Vt 6 Koskenkylä-Kouvola, Loviisa, Lapinjärvi, Kouvola ; Toimenpideselvitys
Koistinen, Vesa; Elf, Anna; Lindroos, Markus; Tikkala, Kristiina; Vuorentausta, Tapani; Hulkko, Petteri; Kallioinen, Esa; Poskiparta, Laura (2023)
Koistinen, Vesa
Elf, Anna
Lindroos, Markus
Tikkala, Kristiina
Vuorentausta, Tapani
Hulkko, Petteri
Kallioinen, Esa
Poskiparta, Laura
Kaakkois-Suomen ELY-keskus Uudenmaan ELY-keskus
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-190-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-190-4
Tiivistelmä
Valtatie 6 on Helsingistä Kouvolan, Lappeenrannan ja Joensuun kautta Kajaaniin kulkeva pääväylä. Yhteysvälillä Koskenkylä–Kouvola valtatie kuuluu pääväylien palvelutasoluokkaan I. Väylältä on yhteys itärajan vilkkaimmille rajanylityspaikoille. Se palvelee sekä teollisuuden että henkilöliikenteen pitkämatkaista, seudullista ja paikallista liikennettä.
Toimenpideselvitys kattaa valtatien 6 Loviisasta valtatie 7:n liittymästä Kouvolan eteläpuolelle Kukonojaan asti. Suunnittelualue on noin 50 kilometrin pituinen ja se kulkee sekä Loviisan, Lapinjärven että Kouvolan alueella. Valtatie ylittää sähköistämättömän yksiraiteisen rataosuuden Lahti–Loviisa Lapinjärven keskustan lounaispuolella.
Tämän toimenpideselvityksen tavoitteena on päivittää suunnittelualueelle uusi tavoitetila ja vaiheittain toteuttamisen polku, jotka palvelevat mahdollisimman hyvin sekä valtakunnallisen pääväylän parantamista että paikallisen maankäytön tarpeita. Valtatien parantamisen tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen ja matka-aikojen lyhentäminen säilyttäen elinkeinoelämän ja työssäkäynnin kannalta tärkeät yhteydet.
Toimenpideselvityksen yhteydessä on pidetty hankeryhmän ja kutsuttujen sidosryhmien edustajien kanssa työpaja-tilaisuus kehittämistarpeiden selvittämistä ja tavoitetilan määrittämistä varten, sekä vuorovaikutustilaisuus alueen asukkaiden ja tienkäyttäjien kanssa, jossa on esitetty selvityksen ratkaisuja ja otettu vastaan palautetta niistä. Valtatien tavoitetilana on tutkittu kolmea periaatteellista vaihtoehtoa, joista jatkosuunnittelun ja valtatien kehittämisen lähtökohdaksi esitetään jatkuvaa keskikaiteellista ohituskaistatietä. Valinta on tehty vaihtoehdon liikenteellisten vaikutusten ja kustannustaloudellisuuden (hyöty-kustannussuhteen) perusteella.
Toimenpideselvityksessä esitetyt ratkaisut on esitetty periaatteellisina, ja ne kuvaavat enemmän toimenpidetarpeita kuin toimenpiteiden tarkkaa maantieteellistä sijaintia. Jatkosuunnittelussa tarkennetaan eritasoliittymien, ohituskaistojen ja rinnakkaisteiden tarkemmat sijainnit. Selvityksen kustannusarvio on tehty Foren HOLA-hankeosalaskentaohjelmalla. Toimenpideselvitys ei ole oikeusvaikutteinen suunnitelma.
Toimenpideselvitys kattaa valtatien 6 Loviisasta valtatie 7:n liittymästä Kouvolan eteläpuolelle Kukonojaan asti. Suunnittelualue on noin 50 kilometrin pituinen ja se kulkee sekä Loviisan, Lapinjärven että Kouvolan alueella. Valtatie ylittää sähköistämättömän yksiraiteisen rataosuuden Lahti–Loviisa Lapinjärven keskustan lounaispuolella.
Tämän toimenpideselvityksen tavoitteena on päivittää suunnittelualueelle uusi tavoitetila ja vaiheittain toteuttamisen polku, jotka palvelevat mahdollisimman hyvin sekä valtakunnallisen pääväylän parantamista että paikallisen maankäytön tarpeita. Valtatien parantamisen tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen ja matka-aikojen lyhentäminen säilyttäen elinkeinoelämän ja työssäkäynnin kannalta tärkeät yhteydet.
Toimenpideselvityksen yhteydessä on pidetty hankeryhmän ja kutsuttujen sidosryhmien edustajien kanssa työpaja-tilaisuus kehittämistarpeiden selvittämistä ja tavoitetilan määrittämistä varten, sekä vuorovaikutustilaisuus alueen asukkaiden ja tienkäyttäjien kanssa, jossa on esitetty selvityksen ratkaisuja ja otettu vastaan palautetta niistä. Valtatien tavoitetilana on tutkittu kolmea periaatteellista vaihtoehtoa, joista jatkosuunnittelun ja valtatien kehittämisen lähtökohdaksi esitetään jatkuvaa keskikaiteellista ohituskaistatietä. Valinta on tehty vaihtoehdon liikenteellisten vaikutusten ja kustannustaloudellisuuden (hyöty-kustannussuhteen) perusteella.
Toimenpideselvityksessä esitetyt ratkaisut on esitetty periaatteellisina, ja ne kuvaavat enemmän toimenpidetarpeita kuin toimenpiteiden tarkkaa maantieteellistä sijaintia. Jatkosuunnittelussa tarkennetaan eritasoliittymien, ohituskaistojen ja rinnakkaisteiden tarkemmat sijainnit. Selvityksen kustannusarvio on tehty Foren HOLA-hankeosalaskentaohjelmalla. Toimenpideselvitys ei ole oikeusvaikutteinen suunnitelma.
Kokoelmat
- Raportteja [1104]