Liikenteen automaation tiekartta Oulun seudulle
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
12 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-187-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-187-4
Tiivistelmä
Automatisaatio etenee kaikissa kulkutavoissa, terminaalioperaatioissa sekä kunnossapidon kalustossa. Sen odotetaan parantavan liikenneturvallisuutta, matkustusmukavuutta, liikenteen sujuvuutta sekä vähentävän liikenteen ja pysäköinnin tilantarvetta. Lisäksi palveluntuotannon ja logistiikan kustannukset alenevat henkilöstökustannusten vähenemisen myötä. Liikennejärjestelmän tasolla automaatio voi muuttaa ihmisten liikkumistottumuksia, kun kuljettaja vapautuu ajotehtävistä esim. lepoon tai työntekoon, tai kun markkinoille tulee uudenlaisia automaattiautoihin perustuvia liikkumispalveluja tehokkaalla kustannusrakenteella.
Työn tavoitteena on ollut laatia seudullinen automaation tiekartta vuoteen 2035 eli pitkän aikavälin toimenpideohjelma, jota toteuttamalla Oulun seudun toimijat voivat edistää hyödyllisimpien automaation sovellusten käyttöönottoa ja toimivuutta sekä ohjata automatisoitumista yhteiskunnan kannalta hyödylliseen suuntaan. Tämä tiekartta keskittyy toimenpiteisiin, joilla julkiset toimivat voivat vaikuttaa automatisaation hyödyntämiseen liikennejärjestelmässä. Tiekartta sisältää työn aikana tunnistettuja toimenpidetarpeita sekä seudullisille toimijoille (erityisesti Oulun kaupunki, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus) että kansallisille toimijoille (Fintraffic Tie Oy, Väylävirasto, Traficom, LVM).
Tulevaisuuden kehityskulkujen arvioinnin sekä laaditun vaikutusarvioinnin perusteella laadittiin yhdessä työn tilaajien ja sidosryhmien kanssa Oulun seudun automaation tulevaisuuskuva vuodelle 2035, jossa on määritelty liikenteen automaation keskeiset seudulliset käyttökohteet sekä olennaiset mahdollistajat, esteet ja haasteet, odotetut vaikutukset sekä mahdolliset tukevat liikennepolitiikat ja muut keskeiset toimenpiteet. Tulevaisuuskuvan pohjalta laadittiin konkreettinen tiekartta liikenteen automaation edistämiseksi seudulla
Automaation edistämisen toimenpiteet priorisoitiin kolmeen luokkaan seuraavasti:
I Välttämättömät; toimenpiteet, jotka on toteutettu EU:n tai kansallisen lainsäädännön velvoitteina, tai jotka liittyvät esimerkiksi kansallisen strategian tai toimenpideohjelman toimeenpanoon
II Tarpeelliset; toimenpiteet, jotka hyödyttävät tavallisten ajoneuvojen kuljettajia ja/tai muita liikkujia, sekä parantavat automaattisten sovellusten edellytyksiä (eng. ”no regret”).
III Mahdolliset; toimenpiteet, joiden tarve voi realisoitua automaation käyttöönoton edetessä ja teknologian kehittyessä, edellyttävät aktiivista seurantaa ja toteutusvalmiuden nostamista ja ylläpitoa.
Työn tavoitteena on ollut laatia seudullinen automaation tiekartta vuoteen 2035 eli pitkän aikavälin toimenpideohjelma, jota toteuttamalla Oulun seudun toimijat voivat edistää hyödyllisimpien automaation sovellusten käyttöönottoa ja toimivuutta sekä ohjata automatisoitumista yhteiskunnan kannalta hyödylliseen suuntaan. Tämä tiekartta keskittyy toimenpiteisiin, joilla julkiset toimivat voivat vaikuttaa automatisaation hyödyntämiseen liikennejärjestelmässä. Tiekartta sisältää työn aikana tunnistettuja toimenpidetarpeita sekä seudullisille toimijoille (erityisesti Oulun kaupunki, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus) että kansallisille toimijoille (Fintraffic Tie Oy, Väylävirasto, Traficom, LVM).
Tulevaisuuden kehityskulkujen arvioinnin sekä laaditun vaikutusarvioinnin perusteella laadittiin yhdessä työn tilaajien ja sidosryhmien kanssa Oulun seudun automaation tulevaisuuskuva vuodelle 2035, jossa on määritelty liikenteen automaation keskeiset seudulliset käyttökohteet sekä olennaiset mahdollistajat, esteet ja haasteet, odotetut vaikutukset sekä mahdolliset tukevat liikennepolitiikat ja muut keskeiset toimenpiteet. Tulevaisuuskuvan pohjalta laadittiin konkreettinen tiekartta liikenteen automaation edistämiseksi seudulla
Automaation edistämisen toimenpiteet priorisoitiin kolmeen luokkaan seuraavasti:
I Välttämättömät; toimenpiteet, jotka on toteutettu EU:n tai kansallisen lainsäädännön velvoitteina, tai jotka liittyvät esimerkiksi kansallisen strategian tai toimenpideohjelman toimeenpanoon
II Tarpeelliset; toimenpiteet, jotka hyödyttävät tavallisten ajoneuvojen kuljettajia ja/tai muita liikkujia, sekä parantavat automaattisten sovellusten edellytyksiä (eng. ”no regret”).
III Mahdolliset; toimenpiteet, joiden tarve voi realisoitua automaation käyttöönoton edetessä ja teknologian kehittyessä, edellyttävät aktiivista seurantaa ja toteutusvalmiuden nostamista ja ylläpitoa.
Kokoelmat
- Raportteja [1095]