The Ambidextrous Organization Antecedents of Exploration and Exploitation : Examining Nokia’s Growth to Market Leadership and Failure at Renewal
Nyman, Henrik J. (2024-03-22)
Nyman, Henrik J.
Åbo Akademi - Åbo Akademi University
22.03.2024
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4370-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4370-7
Tiivistelmä
A persistent question in strategic management is how organizations learn new things while also making use of current competences. In this thesis, I will examine how Nokia grew to become a leader in telecommunications, and how this leadership position was eroded when new competitors entered the market. I will examine the turn of events at Nokia through a lens of exploration and exploitation, defined as the capacity to develop new competences and seek new venues of business, and the ability to benefit from existing competences. The ability to do both at the same time has also been denoted as ambidexterity. Studies indicate that ambidexterity can support the long-term competitiveness of companies, especially those operating in more dynamic environments such as high-tech.
However, the exact mechanisms for supporting ambidexterity remain unclear. We still do not fully understand how external factors influence the propensity for exploitation and exploration, nor is it clear how internal strategic choices, structures, and cultures influence ambidexterity. In many cases, companies pursue simultaneous exploration and exploitation by separating focus between different units. In practice, this can involve units that focus on research and development, that is, exploring, while core business activities are taken care of by operative units that exploit existing business opportunities. At the same time, there are other ways of balancing between exploration and exploitation, and many organizations struggle with reconciling a disparate focus in different units.
In this thesis, I will examine Nokia’s ability to explore and exploit from the start of the nineties until the mobile phone division was divested in 2013. The findings are based on a combination of interviews for the included articles and secondary sources in this thesis summary. My findings indicate that the starting point for successful exploration is a clear definition of strategic intent. This becomes particularly important if the organization is faced with exogenous shocks such as disruptive innovations, like Nokia did when new competitors entered the market from 2007 onwards. Conditions like these might also require a re-definition of strategic intent. Further, ambidexterity relies on structures and cultures that are maintained through a balance of formal and informal control. In practice, this means that focus and ways of working is governed not only by clearly specified processes, rules, and incentives, but also with the help of unwritten mechanisms such as group norms, organizational culture, and values. This balance between different modes of control was skewed at Nokia, both in the nineties and from roughly 2007 onwards. Lastly, ambidexterity relies on multiple forms of balancing between exploration and exploitation. Separate units that focus on exploration might be a necessary but not sufficient precondition for ambidexterity. From 2007 onwards, Nokia relied extensively on separate organizations for exploration, both internal units and external partners. En återkommande fråga inom strategisk ledning är hur organisationer lär sig nya saker samtidigt som de utnyttjar befintliga kompetenser. I den här avhandlingen kommer jag att undersöka hur Nokia växte till en marknadsledare inom telekommunikation och hur denna ledande position urholkades när nya konkurrenter kom in på marknaden. Jag kommer att undersöka händelseutvecklingen på Nokia med hjälp av teorin om utforskning (exploration) och utnyttjande (exploitation). Exploration är förmågan att utveckla nya kompetenser och söka nya affärsområden medan exploitation beskrivs som förmågan att utnyttja befintliga kompetenser. En samtidig kapacitet för båda har också betecknats som organisatorisk ambidextri. Tidigare forskning påvisar att ambidextri stöder företagets långsiktiga konkurrenskraft, särskilt i mer dynamiska miljöer.
De exakta mekanismerna som möjliggör ambidextri är dock fortfarande oklara. Vi förstår inte fullt ut hur externa faktorer påverkar benägenheten att utforska nya kompetenser och det är inte fastställt hur interna strategiska val, strukturer och kulturer påverkar ambidextri. Företag har också ofta ett separat fokus på forskning och utveckling i skilda enheter medan den operativa verksamheten utnyttjar befintliga kompetenser. Tidigare forskning lyfter emellertid fram svårigheterna med att utnyttja nya kompetenser utvecklade i olika enheter. Samtidigt finns det också andra sätt att skapa en balans mellan utforskning av nya kompetenser och utnyttjande av befintliga kompetenser.
I denna avhandling kommer jag att koncentrera mig på en period som sträcker sig från början av nittiotalet fram till avyttringen av Nokias mobiltelefondivision år 2013. Mina resultat baserar sig på intervjuer samt sekundära källor. Resultaten lyfter fram vikten av ett tydligt definierat strategiskt fokus för att möjliggöra utforskning av nya kompetenser. Detta är särskilt viktigt om marknaden förändras radikalt, precis som fallet var för Nokia när nya konkurrenter kom in på marknaden år 2007 och 2008. Dylika förändringar kan också kräva att det strategiska fokuset omdefinieras. Ambidextri kräver också strukturer och kulturer som upprätthålls genom en balans mellan formell och informell kontroll. I praktiken innebär det att fokus och arbetssätt inte enbart styrs av tydligt specificerade processer, regler och incitament, utan också med hjälp av underförstådda mekanismer som gruppnormer, en organisationskultur och värderingar. Denna balans mellan olika former av kontroll fanns inte på Nokia under nittiotalet och från år 2007 framåt. Därtill kräver ambidextri flera olika former av balansering mellan utforskning av nya kompetenser och utnyttjande av befintliga kompetenser. Separata enheter som enbart fokuserar på utforskning av nya kompetenser kan vara nödvändiga men det krävs också andra sätt att stöda utforskning och utnyttjande. Från år 2007 framåt förlitade sig Nokia i stor utsträckning på separata organisationer och enheter för byggandet av nya kompetenser. Dessa representerades av både externa företag och olika interna enheter.
However, the exact mechanisms for supporting ambidexterity remain unclear. We still do not fully understand how external factors influence the propensity for exploitation and exploration, nor is it clear how internal strategic choices, structures, and cultures influence ambidexterity. In many cases, companies pursue simultaneous exploration and exploitation by separating focus between different units. In practice, this can involve units that focus on research and development, that is, exploring, while core business activities are taken care of by operative units that exploit existing business opportunities. At the same time, there are other ways of balancing between exploration and exploitation, and many organizations struggle with reconciling a disparate focus in different units.
In this thesis, I will examine Nokia’s ability to explore and exploit from the start of the nineties until the mobile phone division was divested in 2013. The findings are based on a combination of interviews for the included articles and secondary sources in this thesis summary. My findings indicate that the starting point for successful exploration is a clear definition of strategic intent. This becomes particularly important if the organization is faced with exogenous shocks such as disruptive innovations, like Nokia did when new competitors entered the market from 2007 onwards. Conditions like these might also require a re-definition of strategic intent. Further, ambidexterity relies on structures and cultures that are maintained through a balance of formal and informal control. In practice, this means that focus and ways of working is governed not only by clearly specified processes, rules, and incentives, but also with the help of unwritten mechanisms such as group norms, organizational culture, and values. This balance between different modes of control was skewed at Nokia, both in the nineties and from roughly 2007 onwards. Lastly, ambidexterity relies on multiple forms of balancing between exploration and exploitation. Separate units that focus on exploration might be a necessary but not sufficient precondition for ambidexterity. From 2007 onwards, Nokia relied extensively on separate organizations for exploration, both internal units and external partners.
De exakta mekanismerna som möjliggör ambidextri är dock fortfarande oklara. Vi förstår inte fullt ut hur externa faktorer påverkar benägenheten att utforska nya kompetenser och det är inte fastställt hur interna strategiska val, strukturer och kulturer påverkar ambidextri. Företag har också ofta ett separat fokus på forskning och utveckling i skilda enheter medan den operativa verksamheten utnyttjar befintliga kompetenser. Tidigare forskning lyfter emellertid fram svårigheterna med att utnyttja nya kompetenser utvecklade i olika enheter. Samtidigt finns det också andra sätt att skapa en balans mellan utforskning av nya kompetenser och utnyttjande av befintliga kompetenser.
I denna avhandling kommer jag att koncentrera mig på en period som sträcker sig från början av nittiotalet fram till avyttringen av Nokias mobiltelefondivision år 2013. Mina resultat baserar sig på intervjuer samt sekundära källor. Resultaten lyfter fram vikten av ett tydligt definierat strategiskt fokus för att möjliggöra utforskning av nya kompetenser. Detta är särskilt viktigt om marknaden förändras radikalt, precis som fallet var för Nokia när nya konkurrenter kom in på marknaden år 2007 och 2008. Dylika förändringar kan också kräva att det strategiska fokuset omdefinieras. Ambidextri kräver också strukturer och kulturer som upprätthålls genom en balans mellan formell och informell kontroll. I praktiken innebär det att fokus och arbetssätt inte enbart styrs av tydligt specificerade processer, regler och incitament, utan också med hjälp av underförstådda mekanismer som gruppnormer, en organisationskultur och värderingar. Denna balans mellan olika former av kontroll fanns inte på Nokia under nittiotalet och från år 2007 framåt. Därtill kräver ambidextri flera olika former av balansering mellan utforskning av nya kompetenser och utnyttjande av befintliga kompetenser. Separata enheter som enbart fokuserar på utforskning av nya kompetenser kan vara nödvändiga men det krävs också andra sätt att stöda utforskning och utnyttjande. Från år 2007 framåt förlitade sig Nokia i stor utsträckning på separata organisationer och enheter för byggandet av nya kompetenser. Dessa representerades av både externa företag och olika interna enheter.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [57]