Personliga presidenter : En tematisk innehållsanalys av Alexander Stubb och Pekka Haavistos personliga varumärken på Tiktok i presidentvalskampanjen 2024
Kull, Mathilda (2024)
Kull, Mathilda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051329833
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051329833
Tiivistelmä
Avhandlingens utgångspunkt var att undersöka hur presidentkandidater bygger sitt personliga varumärke på Tiktok. Tidigare forskning visar på att det personliga varumärket alltid varit avgörande för en politikers framgång men att det blir allt viktigare att utveckla ett genuint varumärke för att attrahera unga väljare. Sociala medier är ett ypperligt verktyg för att bygga ett personligt varumärke och nå ut till den unga publiken. På sociala medier kan politiker lätt skapa en persona som talar till unga väljare genom att använda personifiering som marknadsföringsstrategi. Personifiering svarar på väljares krav på att politiker ska vara mer personliga för att bli omtyckta. Med personifiering kan politiker skapa ett emotionellt band med sina unga väljare vilket kan resultera i ökat engagemang hos dem.
Syftet med den här studien är att undersöka hur presidentkandidaterna Alexander Stubb och Pekka Haavisto bygger sina personliga varumärken med personifiering på Tiktok. Forskningsfrågorna var hur presidentkandidaterna Alexander Stubb och Pekka Haavisto i presidentvalet 2024 bygger sitt personliga varumärke på Tiktok och hur de använder personifiering som en del av byggandet av sitt personliga varumärke på Tiktok.
Studien utfördes som en fåfallsstudie med kvalitativ tematisk innehållsanalys. Analysen gjordes utgående från de tre huvudtemana professionell, emotionell och privat personifiering. Resultatet visade att Stubb och Haavisto byggde sina personliga varumärken på personliga erfarenheter, politiska ståndpunkter och politiska erfarenheter. Båda kandidaterna skapade starka band till sina väljare på Tiktok genom att tala direkt till dem och svara på frågor och kommentarer i stor utsträckning. De visade också sina privata sidor genom att tala om familj, partner, uppväxt och hobbyer. Stubb använde en mer avslappnad och personlig kommunikationsstil medan Haavisto uppträdde mer professionellt.
Syftet med den här studien är att undersöka hur presidentkandidaterna Alexander Stubb och Pekka Haavisto bygger sina personliga varumärken med personifiering på Tiktok. Forskningsfrågorna var hur presidentkandidaterna Alexander Stubb och Pekka Haavisto i presidentvalet 2024 bygger sitt personliga varumärke på Tiktok och hur de använder personifiering som en del av byggandet av sitt personliga varumärke på Tiktok.
Studien utfördes som en fåfallsstudie med kvalitativ tematisk innehållsanalys. Analysen gjordes utgående från de tre huvudtemana professionell, emotionell och privat personifiering. Resultatet visade att Stubb och Haavisto byggde sina personliga varumärken på personliga erfarenheter, politiska ståndpunkter och politiska erfarenheter. Båda kandidaterna skapade starka band till sina väljare på Tiktok genom att tala direkt till dem och svara på frågor och kommentarer i stor utsträckning. De visade också sina privata sidor genom att tala om familj, partner, uppväxt och hobbyer. Stubb använde en mer avslappnad och personlig kommunikationsstil medan Haavisto uppträdde mer professionellt.