Språkinlärning i språkbad och i den förberedande undervisning : En kvalitativ enkätstudie av likheter och skillnader i metoder och modersmålsundervisning
Särkiniemi, Janette (2024)
Särkiniemi, Janette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040314347
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040314347
Tiivistelmä
Syftet med denna magisteravhandling är att undersöka likheter och skillnader i undervisningen i språkbad och i förberedande undervisning. Det är viktigt att stärka barnets modersmål i grundskolan, och av den anledningen behandlar en av forskningsfrågorna modersmålsundervisningen. Den förberedande undervisningen är ett nytt fenomen jämfört med språkbadsundervisningen som har sitt ursprung redan på 1960-talet. Syftet med den förberedande undervisningen är att eleverna får tillräckliga kunskaper för att studera i den grundläggande utbildningen. Enligt syftet har jag formulerat två forskningsfrågor:
1. Hur ser de språkliga metoderna ut i den förberedande undervisningen jämfört med arbetssätten som används i språkbadsundervisning?
2. På vilket sätt stöder den förberedande undervisningen barnens eget modersmål?
I studien har använts fenomenografiska grunder för att analysera den kvalitativa studien. Materialet har insamlats genom en enkät som nio respondenter svarade på. Enkäten består av flervalsfrågor och öppna frågor.
1. Hur ser de språkliga metoderna ut i den förberedande undervisningen jämfört med arbetssätten som används i språkbadsundervisning?
2. På vilket sätt stöder den förberedande undervisningen barnens eget modersmål?
I studien har använts fenomenografiska grunder för att analysera den kvalitativa studien. Materialet har insamlats genom en enkät som nio respondenter svarade på. Enkäten består av flervalsfrågor och öppna frågor.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]