Implementering av digital lärstig : En kvalitativ studie
Jansson, Tony (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231210152730
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231210152730
Tiivistelmä
Digitaliseringen av skolan har pågått under flera årtionden. Skolan styrdokument säger alla
med samma tydlighet att digitaliseringen bör ske i alla årskurser och i alla ämnen.
Syftet med avhandlingen är att försöka ta reda på hur ett steg mot digitaliseringen av skolan
ser ut och i den här avhandlingen i form av att analysera en IKT-strategi. Detta görs genom
Kvalitativa intervjuer av yrkesverksamma inom en kommun.
Forskningsfrågorna är:
- Finns framgångsfaktorer för lyckad implementering av IKT-plan?
- Ges skolpersonalen möjlighet att lyckas med digitaliseringen av skolan?
Informanternas berättelser om implementeringen av IKT-dokumenten i kommunen visar att
man för ledningshåll inom kommunen startade starkt med arbetet att implementera IKT i
skolan, men sakta har professionsutvecklingsarbetet avstannat och i och med det även
implementeringen av de digitala hjälpmedel som kommunen tagit fram.
med samma tydlighet att digitaliseringen bör ske i alla årskurser och i alla ämnen.
Syftet med avhandlingen är att försöka ta reda på hur ett steg mot digitaliseringen av skolan
ser ut och i den här avhandlingen i form av att analysera en IKT-strategi. Detta görs genom
Kvalitativa intervjuer av yrkesverksamma inom en kommun.
Forskningsfrågorna är:
- Finns framgångsfaktorer för lyckad implementering av IKT-plan?
- Ges skolpersonalen möjlighet att lyckas med digitaliseringen av skolan?
Informanternas berättelser om implementeringen av IKT-dokumenten i kommunen visar att
man för ledningshåll inom kommunen startade starkt med arbetet att implementera IKT i
skolan, men sakta har professionsutvecklingsarbetet avstannat och i och med det även
implementeringen av de digitala hjälpmedel som kommunen tagit fram.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]