Mediekonsumenters syn på jämställdheten inom sportjournalistiken i Finland
Villanen, Frans (2024)
Villanen, Frans
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051229390
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051229390
Tiivistelmä
Jämställdhetsarbetet har genomsyrat det andra årtusendet och media är inget undantag. Samtidigt har sportjournalistiken ansetts vara den minst jämställda helheten inom nyhetsmedia och genom åren ofta fått tåla mycket kritik. Syftet med den här avhandlingen är att visa hur unga mediekonsumenter ser på jämställdheten inom idrottsrapporteringen i Finland. Utifrån syftet har två forskningsfrågor formulerats:
1. Hur upplever unga finländska mediekonsumenter sportjournalistikens innehåll i Finland?
2. Vilken är sportjournalisters uppgift enligt unga finländska mediekonsumenter?
Studien genomfördes med datainsamlingsmetoden kvalitativa intervjuer och kvalitativ innehållsanalys som analysmetod. Fyra informanter deltog.
Resultatet visar att unga mediekonsumenter till en viss del är tillfreds med dagens utbud, men trots det gärna skulle se mer damidrott i nyheterna. Unga anser att jämställdhetsarbetet till en del burit frukt och fyller det egna nyhetsflödet med nyheter från sociala medier då traditionell media inte räcker till. Vidare anser unga att majoritetens intressen nog får styra mediers val av nyheter, men önskar samtidigt en större variation i grenar och kön som lyfts fram.
1. Hur upplever unga finländska mediekonsumenter sportjournalistikens innehåll i Finland?
2. Vilken är sportjournalisters uppgift enligt unga finländska mediekonsumenter?
Studien genomfördes med datainsamlingsmetoden kvalitativa intervjuer och kvalitativ innehållsanalys som analysmetod. Fyra informanter deltog.
Resultatet visar att unga mediekonsumenter till en viss del är tillfreds med dagens utbud, men trots det gärna skulle se mer damidrott i nyheterna. Unga anser att jämställdhetsarbetet till en del burit frukt och fyller det egna nyhetsflödet med nyheter från sociala medier då traditionell media inte räcker till. Vidare anser unga att majoritetens intressen nog får styra mediers val av nyheter, men önskar samtidigt en större variation i grenar och kön som lyfts fram.