Klasslärarstuderandes matematiska misstag och generella matematikprestationer
Ahlö, Sanna (2023)
Ahlö, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231127149529
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231127149529
Tiivistelmä
Jag upplever att intresset för och kunskaperna i matematik har sjunkit de
senaste åren och upplevelsen återfinns även hos andra. Beror försämrade
matematikkunskaper på läraren? Forskning visar att lärarens kunskaper och
attityder påverkar elevernas attityder och prestationer. Därför skulle det vara
viktigt att lärare har goda matematikkunskaper. Jag ville ta reda på hur
blivande klasslärare presterar i grundläggande matematik och om deras
uppgiftslösningar innehåller misstag.
Syftet med denna avhandling var således att ta reda på vilka
matematikkunskaper klasslärarstuderande besitter samt att kartlägga vilka
matematiska misstag som förekommer i studerandes uppgiftslösningar från
matematiktest som ingår i klasslärarutbildningen. Utgående från syftet
formulerades följande forskningsfrågor:
1. a) Hur presterar klasslärarstuderande i grundskolans matematik?
b) Skiljer sig prestationerna mellan rutinuppgifter och
problemlösningsuppgifter?
2. Hurudana matematiska misstag förekommer i klasslärarstuderandes
lösningar till problembaserade textuppgifter?
För att få svar på forskningsfrågorna analyserades matematiktest som 98
lärarstuderande vid Åbo Akademi genomfört i början av sina studier. Den
huvudsakliga databearbetningsmetoden var kvalitativ analys och
kategorisering men även kvantitativa inslag förekom. Prestationerna för hela
testet studerades kvantitativt medan lösningar från fem problemliknande
uppgifter analyserades kvalitativt för att kartlägga misstag.
Resultaten visar på svaga prestationer och en hel del misstag och bristande
matematiska kunskaper hos klasslärarstuderande. Endast 39 av 98
studerande uppnådde nivån för godkänt resultat i testet. Rutinuppgifter var
enklare än problemuppgifter. Misstagen kategoriseras som slarvfel, räknefel,
otillräckliga räknefärdigheter samt feluppfattning. Många misstag är
återkommande i flera uppgifter medan det också finns misstag som är
specifika för en uppgift. Feluppfattningar är den mest omfattande kategorin.
Exempel på mycket förekommande feluppfattningar är fel användning av
förhållande samt fel tolkning av uppgiftstexterna.
Eftersom testet baseras på grundskolans matematikinnehåll kunde man av
klasslärare förvänta sig en mycket högre andel godkända. Klasslärare
undervisar trots allt omkring två tredjedelar av hela grundskolans
matematiklektioner. Klasslärare bör även ha kunskaper som sträcker sig lite
längre än de kunskaper eleverna ska uppnå i lågstadiet eftersom klasslärarna
ska förbereda eleverna för högstadiet och även kunna stöda elever med
särskilda kunskaper.
Utifrån resultatet i min studie kan man se att dessa klasslärarstuderande inte
har tillräckliga kunskaper för den matematikundervisning som de i framtiden
ska ansvara för. Kunskaperna räcker heller inte till för att studerande ska
kunna diskutera skolmatematikens didaktiska perspektiv under
matematikkurserna. Något måste därför förändras. Jag anser att
lärarutbildningarna har ett stort ansvar i att få bort feluppfattningar och stärka
studerandes matematikkunskaper. En början mot detta kan vara flera
obligatoriska matematikkurser i utbildningen till klasslärare. På så sätt kan
man säkra god matematikundervisning och skapa förutsättning för djupare
matematikuppfattning hos elever i framtiden.
senaste åren och upplevelsen återfinns även hos andra. Beror försämrade
matematikkunskaper på läraren? Forskning visar att lärarens kunskaper och
attityder påverkar elevernas attityder och prestationer. Därför skulle det vara
viktigt att lärare har goda matematikkunskaper. Jag ville ta reda på hur
blivande klasslärare presterar i grundläggande matematik och om deras
uppgiftslösningar innehåller misstag.
Syftet med denna avhandling var således att ta reda på vilka
matematikkunskaper klasslärarstuderande besitter samt att kartlägga vilka
matematiska misstag som förekommer i studerandes uppgiftslösningar från
matematiktest som ingår i klasslärarutbildningen. Utgående från syftet
formulerades följande forskningsfrågor:
1. a) Hur presterar klasslärarstuderande i grundskolans matematik?
b) Skiljer sig prestationerna mellan rutinuppgifter och
problemlösningsuppgifter?
2. Hurudana matematiska misstag förekommer i klasslärarstuderandes
lösningar till problembaserade textuppgifter?
För att få svar på forskningsfrågorna analyserades matematiktest som 98
lärarstuderande vid Åbo Akademi genomfört i början av sina studier. Den
huvudsakliga databearbetningsmetoden var kvalitativ analys och
kategorisering men även kvantitativa inslag förekom. Prestationerna för hela
testet studerades kvantitativt medan lösningar från fem problemliknande
uppgifter analyserades kvalitativt för att kartlägga misstag.
Resultaten visar på svaga prestationer och en hel del misstag och bristande
matematiska kunskaper hos klasslärarstuderande. Endast 39 av 98
studerande uppnådde nivån för godkänt resultat i testet. Rutinuppgifter var
enklare än problemuppgifter. Misstagen kategoriseras som slarvfel, räknefel,
otillräckliga räknefärdigheter samt feluppfattning. Många misstag är
återkommande i flera uppgifter medan det också finns misstag som är
specifika för en uppgift. Feluppfattningar är den mest omfattande kategorin.
Exempel på mycket förekommande feluppfattningar är fel användning av
förhållande samt fel tolkning av uppgiftstexterna.
Eftersom testet baseras på grundskolans matematikinnehåll kunde man av
klasslärare förvänta sig en mycket högre andel godkända. Klasslärare
undervisar trots allt omkring två tredjedelar av hela grundskolans
matematiklektioner. Klasslärare bör även ha kunskaper som sträcker sig lite
längre än de kunskaper eleverna ska uppnå i lågstadiet eftersom klasslärarna
ska förbereda eleverna för högstadiet och även kunna stöda elever med
särskilda kunskaper.
Utifrån resultatet i min studie kan man se att dessa klasslärarstuderande inte
har tillräckliga kunskaper för den matematikundervisning som de i framtiden
ska ansvara för. Kunskaperna räcker heller inte till för att studerande ska
kunna diskutera skolmatematikens didaktiska perspektiv under
matematikkurserna. Något måste därför förändras. Jag anser att
lärarutbildningarna har ett stort ansvar i att få bort feluppfattningar och stärka
studerandes matematikkunskaper. En början mot detta kan vara flera
obligatoriska matematikkurser i utbildningen till klasslärare. På så sätt kan
man säkra god matematikundervisning och skapa förutsättning för djupare
matematikuppfattning hos elever i framtiden.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]