Finländsk litteraturkritik möter feministisk fantasy : Mottagandet av Maria Turtschaninoffs Krönikor från Röda klostret-trilogi
Holmberg, Linnéa (2024)
Holmberg, Linnéa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402228303
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402228303
Tiivistelmä
Den här avhandlingen undersöker det finländska mottagandet av Maria Turtschaninoffs romantrilogi Krönikor från Röda klostret, som omfattar romanerna Maresi (2014), Naondel (2016) och Breven från Maresi (2018). Syftet är att analysera om och i så fall hur finländska recensenter förhåller sig till trilogins feministiska tematik, vilket sker med särskild fokus på hur det könskodade Röda klostret samt systerskap och patriarkalt våld behandlas i litteraturkritiken.
Med hjälp av feministisk teori i kombination med forskning om litteraturkritik och feministisk fantasy granskar jag om recensenterna kommenterar trilogins feministiska tematik, om de använder sig av feministiska begrepp och om de placerar verken i en feministisk kontext. Min analys av litteraturkritiken stödjer sig därför på feministiska teoretiska begrepp såsom könskodad plats, särartsfeminism, separatism, könsessentialism, systerskap, matriarkat, radikalfeminism, patriarkalt våld, mäns våld mot kvinnor, sexualiserat våld och patriarkat. (Humm 2003, Friberg 2005, Gunnarsson Payne 2006, Österlund 2017) Analysen visar att nästan alla recensenter uppmärksammar trilogins feministiska tematik, även om infallsvinklarna är olika. Genom att använda sig av feministiska begrepp, presentera feministiska synsätt, uppmärksamma könsroller i diskussioner om plats och våld samt kommentera den feministiska fantasytradition som trilogin ingår i, visar studien både att och hur de allra flesta recensenter noterar och ingående diskuterar trilogins feministiska tematik. Studien synliggör därmed hur feministisk fantasylitteratur för unga läsare uppfattats av recensenter under 2010-talet samt ger ett bidrag till en fördjupad syn på Turtschaninoffs författarskap.
Med hjälp av feministisk teori i kombination med forskning om litteraturkritik och feministisk fantasy granskar jag om recensenterna kommenterar trilogins feministiska tematik, om de använder sig av feministiska begrepp och om de placerar verken i en feministisk kontext. Min analys av litteraturkritiken stödjer sig därför på feministiska teoretiska begrepp såsom könskodad plats, särartsfeminism, separatism, könsessentialism, systerskap, matriarkat, radikalfeminism, patriarkalt våld, mäns våld mot kvinnor, sexualiserat våld och patriarkat. (Humm 2003, Friberg 2005, Gunnarsson Payne 2006, Österlund 2017) Analysen visar att nästan alla recensenter uppmärksammar trilogins feministiska tematik, även om infallsvinklarna är olika. Genom att använda sig av feministiska begrepp, presentera feministiska synsätt, uppmärksamma könsroller i diskussioner om plats och våld samt kommentera den feministiska fantasytradition som trilogin ingår i, visar studien både att och hur de allra flesta recensenter noterar och ingående diskuterar trilogins feministiska tematik. Studien synliggör därmed hur feministisk fantasylitteratur för unga läsare uppfattats av recensenter under 2010-talet samt ger ett bidrag till en fördjupad syn på Turtschaninoffs författarskap.