Rädsla och ignorans skapar lidande mellan två abrahamitiska religioner : Douglas Pratts syn på kristen extremism mot islam och islamofobi
Wallen, Henrik (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923358
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923358
Tiivistelmä
Kristendomen och islams medlemmar inkluderar över hälften av jordens befolkning och utmaningen att få dem att leva i fred med varandra har alltså en global inverkan. Idén att det inte kan finnas fred mellan nationer utan fred mellan religioner är en av orsakerna till att jag valde att studera kristen extremism mot islam och islamofobi. För att kunna lösa ett problem måste man först förstå problemet. För att göra detta studerar jag Douglas Pratts syn på kristen extremism och islamofobi. Pratt är från Nya Zeeland och har studerat kristendomen och islam. Jag valde Pratt delvis för att han inte är från Europa.
Jag studerar kristen extremism mot islam och islamofobi i hopp om att det genom min text ska finnas lite mindre ignorans om dessa ämnen, ignorans som annars leder till att våld brukas av kristna. Resultat uppnås genom analyser av Douglas Pratts böcker och artiklar. Jag använder tre akademiska metoder i min text: innehållslig idéanalys, begreppsanalys och kontextualisering. Jag jämför även Pratt med andra teologer och visar vad som gör Pratt speciell.
Pratt kommer fram till att kristen extremism uppkommer som en följd av religiös exklusivism och fundamentalism. En rädsla för att förlora sin religiösa identitet i ett allt mera multikulturellt samhälle leder till att man förespråkar fundamentalism och exklusivism. Pratt delar upp exklusivism och fundamentalism i olika faser och menar att exklusivism och fundamentalism inte behöver leda till extremism. Den kristna extremismen mot islam kan förekomma i formen av extrem teologi som man bland annat ser i grupper som Christian Identity eller i form av terrorism. Pratt lyfter fram Anders Breivik som ett exempel på en europeisk kristen terrorist vars fiende är islam och muslimerna.
Douglas Pratt presenterar islamofobi som något som kan vara en form av kristen extremism. Islamofobi har enligt Pratt under historiens gång funnits ända sedan 800-talet e.Kr. Men Pratt menar att islamofobin ändrades märkbart som en följd av 11 september-attackerna. Islamofobi uppkommer som en följd av ignorans och denna ignorans kan vara omedveten eller medveten beroende på situationen. Kopplat med den ignorans som finns uppkommer islamofobi också som en följd av den uppfattning som man får av islam via medierna. Medierna ger en bild av islam som enligt Pratt är överdrivet negativ och inte tillräckligt kritisk. Pratt lyfter fram förbudet mot byggande av minareter i Schweiz som ett exempel på hur islamofobi kan se ut i praktiken.
Jag studerar kristen extremism mot islam och islamofobi i hopp om att det genom min text ska finnas lite mindre ignorans om dessa ämnen, ignorans som annars leder till att våld brukas av kristna. Resultat uppnås genom analyser av Douglas Pratts böcker och artiklar. Jag använder tre akademiska metoder i min text: innehållslig idéanalys, begreppsanalys och kontextualisering. Jag jämför även Pratt med andra teologer och visar vad som gör Pratt speciell.
Pratt kommer fram till att kristen extremism uppkommer som en följd av religiös exklusivism och fundamentalism. En rädsla för att förlora sin religiösa identitet i ett allt mera multikulturellt samhälle leder till att man förespråkar fundamentalism och exklusivism. Pratt delar upp exklusivism och fundamentalism i olika faser och menar att exklusivism och fundamentalism inte behöver leda till extremism. Den kristna extremismen mot islam kan förekomma i formen av extrem teologi som man bland annat ser i grupper som Christian Identity eller i form av terrorism. Pratt lyfter fram Anders Breivik som ett exempel på en europeisk kristen terrorist vars fiende är islam och muslimerna.
Douglas Pratt presenterar islamofobi som något som kan vara en form av kristen extremism. Islamofobi har enligt Pratt under historiens gång funnits ända sedan 800-talet e.Kr. Men Pratt menar att islamofobin ändrades märkbart som en följd av 11 september-attackerna. Islamofobi uppkommer som en följd av ignorans och denna ignorans kan vara omedveten eller medveten beroende på situationen. Kopplat med den ignorans som finns uppkommer islamofobi också som en följd av den uppfattning som man får av islam via medierna. Medierna ger en bild av islam som enligt Pratt är överdrivet negativ och inte tillräckligt kritisk. Pratt lyfter fram förbudet mot byggande av minareter i Schweiz som ett exempel på hur islamofobi kan se ut i praktiken.
Kokoelmat
- 614 Teologia [61]