En kvalitativ studie om prestationsmätning i icke-vinstdrivande organisationer
Kokkosalo, Kreetta-Annami; Wahtera, Malin (2024)
Kokkosalo, Kreetta-Annami
Wahtera, Malin
2024
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402299302
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402299302
Tiivistelmä
Icke-vinstdrivande organisationer kännetecknas av fokus på värderingar och faktum är att värderingar ofta är centrala för icke-vinstdrivande organisationers arbete och styr deras uppdrag. Andra särdrag för icke-vinstdrivande organisationer är de komplexa frågor de försöker ta itu med. Därmed är prestationerna i organisationerna förknippade med hur väl de lyckats arbeta med dessa frågor. Prestationsmätningen inom den icke-vinstdrivande sektorn kompliceras av det faktum att icke-vinstdrivande organisationer ofta fullföljer uppdrag vars prestationer är svåra att mäta.
Syftet med denna avhandling är en strävan till en ökad kunskap om prestationsmätning och -styrning i en icke-vinstdrivande miljö i relation till mätningen av dess effekter. Studien har utförts som en kvalitativ fallstudie av två välgörenhetsorganisationer. Datainsamlingen i avhandlingen har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från fallorganisationerna.
Resultaten i avhandlingen tyder på att icke-vinstdrivande organisationer tillämpar prestationsmätning dels på grund av yttre tryck från intressenter och för att kunna utveckla sin egna verksamhet. Dessutom visar resultaten att prestationer i en icke-vinstdrivande miljö är lättare att mäta än organisationers effekter. Prestationsmätning inom icke-vinstdrivande organisationer förmår att lyfta fram indikationer på hur de arbetar i praktiken i enlighet med deras syfte och uppdrag som styrs av deras värderingar, men har svårigheter att redogöra för och ge exakta mått på deras effekter i samhället på grund av komplexiteten av icke-vinstdrivande organisationers verksamhet.
Syftet med denna avhandling är en strävan till en ökad kunskap om prestationsmätning och -styrning i en icke-vinstdrivande miljö i relation till mätningen av dess effekter. Studien har utförts som en kvalitativ fallstudie av två välgörenhetsorganisationer. Datainsamlingen i avhandlingen har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med nyckelpersoner från fallorganisationerna.
Resultaten i avhandlingen tyder på att icke-vinstdrivande organisationer tillämpar prestationsmätning dels på grund av yttre tryck från intressenter och för att kunna utveckla sin egna verksamhet. Dessutom visar resultaten att prestationer i en icke-vinstdrivande miljö är lättare att mäta än organisationers effekter. Prestationsmätning inom icke-vinstdrivande organisationer förmår att lyfta fram indikationer på hur de arbetar i praktiken i enlighet med deras syfte och uppdrag som styrs av deras värderingar, men har svårigheter att redogöra för och ge exakta mått på deras effekter i samhället på grund av komplexiteten av icke-vinstdrivande organisationers verksamhet.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [504]