huomioon, miten aliupseerioppilaiden sitoutumista verkko-opiskeluun saataisiin lisättyä. Toisaalta on myös tarkasteltava kriittisesti verkko opetuksen tarvetta koulutuksen eri vaiheissa
Tutkimuksessa selvitettiin, miten aliupseerioppilaat käyttävät verkko oppimisympäristö PVMoodlea opintojensa aikana, ja miten aliupseerioppilaat käyttävät eri opetusmateriaaleja verkko-opetusympäristössä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin oppimisen muotoilulla tuetun verkkotyötilan vaikutusta aliupseerioppilaiden käyttäytymiseen verkko-oppimisympäristössä ja oppimisen muotoilulla tuetun työtilan vaikutusta kurssin arvosanaan. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa tutkimusaineisto kerättiin PVMoodlen oppimisanalyyttisia työkaluja hyödyntäen aliupseerioppilaiden toiminnasta verkko-opetusympäristössä. Lisäksi tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeella PVMoodle- alustalla käyttäjäkokemuksista. Tutkimukseen osallistui yhteensä 69 oppilasta kahdesta eri maavoimien perusyksiköstä. Tutkimusaineistosta selvitettiin keskimääräiset tapahtumat kurssin aikana ja verrattiin tutkimusryhmien tuloksia toisiinsa. Lisäksi regressioanalyysillä selvitettiin yhtenäisvaiheen kurssin arvosanaan vaikuttaneet tekijät.
Tutkimuksen tulosten perusteella aliupseerioppilaiden verkko-oppimisympäristön käyttö itsenäiseen opiskeluun on vähäistä. Kurssin arvosanaan eniten vaikutti käytön jakautuminen usealle eri päivälle. Kurssille kohdistuneiden tapahtumien lukumäärällä tai käsketyn palveluksen ulkopuolella olevien tapahtumien lukumäärällä ei havaittu olevan yhteyttä yhtenäisvaiheen kurssin arvosanaan. Verkko opetusympäristössä opetusmateriaalin käyttö kohdistui pääasiassa oppituntien opetusmateriaalin kertaamiseen. Oppaiden ja lyhyiden opetusvideoiden käyttö oli vähäistä. Oppimisen muotoilun ei havaittu vaikuttavan kurssista saatuun arvosanaan, mutta tutkimustulokset eivät olleet luotettavia vähäisen otannan takia.
Tulosten tulkinnan jälkeen voidaan todeta, että aliupseerioppilaat kokevat PVMoodle -opetusympäristön tehokkaaksi ja helppokäyttöiseksi, mutta käyttävät verkko-opetusympäristöä vähän itsenäiseen opiskeluun. Verkko-opetusta suunniteltaessa on otettava huomioon, miten aliupseerioppilaiden sitoutumista verkko-opiskeluun saataisiin lisättyä. Toisaalta on myös tarkasteltava kriittisesti verkko opetuksen tarvetta koulutuksen eri vaiheissa
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2404]