Organisationsövergripande riskhantering och prestationsmätning inom tredje sektorn : En kvalitativ fallstudie i en finländsk intresseorganisation
Pajoslahti, Anton (2024)
Pajoslahti, Anton
2024
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402197888
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402197888
Tiivistelmä
Denna avhandling undersöker organisationsövergripande riskhantering (ERM) och prestationsmätning inom tredje sektorn, specifikt inom en finländsk intresseorganisation. Den teoretiska grunden bygger på strategisk styrning (SMA), prestationsmätning, och ERM samt intressentteorin. Studiens syfte är att utveckla en djupare förståelse för hur organisationers intressenter påverkar utformningen av de styrverktyg som organisationer inom tredje sektorn använder för att förverkliga sin strategi och uppnå sina målsättningar.
Med en kvalitativ metodologisk ansats genomförs en fallstudie där tio personer från organisationens ledningsgrupp intervjuas. Dessa respondenter representerar en mångfald av perspektiv och har varierande erfarenhet inom organisationen. Genom semistrukturerade intervjuer och analys av strategidokument, undersöker studien hur ERM och prestationsmätningslogiken påverkas av organisationens olika intressenter.
Resultaten visar att organisationen har sex betydande intressenter som även påverkar på hur dessa styrverktyg utformar sig. Dessa är organisationens medlemmar, potentiella medlemmar, de anställda, styrelsen, ägarna och samhället. Resultaten visar att intressenternas påverkan är omfattande och varierande. Studien bidrar med insikter om komplexiteten i att balansera mellan olika intressenters förväntningar och behovet av effektiv styrning och kontroll inom intresseorganisationer i tredje sektorn.
Slutsatserna pekar på att ERM och prestationsmätning inte enbart är tekniska eller mekaniska processer utan snarare dynamiska system som påverkas av organisationens unika ekosystem av intressenter. Denna förståelse är avgörande för att vidareutveckla och anpassa styrverktygen för att effektivt stödja organisationens strategiska mål. Forskningen lyfter fram behovet av fortsatt studier och diskussion kring anpassningen av styrverktyg till den specifika kontexten inom tredje sektorns intresseorganisationer.
Med en kvalitativ metodologisk ansats genomförs en fallstudie där tio personer från organisationens ledningsgrupp intervjuas. Dessa respondenter representerar en mångfald av perspektiv och har varierande erfarenhet inom organisationen. Genom semistrukturerade intervjuer och analys av strategidokument, undersöker studien hur ERM och prestationsmätningslogiken påverkas av organisationens olika intressenter.
Resultaten visar att organisationen har sex betydande intressenter som även påverkar på hur dessa styrverktyg utformar sig. Dessa är organisationens medlemmar, potentiella medlemmar, de anställda, styrelsen, ägarna och samhället. Resultaten visar att intressenternas påverkan är omfattande och varierande. Studien bidrar med insikter om komplexiteten i att balansera mellan olika intressenters förväntningar och behovet av effektiv styrning och kontroll inom intresseorganisationer i tredje sektorn.
Slutsatserna pekar på att ERM och prestationsmätning inte enbart är tekniska eller mekaniska processer utan snarare dynamiska system som påverkas av organisationens unika ekosystem av intressenter. Denna förståelse är avgörande för att vidareutveckla och anpassa styrverktygen för att effektivt stödja organisationens strategiska mål. Forskningen lyfter fram behovet av fortsatt studier och diskussion kring anpassningen av styrverktyg till den specifika kontexten inom tredje sektorns intresseorganisationer.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [502]