Psychometric Properties of the Finnish Version of the Inventory of School Attendance Problems
Laine, Cecilia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231026141596
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231026141596
Tiivistelmä
School attendance problems (SAPs) refer to different kinds of short- or long-term school absences, as well as difficulties attending or staying in school. Questionnaires intended to assess SAPs have usually focused on measuring either the symptoms of SAPs or the functions of the absence. The Inventory of School Attendance Problems (ISAP) was developed to measure both the symptoms that cause absence and the functions of the absence. The initial results of the psychometric properties of ISAP were promising but needed further testing in community samples to establish its usefulness for assessing emerging SAPs. The current study analyzed the psychometric properties of ISAP by evaluating model fit in a confirmatory factor analysis (CFA), by measuring internal consistency through Cronbach’s alpha, and by measuring convergent validity by comparing the factors of ISAP with similar factors of other inventories. The data were collected through a web survey during the spring of 2021. The sample was non-clinical and consisted of 451 Finnish-speaking students aged 12–16 from seven different schools in Southern and Western Finland. The results showed that items loaded on the expected factors, the model fit partially reached adequate levels, the internal consistency reached adequate levels, and evidence of convergent validity was found. These findings partly support the structure of ISAP, and largely indicate that ISAP is a valid and reliable measure of school attendance problems in the Finnish, non-clinical population. The instrument may be resourceful in identifying early signs of school attendance problems. Further analyses of the psychometric properties are recommended. Frågeformulär som utvecklats för att utreda skolfrånvaroproblem har oftast antingen fokuserat på symtomen som lett till frånvaro, eller på de funktioner som frånvaron fyller. Då Inventory of School Attendance Problems (ISAP) utvecklades var syftet att mäta både de symtom som orsakar frånvaro och de funktioner frånvaron har. Den första analysen av ISAPs psykometriska egenskaper gav lovande resultat, men för att vidare etablera formulärets användbarhet för att upptäcka begynnande frånvaroproblem behövde modellen ytterligare testas. Denna studie analyserade ISAPs psykometriska egenskaper genom att utvärdera model fit i en konfirmatorisk faktoranalys, genom att mäta den interna konsistensen i form av Cronbachs alfa och genom att mäta den konvergenta validiteten i form av en jämförelse mellan ISAPs faktorer och liknande faktorer i andra frågeformulär. Datat samlades in genom en webb-enkät under våren 2021. Samplet var icke-kliniskt, och bestod av 451 finskspråkiga elever i åldrarna 12–16 från sju olika skolor i södra och västra Finland. Resultatet visade att frågorna laddade på de förväntade faktorerna, model fit nådde delvis adekvata nivåer, intern konsistens nådde adekvata nivåer och konvergent validitet konstaterades. Dessa resultat stöder delvis modellen för ISAP, och tyder i hög grad på att det är ett valitt och reliabelt mått av skolfrånvaroproblem i den finska, icke-kliniska populationen. ISAP kan vara användbart i syfte att upptäcka tidiga tecken på skolfrånvaroproblem. Fler analyser av de psykometriska egenskaperna rekommenderas.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [260]