Pedagogiskt ledarskap i förskolan : Förskollärares uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap
Besic, Aida (2023)
Besic, Aida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231205151732
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231205151732
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att i en förskolekontext och ur ett lärarperspektiv undersöka pedagogiskt ledarskap. Därmed har denna forskningsfråga formulerats: Vilka uppfattningar har lärare inom småbarnspedagogik om pedagogiskt ledarskap i förskolan?
Avhandlingen bygger på en fenomenografisk ansats. Informanterna är nio lärare inom småbarnspedagogik från olika förskoleavdelningar inom Österbotten. Datainsamlingsmetoden är halvstrukturerade intervjuer och enkäter med öppna frågor. Datamaterialet analyseras utifrån en fenomenografisk sjustegsmodell för analys av data. I resultatet framkommer förskollärarnas olika uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap. Svaren har därmed kategoriserats under A. Pedagogiskt ledarskap är att leda barns utveckling, B. Pedagogiskt ledarskap är verksamhetsplanering utifrån mål och läroplanen och C. Pedagogiskt ledarskap är kollektivt. Lärarna anser att deras pedagogiska ledarskap i förskolan är ett komplext fenomen som är situationsbaserat. Denna komplexitet presenteras i resultatredovisningen.
Avhandlingen bygger på en fenomenografisk ansats. Informanterna är nio lärare inom småbarnspedagogik från olika förskoleavdelningar inom Österbotten. Datainsamlingsmetoden är halvstrukturerade intervjuer och enkäter med öppna frågor. Datamaterialet analyseras utifrån en fenomenografisk sjustegsmodell för analys av data. I resultatet framkommer förskollärarnas olika uppfattningar om eget pedagogiskt ledarskap. Svaren har därmed kategoriserats under A. Pedagogiskt ledarskap är att leda barns utveckling, B. Pedagogiskt ledarskap är verksamhetsplanering utifrån mål och läroplanen och C. Pedagogiskt ledarskap är kollektivt. Lärarna anser att deras pedagogiska ledarskap i förskolan är ett komplext fenomen som är situationsbaserat. Denna komplexitet presenteras i resultatredovisningen.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [594]