Kamraters och tränares stöd för elever i idrottsklass
Häggblom, Fredrik; Pasanen, Henri (2024)
Häggblom, Fredrik
Pasanen, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031411254
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031411254
Tiivistelmä
Det treåriga projektet idrottshögstadieförsöket som pågick åren 2017–2020 strävade efter att underlätta vardagen för idrottande högstadieelever. Projektet erbjöd ett utvecklat stödnätverk för idrottande högstadieeleverna. Syftet med denna avhandling är att undersöka hur elever i pilotprojektet idrottshögstadieförsöket har upplevt kamratstödet i skolan och i idrottsföreningen samt tränarnas stöd under projektets gång. I avhandlingen presenteras den dubbelkarriärs modell som används i Finland för att kombinera idrott och skola. Dubbelkarriärens stödnätverk samt des olika parter tas upp och varje parts delaktighet beskrivs grundligt. Även idrottshögstadieförsöket presenteras och beskrivs grundligt för att tydliggöra dess funktion i finländska utbildningssystemet. Det som denna undersökning kommit fram till är att tränare och kamrater är viktiga delar av idrottarens stödnätverk. Resultaten i avhandlingen tyder på att eleverna som antagits och därefter deltagit i idrottshögstadieförsöket har upplevt att stödet som erbjudits dem både i form av tränarstöd och kamratstöd har varit på en relativt god nivå. Det som även framkom som positivt i resultaten var att genom intervjuerna med idrottarna kunde vi se att en del av tränarna även kunnat erbjuda stöd till idrottarna i situationer som inte direkt var kopplade med idrotten, även om det finns utrymme för förbättring. Det som denna undersökning bidrar med är en insikt i hur tränares och kamraters sociala stöd upplevs av elever i idrottsklass i grundskolans årskurs 7–9.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]