Varusmiesten johtajakoulutuksen perusteet : Transformational leadership -mallin soveltaminen sotilaskoulutukseen
Nissinen, Vesa (1997)
Nissinen, Vesa
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja hallinnon laitos
Maanpuolustuskorkeakoulu
1997
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231120147848
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231120147848
Tiivistelmä
Yhteiskunnallinen kehitys, joka ainakin länsimaissa seuraa teknologian kehittymistä, on paitsi jatkuvaa myös muutosnopeudeltaan kiihtyvää. Tulevaisuuden tietoyhteiskuntaa ja sen ominaispiirteitä ennustetaan tänään monissa tutkimuksissa. Yhteisenä havaintona useimmille organisaatio- ja johtajuustutkimuksille on seuraava johtopäätös: olipa organisaatio tyypiltään millainen tahansa, johtamisen laadun merkitys strategisena menestystekijänä tulee entisestään korostumaan tulevaisuudessa.
Eräs keskeisimmistä johtajuuden funktioista organisaatioiden ylätasolla on riittävän kauaskantoisten visioiden luominen, jotta edes lähitulevaisuuden haasteisiin kyetään varautumaan. Tämä edellyttää johtajilta sen tosiasian sisäistämistä, että organisaation ulkoisten tekijöiden ainoa varmasti ennustettava tekijä on jatkuva, jopa kiihtyvä muutos. Menestyvimmät johtajat kykenevät muokkaamaan organisaatioistaan jatkuvan muutosprosessin aktiivisia toimijoita, jolloin muutoksen suuntaan ja nopeuteen voidaan mahdollisesti vaikuttaa. Sopeutumiskyky, joustavuus ja luovuus ovat menestymisen perusedellytyksiä niin yksilön kuin laajan organisaationkin tasoilla.
Puolustusvoimien päätehtävä on maamme puolustaminen kaikissa oloissa. Tämä päätehtävä asettaa viitekehyksen kaikelle sotilaalliselle toiminnalle. Sotilasjohtamisen päämääränä on taistelun voittaminen. Sotilaskoulutus on väline tämän päämäärän saavuttamiseksi. Varusmiehille annettavan johtaja- ja kouluttajakoulutuksen tavoitteena on yksiselitteisesti valmentaa sodan ajan ryhmän- ja joukkueenjohtajat siten, että he kykenevät itse kouluttamaansa joukkoa johtaen voittamaan taistelun .
Taistelun johtaminen on sotilasjohtamista taisteluteknisellä tasolla, ihmisen psyykkisen ja fyysisen suorituskyvyn ylärajoilla. Taistelun johtamisesta ei tämän päivän maanpuolustajilla ole omakohtaisia kokemuksia. Käsitys taistelun johtamisesta perustuu siis yksilöllisesti toissijaisista lähteistä rakentuneisiin mielikuviin ja johtopäätöksiin.
Yleisesti ajatellaan, että taistelun johtaminen on hyvin erilaista kuin mihin me rauhan aikana olemme johtamisessa tottuneet. Tässä piilee harhaan ajautumisen vaara, koska juuri taistelun äärimmäisessä väkivaltaisuudessa ihmiset tarvitsevat eniten toistensa tukea. Professori Alpo Reinikainen, joka nuorena vänrikkinä kykeni joukkoineen uskomattomilta tuntuviin suorituksiin Taipaleenjoella helmikuussa 1940, esittää asian näin: "käsky voi olla kova, mutta johtaja ei saa olla kova". Vain täydellinen luottamus johtajaan pitää taistelijat johtajansa rinnalla. Tätä luottamusta, joka rakennetaan ennen taistelua, ei saavuteta olemalla kova. Se saavutetaan paitsi sotilaallisella ammattitaidolla, myös alaisista huolehtimalla sekä arvostamalla ja kunnioittamalla jokaista sotilasta ihmisenä. Jos halutaan kouluttaa taistelun johtajista taistelun voittajia, heidät on opetettava hankkimaan ja ylläpitämään alaistensa luottamus ja kunnioitus. Tähän samaan periaatteeseen perustuu tehokas ja tuloksellinen ihmisten johtaminen kaikissa oloissa.
Johtamisen tutkimusta leimaa yleisesti kaksi lähtökohtaa: poikkitieteellisyys ja kompleksisuus. Poikkitieteellisyys ilmenee siten, että eri näkökulmista ja erilaisin tutkimusottein on tehty johtamiseen liittyvää tutkimusta käyttäen kaikkia ihmistieteisiin sisältyviä tutkimusmenetelmiä ja tiedonhankintatapoja. Triangulaatio yleistyy johtajuuden tutkimuksessa; samassa tutkimuksessa voidaan käyttää sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia aineistoja ja niihin liittyviä analyysimenetelmiä. Johtamiseen liittyvien ilmiöiden kompleksisuus asettaa erityisiä vaatimuksia tutkimusten teoreettisille osille. Tutkija ei voi suoraan tukeutua tietyn oppisuunnan kategoriseen tutkimusmetodiin, vaan valitusta tutkimusnäkökulmasta ponnistaen on rakennettava kuhunkin tutkimukseen oma viitekehyksensä alkaen käsitteiden pohdinnasta ja määrittelystä.
Täysipäiväisen virkatyön ohella tehtävä tutkimustoiminta ei ole mahdollista ilman toimintaympäristön merkittävää tukea. Professori Bernard M. Bass on ystävällisesti vastannut yhteydenottoihini ja luovuttanut käyttööni johtamansa instituutin Suomessa julkaisematonta materiaalia koskien syvän johtamisen (transformational leadership) mallia. Laitoksen johtaja, eversti Reijo Vainio on luonut mahdollisuuksiensa mukaan edellytyksiä tutkimuksen tekemiselle.
Eräs keskeisimmistä johtajuuden funktioista organisaatioiden ylätasolla on riittävän kauaskantoisten visioiden luominen, jotta edes lähitulevaisuuden haasteisiin kyetään varautumaan. Tämä edellyttää johtajilta sen tosiasian sisäistämistä, että organisaation ulkoisten tekijöiden ainoa varmasti ennustettava tekijä on jatkuva, jopa kiihtyvä muutos. Menestyvimmät johtajat kykenevät muokkaamaan organisaatioistaan jatkuvan muutosprosessin aktiivisia toimijoita, jolloin muutoksen suuntaan ja nopeuteen voidaan mahdollisesti vaikuttaa. Sopeutumiskyky, joustavuus ja luovuus ovat menestymisen perusedellytyksiä niin yksilön kuin laajan organisaationkin tasoilla.
Puolustusvoimien päätehtävä on maamme puolustaminen kaikissa oloissa. Tämä päätehtävä asettaa viitekehyksen kaikelle sotilaalliselle toiminnalle. Sotilasjohtamisen päämääränä on taistelun voittaminen. Sotilaskoulutus on väline tämän päämäärän saavuttamiseksi. Varusmiehille annettavan johtaja- ja kouluttajakoulutuksen tavoitteena on yksiselitteisesti valmentaa sodan ajan ryhmän- ja joukkueenjohtajat siten, että he kykenevät itse kouluttamaansa joukkoa johtaen voittamaan taistelun .
Taistelun johtaminen on sotilasjohtamista taisteluteknisellä tasolla, ihmisen psyykkisen ja fyysisen suorituskyvyn ylärajoilla. Taistelun johtamisesta ei tämän päivän maanpuolustajilla ole omakohtaisia kokemuksia. Käsitys taistelun johtamisesta perustuu siis yksilöllisesti toissijaisista lähteistä rakentuneisiin mielikuviin ja johtopäätöksiin.
Yleisesti ajatellaan, että taistelun johtaminen on hyvin erilaista kuin mihin me rauhan aikana olemme johtamisessa tottuneet. Tässä piilee harhaan ajautumisen vaara, koska juuri taistelun äärimmäisessä väkivaltaisuudessa ihmiset tarvitsevat eniten toistensa tukea. Professori Alpo Reinikainen, joka nuorena vänrikkinä kykeni joukkoineen uskomattomilta tuntuviin suorituksiin Taipaleenjoella helmikuussa 1940, esittää asian näin: "käsky voi olla kova, mutta johtaja ei saa olla kova". Vain täydellinen luottamus johtajaan pitää taistelijat johtajansa rinnalla. Tätä luottamusta, joka rakennetaan ennen taistelua, ei saavuteta olemalla kova. Se saavutetaan paitsi sotilaallisella ammattitaidolla, myös alaisista huolehtimalla sekä arvostamalla ja kunnioittamalla jokaista sotilasta ihmisenä. Jos halutaan kouluttaa taistelun johtajista taistelun voittajia, heidät on opetettava hankkimaan ja ylläpitämään alaistensa luottamus ja kunnioitus. Tähän samaan periaatteeseen perustuu tehokas ja tuloksellinen ihmisten johtaminen kaikissa oloissa.
Johtamisen tutkimusta leimaa yleisesti kaksi lähtökohtaa: poikkitieteellisyys ja kompleksisuus. Poikkitieteellisyys ilmenee siten, että eri näkökulmista ja erilaisin tutkimusottein on tehty johtamiseen liittyvää tutkimusta käyttäen kaikkia ihmistieteisiin sisältyviä tutkimusmenetelmiä ja tiedonhankintatapoja. Triangulaatio yleistyy johtajuuden tutkimuksessa; samassa tutkimuksessa voidaan käyttää sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia aineistoja ja niihin liittyviä analyysimenetelmiä. Johtamiseen liittyvien ilmiöiden kompleksisuus asettaa erityisiä vaatimuksia tutkimusten teoreettisille osille. Tutkija ei voi suoraan tukeutua tietyn oppisuunnan kategoriseen tutkimusmetodiin, vaan valitusta tutkimusnäkökulmasta ponnistaen on rakennettava kuhunkin tutkimukseen oma viitekehyksensä alkaen käsitteiden pohdinnasta ja määrittelystä.
Täysipäiväisen virkatyön ohella tehtävä tutkimustoiminta ei ole mahdollista ilman toimintaympäristön merkittävää tukea. Professori Bernard M. Bass on ystävällisesti vastannut yhteydenottoihini ja luovuttanut käyttööni johtamansa instituutin Suomessa julkaisematonta materiaalia koskien syvän johtamisen (transformational leadership) mallia. Laitoksen johtaja, eversti Reijo Vainio on luonut mahdollisuuksiensa mukaan edellytyksiä tutkimuksen tekemiselle.
Kokoelmat
- Julkaisut [508]