Matkalla hävittäjälentäjäksi : sotilasilmailun oppimisen fenomenologinen näkökulma
Varjola, Lauri (2023)
Varjola, Lauri
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
sotilaspedagogiikka
Diplomityö (YE)
2023
Teos on tarkoitettu opetus- ja tutkimus- sekä yksityiseen käyttöön voimassa olevien tekijänoikeuslain säädösten mukaan. Teoksen kaupallinen hyödyntäminen on kielletty
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231101142241
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231101142241
Tiivistelmä
Ilmavoimien lentokoulutusjärjestelmä on kehittynyt viimeisen vuosisadan aikana kalustohankintojen ja kokemusten myötä sellaiseksi kuin se tänä päivänä on. Hävittäjähankinnan seurauksena lentokoulutusjärjestelmä on jälleen merkittävien muutospaineiden alla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa lentokoulutusjärjestelmän kehittämisen tueksi lisäämällä ymmärrystä sotilasilmailun oppimisesta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on jaettu kahteen osaan.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa etsitään fenomenologisella menetelmällä sotilasilmailun oppimisen kokemusta. Aineistona on käytetty kuuden lento-oppilaan haastatteluja. Oppilaita on haastateltu kahteen otteeseen. Ensimmäisen haastattelun ajankohtana vuonna 2019 oppilaat lensivät Hawk-suihkuharjoitushävittäjällä. Toiseen haastatteluun mennessä vuonna 2022 he olivat edenneet lentämään Hornet-monitoimihävittäjällä. Ensimmäisen osan tuloksina esitetään sotilasilmailun oppimisen kokemuksen yleinen merkitysverkosto, joka rakentuu lentotehtävän eri vaiheiden ympärille. Myös lennonopettajilla sekä muilla työyhteisön jäsenillä on oma merkityksensä kokemuksessa. Kokemuksessa korostuvat erityisesti virheistä oppiminen sekä simulaattorien hyödyntäminen oppimisen tukena.
Tutkimuksen toisessa osassa selvitetään oppimisen luonnetta lentokoulutuksen eri osa-alueilla teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysissa tarkastellaan rinnakkain ensimmäisessä osassa tuotettuja yksilökohtaisia merkitysverkostoja sekä Ilmavoimien lentokoulutusjärjestelmää kuvaavia kirjallisia dokumentteja. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään kokemuksellisen oppimisen teoriaa. Analyysin perusteella löydetään uudenlainen tapa tarkastella lentokoulutusta. Kokemuksellisen oppimisen teorian avulla tunnistetaan oppimisen luonne lentokoulutuksen eri hetkinä sekä ymmärretään lentokoulutusjärjestelmän rakenteiden merkitys sotilasilmailussa ilmenevälle oppimisen luonteelle. Lentämisen aikana oppimisen havaitaan olevan luonteeltaan nopeatempoista ja painottuvan toimintaa edustavan suuntautuvan ja mukautuvan oppimisen ulottuvuuksiin. Maassa tapahtuvan oppimisen ymmärretään olevan luonteeltaan hitaampaa ja painottuvan reflektiota edustavan eriytyvän ja sisäistävän oppimisen ulottuvuuksiin. Sotilasilmailussa tunnistetaan suuntautuvan oppimisen korostunut luonne, joka johtuu oppimistavoitteista ja niiden saavuttamisen arvioinnista.
Tutkimustulosten perusteella muodostuu ymmärrys viidestä kokonaisuudesta: (1) miten kokemuksellisen oppimisen teoria soveltuu selittämään oppimista sotilasilmailussa, (2) mitkä sotilasilmailun rakenteelliset ominaisuudet saavat virheistä oppimisen merkityksen korostumaan lentokoulutuksessa, (3) minkä vuoksi lento-oppilaat kokevat ilmataistelukoulutuksen aloitushetken erityisen haasteelliseksi, (4) kuinka tilannetietoisuuden muodostaminen voidaan ymmärtää nopeatempoisena oppimisena sekä (5) miten simulaattorikoulutusta voidaan hyödyntää sotilasilmailun oppimisessa paremmin. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan kehittää Ilmavoimien lentokoulutusjärjestelmää hallitummin laadukkaammaksi.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa etsitään fenomenologisella menetelmällä sotilasilmailun oppimisen kokemusta. Aineistona on käytetty kuuden lento-oppilaan haastatteluja. Oppilaita on haastateltu kahteen otteeseen. Ensimmäisen haastattelun ajankohtana vuonna 2019 oppilaat lensivät Hawk-suihkuharjoitushävittäjällä. Toiseen haastatteluun mennessä vuonna 2022 he olivat edenneet lentämään Hornet-monitoimihävittäjällä. Ensimmäisen osan tuloksina esitetään sotilasilmailun oppimisen kokemuksen yleinen merkitysverkosto, joka rakentuu lentotehtävän eri vaiheiden ympärille. Myös lennonopettajilla sekä muilla työyhteisön jäsenillä on oma merkityksensä kokemuksessa. Kokemuksessa korostuvat erityisesti virheistä oppiminen sekä simulaattorien hyödyntäminen oppimisen tukena.
Tutkimuksen toisessa osassa selvitetään oppimisen luonnetta lentokoulutuksen eri osa-alueilla teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysissa tarkastellaan rinnakkain ensimmäisessä osassa tuotettuja yksilökohtaisia merkitysverkostoja sekä Ilmavoimien lentokoulutusjärjestelmää kuvaavia kirjallisia dokumentteja. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään kokemuksellisen oppimisen teoriaa. Analyysin perusteella löydetään uudenlainen tapa tarkastella lentokoulutusta. Kokemuksellisen oppimisen teorian avulla tunnistetaan oppimisen luonne lentokoulutuksen eri hetkinä sekä ymmärretään lentokoulutusjärjestelmän rakenteiden merkitys sotilasilmailussa ilmenevälle oppimisen luonteelle. Lentämisen aikana oppimisen havaitaan olevan luonteeltaan nopeatempoista ja painottuvan toimintaa edustavan suuntautuvan ja mukautuvan oppimisen ulottuvuuksiin. Maassa tapahtuvan oppimisen ymmärretään olevan luonteeltaan hitaampaa ja painottuvan reflektiota edustavan eriytyvän ja sisäistävän oppimisen ulottuvuuksiin. Sotilasilmailussa tunnistetaan suuntautuvan oppimisen korostunut luonne, joka johtuu oppimistavoitteista ja niiden saavuttamisen arvioinnista.
Tutkimustulosten perusteella muodostuu ymmärrys viidestä kokonaisuudesta: (1) miten kokemuksellisen oppimisen teoria soveltuu selittämään oppimista sotilasilmailussa, (2) mitkä sotilasilmailun rakenteelliset ominaisuudet saavat virheistä oppimisen merkityksen korostumaan lentokoulutuksessa, (3) minkä vuoksi lento-oppilaat kokevat ilmataistelukoulutuksen aloitushetken erityisen haasteelliseksi, (4) kuinka tilannetietoisuuden muodostaminen voidaan ymmärtää nopeatempoisena oppimisena sekä (5) miten simulaattorikoulutusta voidaan hyödyntää sotilasilmailun oppimisessa paremmin. Tutkimuksen tulosten avulla voidaan kehittää Ilmavoimien lentokoulutusjärjestelmää hallitummin laadukkaammaksi.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]