Från heteronormativitet till intersektionalitet : En diskursanalys av läroböcker i sexualundervisning under fem årtionden
Ahlsund, Alex (2023)
Ahlsund, Alex
2023
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231113146435
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231113146435
Tiivistelmä
Det har skett omvälvande förändringar inom sexualundervisningen i Finland under de senaste fem årtiondena. För att urskilja denna utveckling analyserar jag läroböcker som används i finländska skolor som behandlar sexualitet och sexuell hälsa. Därtill undersöker jag handböcker i sexualfostran riktade till både unga och fostrare. Sammanlagt ingår nio böcker i analysen. Jag har valt att analysera läroböcker eftersom de fungerar som kunskapsskapare. Utöver detta studerar jag läroplansförändringar och socialpolitiska förändringar under samma tidsperiod. Förevarande tidsperiod valdes eftersom sexualitet, sexuell hälsa och sexuella minoriteter började lyftas fram alltmer i samhället och litteraturen kring 1970-talet. Tillika blev sexualundervisningen obligatorisk i finländska skolor år 1970.
Min forskning placerar sig inom ramen för studier av sexuella minoriteter och könsminoriteter samt hur de framställs i läroböcker. Representation och termanvändning är betydande och därför har jag valt att bland annat fokusera på dessa. Genom diskursanalysen undersöks hur sexualitet, kön, genus, identitet, normer och maktstrukturer konstrueras i och genom det material jag använder. I de läroböcker jag analyserat kan man urskilja en tydlig övergång från att ha betonat heteronormativitet, reproduktion, tvåkönsmodellen och biologisk essentialism till att uppmärksamma intersektionalitet, identitet, psykiska och sociala aspekter samt sexuella rättigheter och sexuellt ansvar.
Min forskning placerar sig inom ramen för studier av sexuella minoriteter och könsminoriteter samt hur de framställs i läroböcker. Representation och termanvändning är betydande och därför har jag valt att bland annat fokusera på dessa. Genom diskursanalysen undersöks hur sexualitet, kön, genus, identitet, normer och maktstrukturer konstrueras i och genom det material jag använder. I de läroböcker jag analyserat kan man urskilja en tydlig övergång från att ha betonat heteronormativitet, reproduktion, tvåkönsmodellen och biologisk essentialism till att uppmärksamma intersektionalitet, identitet, psykiska och sociala aspekter samt sexuella rättigheter och sexuellt ansvar.
Kokoelmat
- 5141 Sosiologia [25]