Instruktionsfilm - slöjdlärarens förlängda arm? : En kvalitativ forskningsstudie om elevers upplevelse av instruktionsfilm som digitalt hjälpmedel i slöjdundervisningen
Storvall, Emma (2023)
Storvall, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231114146626
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231114146626
Tiivistelmä
Studiens övergripande syfte är att utforska elevers upplevelse av instruktionsfilm som digitalt hjälpmedel i slöjdundervisningen. Undersökningen identifierar vilka för- och nackdelar eleverna ser med instruktionsfilmer samt hurudant behov av lärarstöd de anser att de behöver vid användning av instruktionsfilm som slöjdlärarens förlängda arm.
Forskningsmetoden i denna studie är av kvalitativ karaktär eftersom undersökningens resultat baseras på subjektiva upplevelser. För att uppnå en djupgående förståelse för informanternas tankar och åsikter används semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Studiens informanter består av en undervisningsgrupp på åtta elever i årskurs fem från en skola i Svenskfinland. Studiens datainsamlingsmetod är semistrukturerade intervjuer med syfte att erhålla informanternas reflektioner och åsikter om deras upplevelser med användningen av instruktionsfilmer. Innan undersökningen ägde rum deltog informanterna i några lektioner där instruktionsfilmer nyttjades individuellt i slöjdundervisningen för att ge eleverna praktisk erfarenhet och något att basera sina erfarenheter på.
Resultaten indikerar att användningen av instruktionsfilmer för med sig både möjligheter och utmaningar för slöjdundervisningen. Instruktionsfilmerna kan å ena sidan förbättra lärandet genom att göra undervisningen mer interaktiv och engagerande. Resultaten visar att eleverna upplevde ökad arbetsro, självständighet och roligt med nytt arbetssätt som fördelar. Å andra sidan innebär instruktionsfilmer en minskad social interaktion under slöjdlektionerna. Negativa aspekter som resultaten presenterar är minskat lärarstöd och risk för distraktioner.
Sammanfattningsvis kräver användningen av instruktionsfilmer i slöjdundervisningen en balans mellan digitala verktyg och traditionella undervisningsmetoder. Detta arbete är viktigt för att förbereda eleverna för de krav och möjligheter som den digitaliserade världen erbjuder.
Forskningsmetoden i denna studie är av kvalitativ karaktär eftersom undersökningens resultat baseras på subjektiva upplevelser. För att uppnå en djupgående förståelse för informanternas tankar och åsikter används semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Studiens informanter består av en undervisningsgrupp på åtta elever i årskurs fem från en skola i Svenskfinland. Studiens datainsamlingsmetod är semistrukturerade intervjuer med syfte att erhålla informanternas reflektioner och åsikter om deras upplevelser med användningen av instruktionsfilmer. Innan undersökningen ägde rum deltog informanterna i några lektioner där instruktionsfilmer nyttjades individuellt i slöjdundervisningen för att ge eleverna praktisk erfarenhet och något att basera sina erfarenheter på.
Resultaten indikerar att användningen av instruktionsfilmer för med sig både möjligheter och utmaningar för slöjdundervisningen. Instruktionsfilmerna kan å ena sidan förbättra lärandet genom att göra undervisningen mer interaktiv och engagerande. Resultaten visar att eleverna upplevde ökad arbetsro, självständighet och roligt med nytt arbetssätt som fördelar. Å andra sidan innebär instruktionsfilmer en minskad social interaktion under slöjdlektionerna. Negativa aspekter som resultaten presenterar är minskat lärarstöd och risk för distraktioner.
Sammanfattningsvis kräver användningen av instruktionsfilmer i slöjdundervisningen en balans mellan digitala verktyg och traditionella undervisningsmetoder. Detta arbete är viktigt för att förbereda eleverna för de krav och möjligheter som den digitaliserade världen erbjuder.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]