Välmående bland elever i årskurs 9 och årskurs 1–2 i gymnasiet : Vad har varit bäst och tyngst under skoldagen?
Kastus, Linda (2024)
Kastus, Linda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401071716
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401071716
Tiivistelmä
Syfte: Syftet med avhandlingen är att analysera hur de finlandssvenska eleverna beskriver sin vardag i skolan, vad som har varit bäst eller tyngst. Målet med analyserna blir att hitta mönster i elevernas svar och att jämföra olika kategorier för vad som är "bäst" eller "tyngst" under skoldagen och i vilken mån de sammanfaller med vad de ger för betyg på skoldagen.
Forskningsfrågorna lyder:
1. Vad uppger eleverna/studerande att har varit bäst under skoldagen?
2. Vad uppger eleverna/studerande att har varit tyngst under skoldagen?
3. I vilken mån sammanfaller elevernas/studerandes beskrivningar av vad som varit bäst
eller tyngst med vad de ger för betyg på skoldagen som helhet?
Metod: Som mätmetod användes ESM (Experience Sampling Method), datainsamlingen pågick under hösten 2022 i två veckors tid. Samplet i studien bestod av 354 högstadie- och gymnasiestuderande från Österbotten och Östra Nyland. Medelåldern för deltagarna var 15,6 år.
Resultat: Eleverna anser främst att lektioner, stöd från lärarna och att deras vänner har varit bäst under skoldagen. När det gäller det som varit tyngst under skoldagen framkommer vissa lektioner, prestationer och relationer med vänner. Det genomsnittliga betyget för skoldagen var 7. Om en elev upplevt att någon lektion hade varit det bästa under dagen gavs även skoldagen ett högre betyg. Om en lärare upplevts som tyngst under dagen gavs skoldagen ett lägre betyg. Kategorin vänner hade inte någon inverkan på elevernas betyg på skoldagen.
Diskussion: Resultaten i studien diskuteras i förhållande till den teoretiska referensramen och tidigare forskning.
Forskningsfrågorna lyder:
1. Vad uppger eleverna/studerande att har varit bäst under skoldagen?
2. Vad uppger eleverna/studerande att har varit tyngst under skoldagen?
3. I vilken mån sammanfaller elevernas/studerandes beskrivningar av vad som varit bäst
eller tyngst med vad de ger för betyg på skoldagen som helhet?
Metod: Som mätmetod användes ESM (Experience Sampling Method), datainsamlingen pågick under hösten 2022 i två veckors tid. Samplet i studien bestod av 354 högstadie- och gymnasiestuderande från Österbotten och Östra Nyland. Medelåldern för deltagarna var 15,6 år.
Resultat: Eleverna anser främst att lektioner, stöd från lärarna och att deras vänner har varit bäst under skoldagen. När det gäller det som varit tyngst under skoldagen framkommer vissa lektioner, prestationer och relationer med vänner. Det genomsnittliga betyget för skoldagen var 7. Om en elev upplevt att någon lektion hade varit det bästa under dagen gavs även skoldagen ett högre betyg. Om en lärare upplevts som tyngst under dagen gavs skoldagen ett lägre betyg. Kategorin vänner hade inte någon inverkan på elevernas betyg på skoldagen.
Diskussion: Resultaten i studien diskuteras i förhållande till den teoretiska referensramen och tidigare forskning.