Palkatun sotilashenkilöstön toimintakykykoulutuksesta linjakkaasti systemaattisempaa
Räsänen, Ville (2023)
Räsänen, Ville
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
sotilaspedagogiikka
Diplomityö (YE)
2023
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231101142260
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231101142260
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli etsiä konkreettisia kehittämiskohteita ja -mahdollisuuksia palkatun sotilashenkilöstön psyykkisen, sosiaalisen ja eettisen toimintakykykoulutuksen kehittämiseksi, läpi koko koulutusjärjestelmän, sopimussotilaasta kenraaliin asti. Ensin selvitettiin palkatun sotilashenkilöstön toimintakykykoulutuksen osaaminen ja motivaatio psyykkisen, sosiaalisen ja eettisen toimintakyvyn koulutuksessa sekä näitä tukevat ulkoiset mahdollisuudet COM-B -teoriaa ja Toimintakyky-pedagogis-sisällöllisen osaamisen mallia hyödyntämällä. Nykytilan kartoituksen jälkeen asiantuntijoita haastattelemalla etsittiin ratkaisuja, miten palkatun sotilashenkilöstön toimintakykykoulutusta voitaisiin kehittää psyykkisen, sosiaalisen ja eettisen toimintakyvyn koulutuksessa.
Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmällinen mixed method -tutkimus. Aineisto koostui teoriataustoiltaan pääasiallisesti Puolustusvoimien normeista sekä ohjesäännöistä, määrällisen tutkimuksen kouluttajakyselyaineistosta, kouluttajien laadullisen kysymyksen aineistosta sekä asiantuntijoiden laadullisesta lomakehaastatteluaineistosta. Aineistot analysoitiin määrällisen osuuden osalta IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla, ja laadullinen aineisto aineistolähtöisellä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Määrällisten tulosten mukaan ammattialiupseerien ja upseerien toimintakykypedagoginen osaaminen ja motivaatio toteuttaa toimintakykykoulutusta olivat hyvällä tasolla. Ulkoiset mahdollisuudet koettiin kohtalaiselle tasolle. Kouluttajien sekä asiantuntijoiden mukaan toimintakykykoulutus tulisi sisällyttää systemaattiseksi ja nousujohteiseksi kokonaisuudeksi kaikille koulutus- ja tutkintotasoille. Ulkoisia mahdollisuuksia parantaisi koulutuskulttuurin muutos ja toimintakykykoulutuksen kytkeminen prosesseihin.
Johtopäätöksenä todettiin, että toimintakykykoulutus (psyykkinen, sosiaalinen ja eettinen) tulisi kytkeä koulutustoimialaan systemaattiseksi ja linjakkaaksi kokonaisuudeksi, ja sitä tulisi johtaa pedagogisen johtamisen käytännön toimenpitein läpi linjaesikuntaorganisaation.
Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmällinen mixed method -tutkimus. Aineisto koostui teoriataustoiltaan pääasiallisesti Puolustusvoimien normeista sekä ohjesäännöistä, määrällisen tutkimuksen kouluttajakyselyaineistosta, kouluttajien laadullisen kysymyksen aineistosta sekä asiantuntijoiden laadullisesta lomakehaastatteluaineistosta. Aineistot analysoitiin määrällisen osuuden osalta IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla, ja laadullinen aineisto aineistolähtöisellä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Määrällisten tulosten mukaan ammattialiupseerien ja upseerien toimintakykypedagoginen osaaminen ja motivaatio toteuttaa toimintakykykoulutusta olivat hyvällä tasolla. Ulkoiset mahdollisuudet koettiin kohtalaiselle tasolle. Kouluttajien sekä asiantuntijoiden mukaan toimintakykykoulutus tulisi sisällyttää systemaattiseksi ja nousujohteiseksi kokonaisuudeksi kaikille koulutus- ja tutkintotasoille. Ulkoisia mahdollisuuksia parantaisi koulutuskulttuurin muutos ja toimintakykykoulutuksen kytkeminen prosesseihin.
Johtopäätöksenä todettiin, että toimintakykykoulutus (psyykkinen, sosiaalinen ja eettinen) tulisi kytkeä koulutustoimialaan systemaattiseksi ja linjakkaaksi kokonaisuudeksi, ja sitä tulisi johtaa pedagogisen johtamisen käytännön toimenpitein läpi linjaesikuntaorganisaation.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]