Rantaradan ja Karjaa–Hanko-radan tarveselvitys
Tikka, Kaisa-Liisa; Lamsijärvi, Eemeli; Halminen, Aapo; Karjalainen, Iida (2024-02-08)
Tikka, Kaisa-Liisa
Lamsijärvi, Eemeli
Halminen, Aapo
Karjalainen, Iida
Väylävirasto
08.02.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-405-156-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-405-156-9
Tiivistelmä
Rantarata ulottuu Helsingistä Turkuun ja sen liikenne koostuu kaukoliikenteestä, Helsinki–Siuntio-välillä myös lähijunaliikenteestä sekä vähäisissä määrin myös Sa-lon ja Turun välillä tavaraliikenteestä. Karjaa–Hanko-rataosuuden, jonka sähköis-täminen on käynnissä ja määrä valmistua vuonna 2024, liikenne koostuu lähijunaliikenteestä sekä tavaraliikenteestä.
Rantaradan ja Hangon radan tarveselvitys sisältää rataosuudet Kauklahti–Karjaa–Salo, Salo–Kupittaa sekä Karjaa–Hanko. Tarveselvityksessä kartoitettiin peruskorjaustarpeiden sekä kehittämistoimenpiteiden maantieteellinen sijainti, alustavat kustannusarviot ja ehdotus aikataulusta. Lisäksi selvitettiin lähijunaliikenteen järjestämiseen liittyviä vaihtoehtoja ja sopimuskäytäntöjä. Toimenpiteistä muodostet-tiin kolme eri aikajännettä mm. niiden kiireellisyyden mukaan: välittömät, lyhyen aikavälin ja pitkän aikavälin toimenpiteet.
Rantaradan peruskorjaukseen ja kehittämiseen on valittu vaikuttavuuden perusteella nk. välittömiä toimenpiteitä. Toimenpiteiksi ehdotetaan muun muassa perusväylänpitoon liittyviä tunnelien ja siltojen korjauksia sekä stabiliteetti- ja turvalaitekaapelikorjauksia, joilla parannetaan muun muassa häiriönhallintaa. Näitä toimenpiteitä on sovitettu Rantaradan peruskorjaukseen ja kehittämiseen hallitusohjelmassa 2023 esitettyyn 80 M€:oon. Kehittämistoimenpiteiksi, joiden avulla pyritään parantamaan matkaketjuja, matkustusmukavuutta sekä lähiliikenteen toimintamahdollisuuksia, ehdotetaan Kirkkonummen itäpään vaihdeyhteyksien parantamista, Inkoon laiturien ja matkustajainfon kehittämistä, Siuntion pitkän laiturin ja seisontaraiteen rakentamista sekä pienempiä asema-alueiden esteettömyyteen liittyviä parantamisia.
Lyhyen aikavälin toimenpiteiksi, eli ennen v. 2030 alkaviksi ehdotetaan Kauklahti–Kirkkonummi-osuuden alus- ja päällysrakenteen peruskorjausta. Lisäksi Karjaa–Hanko-välin laiturien pidentäminen mahdollistaa tulevaisuudessa uudemman, nykyistä pidemmän lähijunakaluston hyödyntämisen ja siksi suunnittelu on syytä aloittaa lähivuosina. Salo–Turku-välin lähiliikenneasemien suunnittelu ja rakentaminen on myös suositeltavaa aloittaa jo ennen vuotta 2030, jotta kyseisen yhteys-välin lähiliikenne on mahdollista aloittaa heti, kun Turun Tunnin Juna Oy:n Kupittaa–Nunna-kaksoisraide on toteutettu. Myöhemmin rakennettava Salo–Hajala-kaksoisraide mahdollistaa 1 tunnin lähijunaliikenteen vuorovälin Salon ja Turun välillä.
Pitkän aikavälin toimenpiteisiin sisältyy Rantaradan ja Karjaa–Hanko-radan peruskorjaus. Lisäksi Espoo–Salo oikoradan liikenteen alkaessa Salo–Turku-lähijunaliikenteen 30 minuutin vuoroväli vaatii kaksoisraiteen vähintään Salo–Hajala- ja Nunna–Kupittaa-väleille. Salo–Kupittaa-kaksoisraiteen suunnittelusta vastaa Turun Tunnin Juna Oy.
Rantaradan ja Hangon radan tarveselvitys sisältää rataosuudet Kauklahti–Karjaa–Salo, Salo–Kupittaa sekä Karjaa–Hanko. Tarveselvityksessä kartoitettiin peruskorjaustarpeiden sekä kehittämistoimenpiteiden maantieteellinen sijainti, alustavat kustannusarviot ja ehdotus aikataulusta. Lisäksi selvitettiin lähijunaliikenteen järjestämiseen liittyviä vaihtoehtoja ja sopimuskäytäntöjä. Toimenpiteistä muodostet-tiin kolme eri aikajännettä mm. niiden kiireellisyyden mukaan: välittömät, lyhyen aikavälin ja pitkän aikavälin toimenpiteet.
Rantaradan peruskorjaukseen ja kehittämiseen on valittu vaikuttavuuden perusteella nk. välittömiä toimenpiteitä. Toimenpiteiksi ehdotetaan muun muassa perusväylänpitoon liittyviä tunnelien ja siltojen korjauksia sekä stabiliteetti- ja turvalaitekaapelikorjauksia, joilla parannetaan muun muassa häiriönhallintaa. Näitä toimenpiteitä on sovitettu Rantaradan peruskorjaukseen ja kehittämiseen hallitusohjelmassa 2023 esitettyyn 80 M€:oon. Kehittämistoimenpiteiksi, joiden avulla pyritään parantamaan matkaketjuja, matkustusmukavuutta sekä lähiliikenteen toimintamahdollisuuksia, ehdotetaan Kirkkonummen itäpään vaihdeyhteyksien parantamista, Inkoon laiturien ja matkustajainfon kehittämistä, Siuntion pitkän laiturin ja seisontaraiteen rakentamista sekä pienempiä asema-alueiden esteettömyyteen liittyviä parantamisia.
Lyhyen aikavälin toimenpiteiksi, eli ennen v. 2030 alkaviksi ehdotetaan Kauklahti–Kirkkonummi-osuuden alus- ja päällysrakenteen peruskorjausta. Lisäksi Karjaa–Hanko-välin laiturien pidentäminen mahdollistaa tulevaisuudessa uudemman, nykyistä pidemmän lähijunakaluston hyödyntämisen ja siksi suunnittelu on syytä aloittaa lähivuosina. Salo–Turku-välin lähiliikenneasemien suunnittelu ja rakentaminen on myös suositeltavaa aloittaa jo ennen vuotta 2030, jotta kyseisen yhteys-välin lähiliikenne on mahdollista aloittaa heti, kun Turun Tunnin Juna Oy:n Kupittaa–Nunna-kaksoisraide on toteutettu. Myöhemmin rakennettava Salo–Hajala-kaksoisraide mahdollistaa 1 tunnin lähijunaliikenteen vuorovälin Salon ja Turun välillä.
Pitkän aikavälin toimenpiteisiin sisältyy Rantaradan ja Karjaa–Hanko-radan peruskorjaus. Lisäksi Espoo–Salo oikoradan liikenteen alkaessa Salo–Turku-lähijunaliikenteen 30 minuutin vuoroväli vaatii kaksoisraiteen vähintään Salo–Hajala- ja Nunna–Kupittaa-väleille. Salo–Kupittaa-kaksoisraiteen suunnittelusta vastaa Turun Tunnin Juna Oy.
Kokoelmat
- Väyläviraston julkaisut [522]