Hållbart ledarskap inom småbarnspedagogik : Ur ett föreståndarperspektiv
Back, Tina (2023)
Back, Tina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231001138008
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231001138008
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att undersöka hur daghemsföreståndare ser på hållbart ledarskap och hur de arbetar för ett hållbart ledarskap utgående från sina egna förutsättningar.
Utgående från syftet har två forskningsfrågor formulerats:
1. Vilken syn har föreståndare på hållbart ledarskap?
2. Vilka verktyg används för att stödja och utveckla ett hållbart ledarskap?
Avhandlingen är en kvalitativ studie med en hermeneutisk ansats. Materialet till studien har samlats in via intervjuer. En intervjuguide med semistrukturerade frågor användes vid intervjuerna. Respondenterna som deltog i studien var sex till antalet och samtliga arbetar som föreståndare inom samma kommun i Svenskfinland. Det insamlade materialet har analyserats genom innehållsanalys.
Resultatet visar att respondenterna främst kopplar hållbarhet till sociala och mänskliga aspekter. Föreståndarna beskriver fyra temaområden som utgör grunden för ett hållbart ledarskap i deras arbete: välmående för personalen och sig själva, stöd från organisationen och kollegor, struktur i arbetet, och personligt ledarskap. Respondenterna upplever att de behöver verktyg som stöd för att uppnå hållbarhet i arbetet på tre olika nivåer: organisatorisk nivå som ger riktlinjer, kollegial nivå som ger stöd och gemenskap, och personlig nivå som ger yrkeskompetens och möjlighet till självledarskap. Organisationen fungerar som grund för det hållbara ledarskapet, men sedan påverkas förmågan att arbeta hållbart av stödet från kollegor och det egna personliga ledarskapet. Respondenterna upplever att de har tillgång till olika verktyg på varje nivå, men att det också finns brister och utvecklingsbehov.
Avslutningsvis kan denna studie ge en insikt i behovet att arbeta med hållbart ledarskap som en del i arbetet för en välmående och högkvalitativ småbarnspedagogik.
Utgående från syftet har två forskningsfrågor formulerats:
1. Vilken syn har föreståndare på hållbart ledarskap?
2. Vilka verktyg används för att stödja och utveckla ett hållbart ledarskap?
Avhandlingen är en kvalitativ studie med en hermeneutisk ansats. Materialet till studien har samlats in via intervjuer. En intervjuguide med semistrukturerade frågor användes vid intervjuerna. Respondenterna som deltog i studien var sex till antalet och samtliga arbetar som föreståndare inom samma kommun i Svenskfinland. Det insamlade materialet har analyserats genom innehållsanalys.
Resultatet visar att respondenterna främst kopplar hållbarhet till sociala och mänskliga aspekter. Föreståndarna beskriver fyra temaområden som utgör grunden för ett hållbart ledarskap i deras arbete: välmående för personalen och sig själva, stöd från organisationen och kollegor, struktur i arbetet, och personligt ledarskap. Respondenterna upplever att de behöver verktyg som stöd för att uppnå hållbarhet i arbetet på tre olika nivåer: organisatorisk nivå som ger riktlinjer, kollegial nivå som ger stöd och gemenskap, och personlig nivå som ger yrkeskompetens och möjlighet till självledarskap. Organisationen fungerar som grund för det hållbara ledarskapet, men sedan påverkas förmågan att arbeta hållbart av stödet från kollegor och det egna personliga ledarskapet. Respondenterna upplever att de har tillgång till olika verktyg på varje nivå, men att det också finns brister och utvecklingsbehov.
Avslutningsvis kan denna studie ge en insikt i behovet att arbeta med hållbart ledarskap som en del i arbetet för en välmående och högkvalitativ småbarnspedagogik.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [593]